Rofo 2002; 174(8): 973-978
DOI: 10.1055/s-2002-32935
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© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

MR Perfusion Measurement of Contrast Uptaking Lesions: Consideration of T2* Shortening due to
Interstitial Contrast Agent

MR-Perfusionsmessungen von kontrastmittelaufnehmenden Läsionen: Betrachtung der T2*-Verkürzung durch interstitielles KontrastmittelV.  Hietschold1 , T.  Kittner1 , S.  Appold2 , N.  Abolmaali3 , M.  Laniado1
  • 1Institut und Poliklinik für Radiologische Diagnostik, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus, Dresden
  • 2Klinik und Poliklinik für Strahlentherapie und Radioonkologie, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus, Dresden
  • 3Institut für Diagnostische und Interventionelle Radiologie, Klinikum der Johann-Wolfgang-Goethe-
    Universität, Frankfurt am Main
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Publication History

Reiceived 15. 3. 2002

Accepted after revision 6. 6. 2002

Publication Date:
25 July 2002 (online)

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Abstract

Aim: In MR perfusion measurements of contrast uptaking lesions, time intensity curves are hampered by T1 shortening as well as by the change of T2* due to interstital contrast material (CM). Using double echo sequences, the influence of T1 can be mathematically eliminated. For correction of the T2* influence an empirical algorithm using time-intensity-curves exclusively measured in the suspected lesion is proposed. Methods: The interstitial CM concentration is assumed to be proportional to the change of the intensity for TE = 0 or to the change of the relaxation rate ΔR1 respectively. The intravascular CM concentration is estimated from ΔR2*. It is adjusted to zero for a time point sufficiently late after the bolus injection by subtraction of the interstitial concentration. This method was applied to double echo FLASH measurements on 15 pharyngeal tumors. Results: The proposed correction transforms the time dependence of the estimated intravascular CM concentration into a plausible course. Conclusion: Double echo perfusion measurements can be corrected for the interstitial CM induced T2* shortening without additional measurements with proneness to errors. This does not necessarily improve the diagnostic value, since possibly “implied multivariate aspects” of uncorrected parameters (here: contrast uptake of the lesion is related to tumor neoangiogenesis as well) are eliminated.

Zusammenfassung

Zielstellung: Die Intensitäts-Zeit-Verläufe bei MR-Perfusionsmessungen Kontrastmittel (KM) aufnehmender Läsionen werden durch interstitiell aufgenommenes KM sowohl über T1- als auch über T2*-Verkürzung gestört. Der T1-Einfluss kann mittels Doppelecho-Messung beherrscht werden. In dieser Arbeit wird ein empirischer Algorithmus zur Korrektur des T2*-Einflusses vorgeschlagen, der nur auf Intensitäts-Zeit-Verläufen aus der untersuchten Läsion beruht. Methoden: Die interstitielle KM-Konzentration wird als proportional zur Änderung des Signals bei TE = 0 bzw. der Relaxsationsrate ΔR1 angenommen. Die aus ΔR2* geschätzte intravasale KM-Konzentration wird damit für Zeiten hinreichend lange nach der Bolus-Injektion auf Null eingestellt. Diese Methode wurde auf Doppelecho-FLASH-Messungen an 15 pharyngealen Tumoren angewandt. Ergebnisse: Mit der vorgeschlagenen Korrektur werden plausible Zeitverläufe der intravasalen KM-Konzentration erhalten. Schlussfolgerungen: Doppelecho-Perfusionsmessungen können ohne zusätzliche fehlerbehaftete Messungen vom T2*-Einfluss durch interstitielles KM bereinigt werden. Dies verbessert nicht zwingend die diagnostische Aussagekraft, da die unkorrigierten Parameter u. U. „implizite multivariate Aspekte” (hier die mit der Tumor-Neoangiogenese korrelierte KM-Aufnahme) enthalten.

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