Zusammenfassung
Sowohl die Schwangerschaft wie auch die Vaginalgeburt sind für das Auftreten der
Stressharninkontinenz und einer Beckenbodenschädigung verantwortlich zu machen. Allerdings
im Lichte der heutigen Datenlage beruhen über 90 % der Angaben auf Auswertungen von
Fragebögen. Nur ein geringer Anteil der heute vorliegenden Untersuchungen ist prospektiv.
Weitere Untersuchungen sind notwendig, die Zusammenhänge zwischen Schwangerschaft,
Geburt und Beckenbodenschädigung zu objektivieren. Longitudinalstudien sind erforderlich
die Langzeitfolgen von Schwangerschaft und der Geburt auf den unteren Harntrakt und
die Beckenbodenfunktion zu untersuchen.
Pregnancy, childbirth and the pelvic floor
Summary
Pregnancy and vaginal delivery are responsible for the onset of genuine stress urinary
incontinence, and pelvic floor damage. A striking dearth of prospective studies exists
regarding the relationship of pregnancy and delivery to these problems. The vast majority
of published data is based on analysis retreived from questionnaires. Most damage
of the pelvic floor obviously occurs during first delivery. Objective findings have
demonstrated pudendal nerve damage mostly found after forceps delivery, increased
duration of second stage of labour, third degree perineal tear and high birth weight.
Episiotomy offers no protection against perineal tears and should be restricted to
specified feto-maternal indications. Longitudinal studies are needed to assess long
term consequences of pregnancy and child birth on both, lower urinary tract and pelvic
floor function.
Schlüsselwörter
Schwangerschaft - Geburt - Beckenboden - Inkontinenz
Key words
Pregnancy - childbirth - pelvic floor - incontinence
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Univ. Prof. Dr. Heinz Kölbl
Klinik und Poliklinik für Gynäkologie
Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg
Magdeburger Straße 24
D-06097 Halle/Saale
Telefon: +49-3 45-5 57-18 47
Fax: +49-3 45-5 57-15 01
eMail: heinz.koelbl@medizin.uni-halle.de