Klin Monbl Augenheilkd 2003; 220(4): 257-261
DOI: 10.1055/s-2003-38628
Klinische Studie
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Abschätzung der okulären Perfusion: Ein praxisorientierter Vergleich aktueller Methoden

Estimation of Ocular Perfusion: A Practical Oriented Comparison of Different MethodsMaren  Klemm1 , Oliver  Zeitz1 , Eike  T.  Matthiessen1 , Juliane  Reuss1 , Gisbert  Richard1
  • 1Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf, Klinik und Poliklinik für Augenheilkunde, Hamburg
Maren Klemm und Oliver Zeitz haben zu gleichen Teilen zu der Arbeit beigetragen
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Publication History

Eingegangen: 9. Dezember 2002

Angenommen: 20. Februar 2003

Publication Date:
15 April 2003 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund: Störungen der Hämodynamik sind Ursache zahlreicher Augenerkrankungen, so dass ein großer Bedarf an Methoden zur Bestimmung der okulären Durchblutung besteht. Einige Studien sehen diagnostische Vorteile der Farb-Doppler-Sonographie (CDI). Über Korrelationen der CDI mit anderen Methoden ist wenig bekannt. Patienten und Methoden: n = 56 Augen wurden mit Laser-Doppler-Flowmetrie (LDF), Langham-OBF (LOBF) und CDI untersucht und der Spearman-Korrelationskoeffizient ermittelt (R). Ergebnisse: LDF korrelierte mit dem Maximum (TAMx) und dem Mittelwert (TAMn) der durchschnittlichen Flussgeschwindigkeit gemessen mit der CDI in der langen, nicht aber der kurzen hinteren Ziliararterie (TAMx: R = 0,466, p = 0,038, n = 20; TAMn: R = 0,462, p = 0,040, n = 20). Der LOBF-Messwert korrelierte mit dem Pulsatilitätsindex (PI) und dem Widerstandsindex (RI) der kurzen (PI: R = 0,514, p = 0,002, n = 35; RI: R = 0,438, p = 0,008, n = 35) und langen hinteren Ziliararterie (PI: R = 0,436, p = 0,009, n = 35; RI: R = 0,506, p = 0,002, n = 35) aus der CDI. Diskussion: Die Methoden stützen sich gegenseitig durch partielle Korrelationen. Die CDI erhebt zusätzliche, detailliertere Parameter der okulären Perfusion.

Abstract

Background: Ocular haemodynamics play a prominent part in many ocular diseases. This leads to the need to determine ocular perfusion. Several studies reveal advantages of colour Doppler imaging (CDI) in ophthalmologic diagnostics. Little is known about correlation of CDI results with other methods. Patients and methods: N = 56 eyes were examined with CDI, laser Doppler flowmetry (LDF) and Langham-OBF (LOBF). Correlations between the methods were identified by the Spearman correlation coefficient (R). Results: LDF correlated with time average maximum (TAMx) and mean (TAMn) velocity assessed by CDI in the long posterior ciliary artery (TAMx: R = 0.466, p = 0.038, n = 20; TAMn: R = 0.462; p = 0.040, n = 20), but not in the short posterior ciliary artery. LOBF correlated with pulsatility index (PI) and resistive index (RI) of CDI in short (PI: R = 0.514, p = 0.002, n = 35; RI: R = 0.438, p = 0.008, n = 35) and long posterior ciliary arteries (PI: R = 0.436, p = 0.009, n = 35; RI: R = 0.506, p = 0.002, n = 35). Discussion: Methods strengthen each other by partial correlation. CDI allows a more detailed insight into ocular perfusion than the other methods.

