Geburtshilfe Frauenheilkd 2003; 63(10): 999-1003
DOI: 10.1055/s-2003-42736
Übersicht

Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Hormonsubstitution und Mammakarzinomscreening

Hormone Replacement Therapy and Breast Cancer ScreeningC. Keck 1 , C. Tempfer 1
  • 1Universitäts-Frauenklinik Freiburg
Further Information

Publication History

Eingang Manuskript: 15. Januar 2003 Eingang revidiertes Manuskript: 5. Mai 2003

Akzeptiert: 27. Juni 2003

Publication Date:
10 October 2003 (online)

Zusammenfassung

Die Aussagekraft der Mammographie (MG) als Screeninguntersuchung zum Ausschluss eines Mammakarzinoms ist unter einer Hormonsubstitutionstherapie (HST) vermindert. In den zu dieser Fragestellung vorliegenden Untersuchungen werden signifikante Reduktionen der Sensitivität und Spezifität zwischen 7 und 21 %, bzw. 0,6 und 12 % angegeben. Mehrere Ursachen werden für diesen Effekt verantwortlich gemacht. Einerseits ist anzuführen, dass unter HST die Dichte des Brustdrüsenkörpers zunimmt. Dies führt zu einer erhöhten Röntgendichte der Brust, wodurch die Unterscheidung zwischen Parenchym und Tumoren erschwert wird. Dieser Effekt ist von der Art der durchgeführten HST abhängig, wobei eine kontinuierlich kombinierte HST mit dem stärksten Dichtezuwachs vergesellschaftet ist. Weiterhin könnte die unter HST auftretende höhere Schmerzhaftigkeit des Drüsengewebes zu einer Verminderung der diagnostischen Treffsicherheit beitragen, da die Brustdrüse zur MG komprimiert werden muss, um eine optimale Bildqualität zu erhalten.

Schließlich scheint es auch Unterschiede in den histologischen Charakteristika der Tumoren zu geben, die sich unter HST entwickeln. Im Vergleich zu Mammakarzinomen, die unabhängig von einer HST auftreten, findet sich unter HST ein höherer Anteil lobulärer Karzinome. Lobuläre Karzinome sind in der MG schwieriger zu diagnostizieren als duktale Karzinome.

Ein kurzfristiges Aussetzen der HST führt zu einer signifikanten Aufhellung des Mammographiebildes. Es ist jedoch unklar, ob und in welchem Ausmaß dadurch der HST-bedingte Sensitivitäts- und Spezifitätsverlust der MG ausgeglichen werden kann. Die Einnahme von Tibolon ist mit einer signifikanten Abnahme der Brustdichte assoziiert. Daten zur Sensitivität und Spezifität der MG unter Tibolon liegen derzeit nicht vor.

Angesichts der vorliegenden Daten erscheint vor allem bei Patientinnen mit primär röntgendichter Brust der Verzicht auf eine kontinuierlich kombinierte HST, das Aussetzen der HST 2 - 4 Wochen vor der MG und die Verwendung von Tibolon als Alternativtherapie empfehlenswert. Es sollte jedoch darauf hingewiesen werden, dass kein direkter Nachweis einer qualitativen Verbesserung der Sensitivität und Spezifität der MG durch derartige Maßnahmen vorliegt.

Abstract

Hormone replacement therapy (HRT) is associated with reduced sensitivity and specificity of mammography, probably due to increased breast density. The increase in breast density depends on the particular HRT regimen, with continuous combined HRT associated with the largest increase. In addition, women on HRT have a higher incidence of mastalgia compared with women not using HRT. This may also contribute to the reduced sensitivity and specificity of mammography, because adequate compression of the breast may be less likely in these women. There is also evidence that women with HRT develop a higher proportion of lobular carcinomas, which are less likely to be detected by mammography than ductal carcinomas. Short-term cessation of HRT before mammography can reduce breast density, but whether cessation can compensate for the HRT-mediated loss of sensitivity and specificity is unclear. Tibolone, as an alternative to estrogen-containing HRT, is associated with reduced breast density but there are as yet no data on the sensitivity and specificity of mammography in women taking tibolone. In summary, these data support the omission of continuous combined HRT, the cessation of HRT 2 - 4 weeks before mammography, and the use of tibolone, especially in women with dense breasts. However, the effect of these interventions on the sensitivity and specificity of mammography are unproven.

