Z Gastroenterol 2002; 40(10): 877-880
DOI: 10.1055/s-2002-35261
Kasuistik
© Karl Demeter Verlag im Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Diagnosis of Perforated Gastric Ulcers by Ultrasound

Wertigkeit des Ultraschalls in der Diagnostik des perforierten MagengeschwürsL. Wallstabe1 , R. Veitt2 , T. Körner2
  • 1Städtisches Klinikum „St. Georg” Leipzig, 2. Klinik für Innere Medizin, Leipzig
  • 2Zentralklinikum Suhl GmbH, Klinik für Innere Medizin II, Suhl
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Publication History

Manusscript received: 21 September 2001

Accepted after revision: 22 July 2002

Publication Date:
18 November 2002 (online)

Zusammenfassung

Patienten mit einer Perforation im Gastrointestinaltrakt sind einer raschen Diagnostik und Therapie zuzuführen, um die Prognose zu verbessern. Eine Röntgenübersichtsaufnahme des Abdomens lässt insbesondere in der Frühphase nach einer Perforation nicht immer sofort ein Pneumoperitoneum erkennen. Wir berichten über eine 62-jährige Frau, die über plötzlich aufgetretene und anhaltende Bauchschmerzen klagte. Als erste bildgebende Diagnostik erfolgte die Ultraschalluntersuchung. Sie offenbarte die Perforation eines Magengeschwürs. Die Röntgenaufnahme bestätigte das Pneumoperitoneum, ließ jedoch keinen Schluss auf die Lokalisation der Perforation zu. Intraoperativ wurde das Magengeschwür aufgesucht und übernäht. Diese Kasuistik mit Literaturübersicht zeigt den Stellenwert des Ultraschalls als geeignete Methode zur Diagnose des Pneumoperitoneums und enthält eine Zusammenfassung verschiedener Ultraschallbefunde bei perforierten Magen- und Zwölffingerdarmgeschwüren.

Abstract

Patients with a perforation of the gastrointestinal tract need fast confirmation of diagnosis and early treatment to improve outcome. Plain abdominal x-ray does not always prove the perforation particularly at early stage. We report about a 62 year-old woman complaining of consistent abdominal pain with sudden onset. Ultrasound was taken as first diagnostic measure, revealing a perforation. The leakage was located in the stomach. Radiography confirmed the pneumoperitoneum without indicating the perforated location. During operation the perforated gastric ulcer was found and sutured. This case report points out the reliability of ultrasound in diagnosing a pneumoperitoneum. Additionally it provides a summary of ultrasound signs seen in perforated gastric and duodenal ulcers and a review of literature.

References

  • 1 Meiser G, Meissner K. Sonographische Diagnostik beim komplizierten peptischen Ulkus.  Ultraschall. 1986;  7 268-274
  • 2 Chen S C, Yen Z S, Wang H P. et al . Ultrasonography is superior to plain radiography in the diagnosis of pneumoperitoneum.  Br J Surg. 2002;  98 351-354
  • 3 Braccini G, Lamacchia M, Boraschi P. et al . Ultrasound versus plain film in the detection of pneumoperitoneum.  Abdom Imaging. 1996;  21 413-414
  • 4 Lau W Y, Leow C K. History of Perforated Duodenal and Gastric Ulcers.  World J Surg. 1997;  21 890-896
  • 5 Lim J H, Lee D H, Ko Y T. Sonographic Detection of Duodenal Ulcer.  J Ultrasound Med. 1992;  11 91-94
  • 6 Tsai K, Wang H, Huang G, Wang S. Preoperative Sonographic Diagnosis of Sealed-Off Perforated Gastric Ulcer.  Journal of Clinical Ultrasound. 1998;  26 269-271
  • 7 Grechenig W, Peicha G, Clement H G. et al . Detection of pneumoperitoneum by ultrasound examination: an experimental and clinical study.  Injury. 1999;  30 173-178
  • 8 Santos J M. Direct Sonographic signs of acute duodenal ulcer.  Abdom Imaging. 1999;  24 226-227
  • 9 Chang-Chien C, Lin H, Yen C. et al . Sonographic Demonstration of Free Air in Perforated Peptic Ulcers: Comparison of Sonography with Radiography.  J Clin Ultrasound. 1989;  17 95-100
  • 10 Fuentes R, Sosa M, Martinez F. et al . New ultrasonic findings in perforated ulcer.  Lancet. 1991;  337 733
  • 11 Chang Y, Wang H, Huang G. et al . Sonographic ”Gastric Corona Sign”: Diagnosis of Gastric Pneumatosis Caused by a Penetrating Gastric Ulcer.  Journal of Clinical Ultrasound. 1999;  27 409-412
  • 12 Rosenberg E R, Morgan C L. et al . The ultrasonic recognition of a gastric ulcer.  British Journal of Radiology. 1980;  53 1014-1016
  • 13 Schwerk W B, Braun B. Sonographische Differentialdiagnostik bei akutem Oberbauchschmerz.  Medizinische Klinik. 1979;  74 161-165
  • 14 Joharjy I, Mustafa M, Zaidi A. Fluid-aided Sonography of the Stomach and Duodenum in the Diagnosis of Peptic Disease in Adult Patients.  J Ultrasound Med. 1990;  9 77-84
  • 15 Derchi L E, lerace T, De Pra L. et al . The Sonographic Appearance of Duodenal Lesions.  J Ultrasound Med. 1986;  5 269-273
  • 16 Lorentzen T, Nolsoe C P, Khattar S C. et al . Gastric and Duodenal Wall Thickening on Abdominal Ultrasonography.  J Ultasound Med. 1993;  12 633-637
  • 17 Parulekar S G, Lubert M. Ultrasound Demonstration of Giant Duodenal Ulcer.  Gastrointest Radiol. 1983;  8 29-31
  • 18 Ranschaert E, Rigauts H. Confined Gastric Perforation: Ultrasound and Computed Tomographic Diagnosis.  Abdom Imaging. 1993;  18 318-319
  • 19 Madrazo B, Hricak H, Sandier M. et al . Sonographic Findings in Complicated Peptic Ulcer.  Radiology. 1981;  140 457-461
  • 20 DeBakey M. Acute perforated gastroduodenal ulceration. A statistical analysis and review of the literature.  Surgery. 1940;  8 852-884
  • 21 Earls J P, Dachmann A H, Colon E. et al . Prevalence and duration of postoperative pneumoperitoneum: sensitivity of CT vs. left lateral decubitus radiography.  AJR Am J Roentgenol. 1993;  161 781-785
  • 22 Chen C H, Huang H S, Yang C C. et al . The features of perforated peptic ulcer in conventional computed tomography.  Hepatogastroenterology. 2001;  48 1393-1396
  • 23 Göke B, Arnold R. Gastroenterologie systematisch. Bremen; UNI-MED 1999

Dr. med. Ingo Wallstabe

Städtisches Klinikum „St. Georg” Leipzig, 2. Klinik für Innere Medizin

Delitzscher Straße 141

04129 Leipzig