Literatur

  • 1 Bastiaensen L A, Vandoninck J J. X-recessive angiopathic opticopathy.  Doc Ophthalmol. 1982;  52 (3 - 4) 227-239
  • 2 Baxter G M, Williamson T H. Color Doppler imaging of the eye: normal ranges, reproducibility, and observer variation.  J Ultrasound Med. 1995;  14 (2) 91-96
  • 3 Boehm A G, Pillunat L E, Koeller U. et al . Regional distribution of optic nerve head blood flow.  Graefes Arch Clin Exp Ophthalmol. 1999;  237 (6) 484-488
  • 4 Chung H S, Harris A, Kagemann L, Martin B. Peripapillary retinal blood flow in normal tension glaucoma.  Br J Ophthalmol. 1999;  83 (4) 466-469
  • 5 Feke G T, Tagawa H, Deupree D M. et al . Blood flow in the normal human retina.  Invest Ophthalmol Vis Sci. 1989;  30 (1) 58-65
  • 6 Ghanchi F D, Williamson T H, Lim C S. et al . Colour Doppler imaging in giant cell (temporal) arteritis: serial examination and comparison with non-arteritic anterior ischaemic optic neuropathy.  Eye. 1996;  10 459-464
  • 7 Goldmann H, Schmidt T. On applanation tonography.  Ophthalmologica. 1965;  150 (1) 65-75
  • 8 Goldmann H. Open-angle glaucoma.  Br J Ophthalmol. 1972;  56 (3) 242-248
  • 9 Jansson T, Persson H W, Lindstrom K. Estimation of blood perfusion using ultrasound.  Proc Inst Mech Eng [H]. 1999;  213 (2) 91-106
  • 10 Klingmuller V, Schmidt K G, von Ruckmann A. et al . Doppler sonography of the short posterior ciliary artery in patients with primary open angle glaucoma.  Ultraschall Med. 2000;  21 (1) 32-37
  • 11 Langham M E, To'Mey K F. A clinical procedure for the measurements of the ocular pulse-pressure relationship and the ophthalmic arterial pressure.  Exp Eye Res. 1978;  27 (1) 17-25
  • 12 Lieb W E, Cohen S M, Merton D A. et al . Color Doppler imaging of the eye and orbit. Technique and normal vascular anatomy.  Arch Ophthalmol. 1991;  109 (4) 527-531
  • 13 Lieb W E, Flaharty P M, Sergott R C. et al . Color Doppler imaging provides accurate assessment of orbital blood flow in occlusive carotid artery disease.  Ophthalmology. 1991;  98 (4) 548-552
  • 14 Mack H G, O'Day J, Currie J N. Delayed choroidal perfusion in giant cell arteritis.  J Clin Neuroophthalmol. 1991;  11 (4) 221-227
  • 15 Maumenee A E. Causes of optic nerve damage in glaucoma. Robert N. Shaffer lecture.  Ophthalmology. 1983;  90 (7) 741-752
  • 16 Michelson G, Schmauss B, Langhans M J. et al . Principle, validity, and reliability of scanning laser Doppler flowmetry.  J Glaucoma. 1996;  5 (2) 99-105
  • 17 Pillunat L E, Stodtmeister R, Marquardt R, Mattern A. Ocular perfusion pressures in different types of glaucoma.  Int Ophthalmol. 1989;  13 (1 - 2) 37-42
  • 18 Schmidt K G, Ruckmann A V, Mittag T W. et al . Reduced ocular pulse amplitude in low tension glaucoma is independent of vasospasm.  Eye. 1997;  11 485-488
  • 19 Schumann J, Orgul S, Gugleta K. et al . Interocular difference in progression of glaucoma correlates with interocular differences in retrobulbar circulation.  Am J Ophthalmol. 2000;  129 (6) 728-733
  • 20 Vilser W, Schweitzer D, Konigsdorffer E, Jutte A. Principal possibilities and limitations of fluorescent angiographic procedures for the measurement of the flow-physical magnitudes of the retinal circulatory system (author's transl).  Albrecht Von Graefes Arch Klin Exp Ophthalmol. 1981;  217 (3) 199-211

Dr. med. Oliver Zeitz

Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf · Klinik und Poliklinik für Augenheilkunde

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