Literatur

  • 1 Banks E. Hormone replacement therapy and the sensitivity and specificity of breast cancer screening: a review.  J Med Screen. 2001;  8 29-34
  • 2 Bilimoria M M, Winchester D J, Sener S F. et al . Estrogen replacement therapy and breast cancer: analysis of age of onset and tumor characteristics.  Ann Surg Oncol. 1999;  6 200-207
  • 3 Boyd N F, Lockwood G A, Martin L J. et al . Mammographic densities and risk of breast cancer among subjects with a family history of the disease.  J Natl Cancer Inst. 1999;  91 1404-1408
  • 4 Byng J W, Boyd N F, Fishell E. et al . The quantitative analysis of mammographic densities.  Phys Med Biol. 1994;  39 1629-1638
  • 5 Carmanns B, Fiedler V, Poleska W. Interdisziplinäre Kooperation von Radiologen, Pathologen und Gynäkologen bei der Differenzialdiagnose des frühen Mammakarzinoms und benigner nicht tastbarer Herdbefunde.  Geburtsh Frauenheilk. 2001;  61 857-862
  • 6 Chen C L, Weiss N S, Newcomb P. et al . Hormone replacement therapy in relation to breast cancer.  J Am Med Assoc. 2002;  287 734-741
  • 7 Chetrite G S, Pasqualini J R. The selective estrogen enzyme modulator (SEEM) in breast cancer.  J Steroid Biochem Mol Biol. 2001;  76 95-104
  • 8 Chetrite G S, Kloosterboer H J, Philippe J C. et al . Effect of Org OD14 (LIVIAL) and its metabolites on human estrogen sulphotransferase activity in the hormone-dependent MCF-7 and T-47 D, and the hormone-independent MDA-MB-231, breast cancer cell lines.  Anticancer Res. 1999;  19 269-275
  • 9 Christodoulakos G E, Lambrinoudaki I V, Vourtsi A D. et al . Mammographic changes associated with raloxifene and tibolone therapy in postmenopausal women: a prospective study.  Menopause. 2002;  9 110-116
  • 10 Cohen M L, Lohnson A, Shekdar J. Effect of hormone replacement therapy on cancer detection by mammography [letter].  Lancet. 1997;  349 1624
  • 11 Colacurci N, Fornaro F, De Franciscis P. et al . Effects of a short-term suspension of hormone replacement therapy on mammographic density.  Fertil Steril. 2001;  76 451-455
  • 12 Colacurci N, Fornaro F, De Franciscis P. et al . Effects of different types of hormone replacement therapy on mammographic density.  Maturitas. 2001;  40 159-164
  • 13 Collaborative Group on Hormonal Factors in Breast Cancer . Breast cancer and hormone replacement therapy: collaborative reanalysis of data from 51 epidemiological studies of 52, 705 women with breast cancer and 108, 411 women without breast cancer.  Lancet. 1997;  350 1047-1059
  • 14 Crane C EB, Luke C G, Rogers J M, Playford P E, Roder D M. An analysis of factors associated with interval as opposed to screen-detected breast cancers, including hormone therapy and mammographic density.  The Breast. 2002;  11 131-136
  • 15 Egarter C, Eppel W, Vogel S. et al . A pilot study of hormone replacement therapy with tibolone in women with mastopathic breasts.  Maturitas. 2001;  40 165-171
  • 16 El-Bastawissi A Y, White E, Mandelson M T, Taplin S H. Reproductive and hormonal factors associated with mammographic density by age (United States).  Cancer Causes Controll. 2000;  11 955-963
  • 17 Engel J, Baumert J, Dirschedl P, Sauer H, Hölzel D. Wirksamkeit der Selbstuntersuchung, Palpation und Mammographie zur Früherkennung des Mammakarzinoms: erste Ergebnisse der Feldstudie München.  Geburtsh Frauenheilk. 2000;  60 155-164
  • 18 Gilliland D, Joste N, Stauber P M. et al . Biologic characteristics of interval and screen-detected breast cancers.  J Natl Cancer Inst. 2000;  92 743-749
  • 19 Greendale G A, Reboussin B A, Sie A. et al . Effects of estrogen and estrogen-progestin on mammographic parenchymal density. Postmenopausal Estrogen/Progestin Interventions (PEPI) Investigators.  Ann Intern Med. 1999;  130 262-269
  • 20 Grodstein F, Stampfer M J, Colditz G A. et al . Postmenopausal hormone therapy and mortality.  N Engl J Med. 1997;  336 1769-1775
  • 21 Harvey A J, Pinkerton J Y, Herman C R. Short-term cessation of hormone replacement therapy and improvement in mammographic specificity.  J Natl Cancer Inst. 1997;  89 1623-1625
  • 22 Kavanagh A M, Giles G G, Mitchell H, Cawson J. The sensitivity, specificity, and positive predictive value of screening mammography and symptomatic status.  J Med Screen. 2000;  7 105-110
  • 23 Kavanagh A M, Mitchell H, Giles G G. Hormone replacement therapy and accuracy of mammographic screening.  Lancet. 2000;  355 270-274
  • 24 Klimberg V S. Advances in the diagnosis and excision of breast cancer.  Am Surg. 2003;  69 11-14
  • 25 Laya M B, Larson E B, Taplin S H, White D. Effect of estrogen replacement therapy on the specificity and sensitivity of screening mammography.  J Natl Cancer Inst. 1996;  88 643-649
