Psychiatr Prax 2004; 31: 73-75
DOI: 10.1055/s-2004-828411
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Unterschiede im zerebralen Glukosestoffwechsel zwischen frontotemporaler lobärer Degeneration und der Alzheimer-Krankheit

Differences in Cerebral Glucose Metabolism between Frontotemporal Lobar Degeneration and Alzheimer's DiseaseStefan  Poljansky1 , Bernd  Ibach1 , Matthias  Vogel1 , Peter  Männer2 , Jörg  Marienhagen2 , Göran  Hajak1
  • 1Klinik und Poliklinik für Psychiatrie und Psychotherapie der Universität Regensburg am Bezirksklinikum
  • 2Abteilung für Nuklearmedizin am Klinikum der Universität Regensburg
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Publication Date:
29 November 2004 (online)

Zusammenfassung

Mittels Positronenemissionstomographie (PET) sollten zerebrale Regionen identifiziert werden, in denen sich Demenzen aus der Gruppe der frontotemporalen lobären Degenerationen (FTLD) in ihrem Glukosestoffwechsel von der Alzheimer-Krankheit (AD) unterscheiden. Es wurden je 14 Patienten mit der klinischen Diagnose FTLD bzw. AD untersucht. Signifikante Unterschiede zeigten sich in der linken Insula, im Gyrus frontalis medialis beidseits und im rechten Gyrus temporalis medialis. Die PET könnte daher ein viel versprechender Baustein bei der Differenzialdiagnose dieser demenziellen Syndrome sein.

Abstract

Objective: To describe differences in cerebral glucose metabolism between frontotemporal lobar degeneration (FTLD) and Alzheimer's disease (AD). Methods: 14 patients with FTLD (7 f/7 m, mean age 60.1 years) and 14 patients with AD (7 f/7 m, mean age 59.5 years) were examined. [18F]FDG positron emission tomography (PET) scans were analysed with statistical nonparametric mapping (SnPM) and statistical parametric mapping (SPM99). Results: Significant decreases in glucose metabolism in FTLD compared to AD were detected in the left insula/left inferior frontal gyrus (Brodman area [BA]13, 45 and 47) and in the medial frontal gyrus bilaterally (BA10). A significant decrease in AD compared to FTLD was identified in the right middle temporal gyrus (BA39). Conclusion: Cerebral PET could be a promising tool to discriminate FTLD from AD.

Literatur

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Stefan Poljansky

Bezirksklinikum Regensburg

Universitätsstraße 84

93053 Regensburg

Email: stefan.poljansky@medbo.de