Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/s-2004-821219
Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York
Synovialektomie der Fingergrundgelenke mit Rekonstruktion der radialen Seitenbänder - Langzeitergebnisse bei Patienten mit rheumatoider Arthritis[1]
Synovialectomy of the Metacarpophalangeal Joints with Reconstruction of the Radial Collateral Ligaments - Long-Term Results in Patients Suffering from Rheumatoid ArthritisPublication History
Eingang des Manuskriptes: 27. Februar 2004
Angenommen: 28. Juni 2004
Publication Date:
03 March 2005 (online)
Zusammenfassung
Entzündliche rheumatische Erkrankungen können zu einer Destruktion der Fingergrundgelenke mit erheblicher Beeinträchtigung der Greiffunktionen führen. Die Indikation zur Synovialektomie stellt sich heute, aufgrund der verbesserten und anfangs gut wirksamen medikamentösen Basistherapie, meist erst in den Spätstadien der Erkrankung. Das allgemein gängige Verfahren in diesen Spätstadien besteht, neben der Synovialektomie, im prothetischen Gelenkersatz, da es in vielen Fällen bereits zur Destruktion der Grundgelenke gekommen ist. Im Gegensatz dazu ist für uns das Standardverfahren die Synovialektomie der Grundgelenke mit Rekonstruktion der radialen Seitenbänder. Wir führen diesen Eingriff auch bei fortgeschrittener Gelenkdestruktion bis hin zur palmaren Subluxation durch. In unserer Nachuntersuchung werden die Langzeitergebnisse dieses Verfahrens nach durchschnittlich 55 Monaten an 347 operierten Gelenken dargestellt. Hierbei kommt es zu einem Bewegungsverlust von 17 Grad, zu einer Verbesserung der Ulnardeviation von 18 Grad und in 71 % zu stabilen Seitenbandverhältnissen. Die Langzeitergebnisse sind konstant. Bei erneuter Synovialitis oder Bandschwäche sind alle Verfahren der Auto- und Alloarthroplastiken als Rezidiveingriff problemlos durchführbar.
Abstract
Rheumatoid arthritis may lead to destruction of MP joints and severe alteration of grip and other hand functions. Due to the improvement in medical treatment, synovialectomy of the MP joints is necessary only in late stages. Most centres prefer alloarthroplasties in late stages, as erosion of the cartilage and loosening of the ligaments have already led to destruction of the MP joints and destabilization of grip functions. We do not use alloarthroplasties as our first choice, but pay special attention to the reconstruction of the radial collateral ligaments. Therefore, the elongated radial ligaments are detached near their origin after synovialectomy of the dorsal aspects of the MP joint. After detachment of the radial ligament, the palmar aspects can be cleaned easily. The radial collateral ligaments are shortened and reinserted dorsally to gain slight supination. This study shows the long-term results of our patients. In a period of ten years, 74 patients (87 hands, 347 MP joints) were reexamined after an average of 55 months postoperatively. The loss of active motion was 18 degrees and ulnar deviation could be reduced from 25 degrees to 7 degrees. 71 % of the joints showed stable ligaments, 14 % loose, 15 % unstable ligaments. We saw recurrence of synovialitis in 18 % (10 % mild, 7 % significant, 1 % severe). Radiographs showed amelioration in 14 % of cases and deterioration in 39 %. There was no correlation between active range of motion, synovialitis and X-rays. Results were constant when compared with exams before and five years after surgery. Our investigation shows good and stable results, which can be easily compared with the outcome of other studies after alloarthroplasty. The main advantage in our procedure is the easy access to all parts of the MP joint, which allows complete synovialectomy. By shortening and reinserting the elongated radial collateral ligament, we achieve a mild supination and amelioration of grip strength. The results are constant in long terms. In case of recurrent synovialitis or loosening of the ligaments any other type of auto- and alloarthroplasties can still be performed.
Schlüsselwörter
Rheumatoide Arthritis - Fingergrundgelenke - Synovialektomie - Rekonstruktion der radialen Seitenbänder
Key words
Rheumatoid arthritis - MP joints - synovialectomy - soft tissue reconstruction - reconstruction of the radial collateral ligament
1 Nach einem Vortrag auf dem 44. Symposium der Deutschsprachigen Arbeitsgemeinschaft für Handchirurgie und GEM, Groupe pour l'Étude de la Main. Stuttgart, 23. bis 25. Oktober 2003
Literatur
- 1 Brumm C, Looser M, Kissling R O. Lohnt sich die offene Synovektomie am Fingergrundgelenk bei chronischer Polyarthritis?. Zeitschr Orthop. 2000; 138 496-500
-
2 Egloff D V.
Arthroplasties of the metacarpophalangeal joints in the rheumatoid hand. Alnot JY, Aubriot JH, Chamay A et al. The Rheumatoid Hand and Wrist: Surgical Treatment, Medical Treatment, Physiotherapy and Rehabilitation. Paris; Elsevier 1998: 105-119 - 3 Ellison M R, Kelly K M, Flatt A E. The results of surgical synovectomy of the digital joints in rheumatoid disease. J Bone Joint Surg [Am]. 1971; 53 1041-1060
- 4 Haber J, Boswick A, Phelps D B. The role of soft tissue reconstruction in flexible implant arthroplasty of the metacarpophalangeal joint. Clin Orthop Rel Res. 1979; 140 178-183
- 5 Haußmann P, Das Gupta K. Synovialektomie der Fingergrundgelenke bei chronischer Polyarthritis. Operat Orthop Traumatol. 2003; 3 237-253
- 6 Poulenas I, Simonetta C, Egloff D V. Long-term results from metacarpophalangeal joint arthroplasty. Ann Chir Main. 1983; 2 160-167
- 7 Schmidt K, Willburger R E, Miehlke R K, Witt K. Ten-year follow-up of silicone arthroplasty of the metacarpophalangeal joints in rheumatoid hands. Scand J Plast Reconstr Hand Surg. 1999; 33 433-438
- 8 Stirrat C R. Metacarpophalangeal joints in rheumatoid arthritis of the hand. Hand Clinics. 1996; 12 515-529
1 Nach einem Vortrag auf dem 44. Symposium der Deutschsprachigen Arbeitsgemeinschaft für Handchirurgie und GEM, Groupe pour l'Étude de la Main. Stuttgart, 23. bis 25. Oktober 2003
Dr. med. Kunti Das Gupta
Klinik für Plastische, Hand- und Wiederherstellungschirurgie
Klinikum Hannover Oststadt
Podbielskistraße 380
30659 Hannover
Email: K.DasGupta@web.de