  • 26 Li C, Weiss N S, Stanford J L, Daling J R. Hormone replacement therapy in relation to risk of lobular and ductal breast carcinoma in middle-aged women.  Cancer. 2000;  88 2570-2577
  • 27 Liberman L, Menell J H. Breast imaging reporting and data system (BI-RADS).  Radiol Clin North Am. 2002;  40 409-430
  • 28 Litherland J C, Evans A J, Wilson A R. The effect of hormone replacement therapy on recall rate in the National Healths Service Breast Screening Programme.  Clin Radiol. 1997;  52 276-279
  • 29 Litherland J C, Stallard S, Hole D, Cordiner C. The effect of hormone replacement therapy on the sensitivity of screening mammograms.  Clin Radiol. 1999;  54 285-288
  • 30 Lundstrom E, Christow A, Kersemaekers W. et al . Effects of tibolone and continuous combined hormone replacement therapy on mammographic breast density.  Am J Obstet Gynecol. 2002;  186 717-722
  • 31 Magnusson C, Holmberg L, Nordén T. et al . Prognostic characteristics in breast cancers after hormone replacement therapy.  Breast Cancer Res Treat. 1996;  38 325-334
  • 32 Mandelson M T, Oestreicher N, Porter P L. et al . Breast density as a predictor of mammographic detection: comparison of interval- and screen-detected cancers.  J Natl Cancer Inst. 2000;  92 1081-1087
  • 33 McNicholas M MJ, Heneghan J P, Milner M H. et al . Pain and increased mammographic density in women receiving hormone replacement therapy: a prospective study.  Am J Roentgenol. 1994;  163 311-315
  • 34 Olsen O, Gotzsche P C. Cochrane review on screening for breast cancer with mammography.  Lancet. 2001;  358 (9290) 1340-1342
  • 35 Porter P L, El-Bastawissi A Y, Mandelson M T. et al . Breast tumor characteristics as predictors of mammographic detection: comparison of interval- and screen-detected cancers.  J Nat Cancer Inst. 1999;  91 2020-2028
  • 36 Riggs B L. Tibolone as an alternative to estrogen for the prevention of postmenopausal osteoporosis in selected postmenopausal women.  J Clin Endocrinol Metab. 1996;  81 2417-2418
  • 37 Rosenberg R D, Hunt W C, Williamson M R. et al . Effects of age, breast density, ethnicity, and estrogen replacement therapy on screening mammographic sensitivity and cancer stage at diagnosis: review of 183, 134 screening mammograms in Albuquerque, New Mexico.  Radiology. 1998;  209 511-518
  • 38 Ross L A, Alder E M. Tibolone and climacteric symptoms.  Maturitas. 1995;  21 127-136
  • 39 Ruhland F, Heinrich J, Budner M, Jeschke A. Diagnostische Wertigkeit von Mammographie und Mammasonographie bei klinisch okkulten Mammaläsionen.  Geburtsh Frauenheilk. 2000;  60 104-110
  • 40 Rutter C M, Mandelson M T, Laya M B. et al . Changes in breast density associated with initiation, descontinuation, and continuing use of hormone replacement therapy.  J Am Med Assoc. 2001;  285 171-176
  • 41 Saftlas A F, Wolfe J N, Hoover R N. et al . Mammographic parenchymal patterns as indicators of breast cancer risk.  Am J Epidemiol. 1989;  129 518-526
  • 42 Sala E, Warren R, McCann J. et al . Mammographic parenchymal patterns and mode of detection: implications for the breast screening programme.  J Med Screen. 1998;  5 207-212
  • 43 Schairer C, Lubin J, Troisi R. et al . Menopausal estrogen and estrogen-progestin replacement therapy and breast cancer risk.  J Am Med Assoc. 2000;  283 485-491
  • 44 Séradour B, EstPve J, Heid P, Jacquemier J. Hormone replacement therapy and screening mammography: analysis of the results in the Bouches du Rhône programme.  J Med Screen. 1999;  6 99-102
  • 45 Stallard S, Litherland J C, Cordiner C M. et al . Effect of hormone replacement therapy on the pathological stage of breast cancer: population based, cross sectional study.  Br Med J. 2000;  320 348-349
  • 46 Thurfjell E L, Holmberg L H, Persson I R. Screening mammography: sensitivity and specificity in relation to hormone replacement therapy.  Radiology. 1997;  203 339-341
  • 47 Wang H, Bjurstam N, Björndal H. et al . Interval cancers in the Norwegian breast cancer screening program: frequency, characteristics and use of HST.  Int J Cancer. 2001;  94 594-598
  • 48 Willis D B, Calle E E, Miracle-McMahil H L, Heath Jr C W. Estrogen replacement therapy and risk of fatal breast cancer in a prospective cohort of postmenopausal women in the United States.  Cancer Causes Control. 1996;  7 449-457
  • 49 Wolfe J N. Breast patterns as an index of risk for developing breast cancer.  Am J Roentgenol. 1976;  126 1130-1137
  • 50 Writing Group for the Women's Health Initiative Investigators . Risks and benefits of estrogen plus progestin in healthy postmenopausal women. Principal results from the Women's Health Initiative randomized controlled trial.  J Am Med Assoc. 2002;  288 321-333

PD Dr. C. Keck

Univ.-Frauenklinik

Hugstetter Straße 55

79106 Freiburg

Email: CKECK@frk.ukl.uni-freiburg.de