Rofo 2002; 174(8): 1018-1021
DOI: 10.1055/s-2002-32929
Gastrointestinaltrakt
Originalarbeit
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Erste Erfahrungen mit dem nicht-ummantelten CHOO Enteral Stent in Magen, Duodenum und Jejunum

First experience with a non-covered CHOO enteral stent in the stomach,
duodenum, and jejunum
R.  Dorffner1 , C.  Neumann1 , I.  Gergely1 , J.  Stimakovits2 , R.  Renner3
  • 1Röntgenabteilung
  • 2Interne Abteilung
  • 3Chirurgische Abteilung, Krankenhaus der Barmherzigen Brüder Eisenstadt, Österreich
Further Information

Publication History

Publication Date:
25 July 2002 (online)

Zusammenfassung

Ziel: Evaluierung der Implantationseigenschaften des nicht-ummantelten CHOO Enteral Stents in Magen, Duodenum und Jejunum. Methode: Bei 8 Patienten (zwei Männer, 6 Frauen) mit malignen Tumoren des Magens (n = 4), Duodenums (n = 3) und des Jejunums (n = 1) wurde eine CHOO Stentimplantation versucht. Die Intervention erfolgte durchleuchtungsgezielt, wobei in zwei Fällen die Endoskopie zur Hilfe herangezogen wurde. Der Nachbeobachtungszeitraum betrug 1 - 168 Tage. Ergebnisse: Die CHOO Stentimplantation war in 7 von 8 Fällen technisch erfolgreich. In 6 Fällen zeigte sich eine Besserung der Symptomatik. Bei zwei Patienten war eine zweite Stentimplantation nach 35 bzw. 161 Tagen notwendig. Eine Stentmigration oder ein Tumoreinwachsen wurde nicht beobachtet. Schlussfolgerung: Der nicht-ummantelte CHOO Enteral Stent ist gut für den oberen Gastrointestinaltrakt geeignet.

Abstract

Aim: To evaluate the technical performance of the non-covered CHOO enteral stent in the stomach, duodenum and jejunum. Methods: In 8 patients (two men, 6 women) with malignant tumors of the stomach (n = 4), duodenum (n = 3) and jejunum (n = 1) stent implantation was performed under fluoroscopic control. In two patients endoscopy was needed additionally. The patients were followed for 1 to 168 days. Results: Stent implantation was technically successful in 7 of 8 patients. In 6 patients symptoms improved. In two patients a second stent implantation was necessary 35 and 161 days after primary implantation, respectively. There was no stent migration or tumor ingrowth. Conclusion: The implantation of the non-covered CHOO enteral stent into the upper gastrointestinal tract is safe and effective.

Literatur

  • 1 Razzaq R, Laasch H U, England R, Marriott A, Martin D. Expandable metal stents for the palliation of malignant gastroduodenal obstruction.  Cardiovasc Intervent Radiol. 2001;  24 313-318
  • 2 Park K B, Doo Y S, Kang W K, Choo S W, Han Y H, Suh S W, Lee S J, Park K S, Choo I K. Malignant obstruction of gastric outlet and duodenum: palliation with flexible covered metal stents.  Radiology. 2001;  219 679-683
  • 3 Lopera J E, Alvarez O, Castano R, Castaneda-Zuniga W. Initial experience with Song's covered duodenal stent in the treatment of malignant gastroduodenal obstruction.  J Vasc Intervent Radiol. 2001;  12 1297-1303
  • 4 Strecker E-P, Boos I, Husfeld K J. Malignant duodenal stenosis: palliation with peroral implantation of a self-expanding Nitinol stent.  Radiology. 1995;  196 349-351
  • 5 Binkert C A, Jost R, Steiner A, Zollikofer C L. Benign and malignant stenosis of the stomach and duodenum: treatment with self-expanding metallic endoprosthesis.  Radiology. 1996;  199 335-338
  • 6 Steinmann R U, Zundler J, Kreichgauer H P, Bode J C. A new stent device (Choo stent) for palliation of malignant gastric outlet obstruction.  Endoscopy. 2000;  32 23-24
  • 7 Winkelbauer F W, Schöfl R, Niederle B, Wildling R, Thurnher S, Lammer J. Palliative treatment of obstructing esophageal cancer with nitinol stents: value, safety, and long-term results.  Am J Roentgenol. 1996;  166 79-84

Univ. Doz. Dr. Roland Dorffner

Krankenhaus der Barmherzigen Brüder Eisenstadt

Esterhazystraße 26


7000 Eisenstadt

Österreich

Phone: + 43-2682-601-84700

Fax: + 43-2682-601-4799

Email: roland.dorffner@bbeisen.at