Zentralbl Gynakol 2001; 123(11): 655-658
DOI: 10.1055/s-2001-19529
Originalarbeiten

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Myxoides Leiomyom des Uterus mit herdförmiger Lymphangiom-ähnlicher Differenzierung

Myxoid uterine leiomyoma with focal lymphangioma-like patternL.-C. Horn1 , Uta Fischer2 , T. Friedrich1 , D. Baier2
  • 1Institut für Pathologie, Universität Leipzig
  • 2Universitäts-Frauenklinik Leipzig (Triersches Institut)
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Publication Date:
14 January 2002 (online)

Zusammenfassung

Myxoide Leiomyomata stellen eine seltene Variante uteriner Leiomyome dar. Sie sind durch eine myxoide Beschaffenheit, fehlende mitotische Aktivität und einen myogenen Phänotyp charakterisiert. Im vorliegenden Fall einer 38-jährigen Patientin zeigte sich eine zystische Lymphangiom-ähnliche Komponente, die von endothelartigen Zellen mit positiver CD 34-, CD 31- und Faktor VIII-Immunreaktivität ausgekleidet waren. Aufgrund des fehlenden invasiven Wachstums konnte ein myxoides Leiomyosarkom als wichtigste Differenzialdiagnose ausgeschlossen werden.

Summary

Myxoid leiomyomas of the uterus are uncommon. They are characterised by a myxoid stroma, no mitotic activity and a myogenic phenotype. We present a case with focal lymphangioma-like pattern. The solid compartiment showed positive immunoreactivity with muscular markers and but no CD 34-immunostaining. Contrary, the endothelial-like cells of the cystic part were positive with antibodies against CD 34, CD 31 and factor VIII, indicating vascular differentiation. The lack of infiltrative growth patterns excluded myxoid leiomyosarcoma as the major differenzial diagnosis.

Literatur

  • 1 Bardsley V, Cooper P, Peat D S. Massive lymphocytic infiltration of uterine leiomyomas associated with GnRH agonist treatment.  Histopathology. 1998;  33 80-82
  • 2 Clement P B, Young R H, Scully R E. Diffuse, perinodular and other patterns of hydropic degeneration within and adjacent to uterine leiomyomas: Problems in differential diagnosis.  Am J Surg Pathol. 1992;  16 26-32
  • 3 Clement P B. Pure mesenchymal tumors. In: Clement PB, Young RH (Eds.) Tumors and tumorlike lesions of the uterine corpus and cervix. Churchill Livingstone, New York, Edinburgh, London, Madrid, Melbourne, Tokyo 1993: 265-328
  • 4 Fukunaga M, Ushigome S. Dissecting leiomyoma of the uterus with extrauterine extension.  Histopathology. 1998;  32 160-164
  • 5 Gantchev S. Vascular abnormalities of the uterus, concerning a case of diffuse cavernous angiomatosis of the uterus.  Gen Diagn Pathol. 1997;  143 71-74
  • 6 Kunzel K E, Mills N Z, Muderspach L L, D'Ablang G. Myxoid leiomyosarcoma of the uterus.  Gynecol Oncol. 1993;  48 277-280
  • 7 Lee S S, Herlitzka A J. Giant myometrial cyst: Report of a case.  Iowa Med. 1987;  77 24-26
  • 8 Magro G, Manusia M. Multilokular cystic epitheloid leiomyoma of the uterus with focal lymphangioma-like pattern: Report of a case with immunohistochemical study.  Path Res Pract. 1998;  194 49-54
  • 9 Majmudar B, Ghanee N, Horowitz I R, Graham D. Uterine arteriovenous malformation necessitating hysterectomy with bilateral salpingo-oophorectomy in a young pregnant patient.  Arch Pathol Lab Med. 1998;  122 842-845
  • 10 Pilch H, Weikel W, Schäffer U, Brockerhoff P, Knapstein P G. Riesiger Adenomatoid-Tumor des Uterus.  Geburtsh Frauenheilkd. 1999;  59 33-36
  • 11 Schammel D P, Tvassoli F A. Uterine angiosarcomas. A morphologic and immunohistochemical study of four cases.  Am J Surg Pathol. 1998;  22 246-250
  • 12 Scully R E, Bonfiglio T A, Kurman R J, Silverberg S G, Wilkinson E J. Histological typing of female genital tract tumours. Springer, Berlin, Heidelberg, New York, London, Paris, Tokyo, Hong Kong, Barcelona, Budapest 1994

PD Dr. Lars-Christian Horn

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