Zusammenfassung
Hintergrund: Von 1999 bis 2004 wurde in zwei Phasen eine deutschlandweite umweltambulanzbasierte Multizenterstudie zur Multiplen Chemikaliensensitivität (MCS) durchgeführt. Ziel der Studie war die genauere Charakterisierung des MCS-Beschwerdebildes. Bestandteil des umfangreichen diagnostischen Prozederes war ein standardisiertes psychiatrisches Interview (CIDI), um Häufigkeit, Art und Dauer psychischer Störungen sowie deren zeitliche Relation zu den umweltbezogenen Beschwerden der Umweltambulanzpatienten zu ermitteln. Methode: Von den 291 Patienten der MCS-Studie aus den beteiligten umweltmedizinischen Zentren in Aachen, Berlin, Bredstedt, Freiburg, Gießen und München wurden 251 Patienten (86,3 %) mit der deutschen Version (M-CIDI/DIA-X) des Composite International Diagnostic Interview untersucht. Ergebnisse: 83,7 % der Patienten erfüllten im Laufe ihres Lebens die CIDI-Diagnosekriterien für mindestens eine psychische Störung, die 12-Monats-Prävalenz lag bei 76,5 %, die 4-Wochen-Prävalenz bei 64,5 %. Umweltambulanzpatienten wiesen in allen Prävalenzzeiträumen signifikant häufiger psychische Störungen auf als die vergleichbare Allgemeinbevölkerung (Bundesgesundheitssurvey 1998). Am häufigsten wurden somatoforme Störungen diagnostiziert, gefolgt von depressiven und Angststörungen. Bei 81,2 % der Patienten ging die psychische Störung den umweltbezogenen Beschwerden zeitlich voraus, im Mittel 17 Jahre. Schlussfolgerungen: Die vorliegende Untersuchung bestätigt die Ergebnisse früherer Studien, nach denen Patienten mit umweltbezogenen Gesundheitsbeschwerden gehäuft psychische Störungen aufweisen. Der hohe Anteil somatoformer Störungen ist ein Hinweis darauf, dass es sich bei einem großen Teil der Patienten um Beschwerden handelt, denen ein psychosomatisches Geschehen mit speziellem Umweltbezug zugrunde liegt. Spezifische Therapieansätze unter Einbeziehung der Umweltattribuierung sollten für jene Patienten Anwendung finden, bei denen die psychische Störung diagnostisch gesichert und ein Expositionsbezug unwahrscheinlich ist.
Abstract
Background: A nationwide, environmental outpatient-based multi-center two-phase study on Multiple Chemical Sensitivity (MCS) was conducted from 1999 until 2004. The aim of the study was to characterize more precisely the health-complaints relevant for the MCS-phenomenon. A standardized psychiatric interview (CIDI), used to identify frequency, character and duration of psychiatric disorders and their chronological relation to the environment-related health complaints of the patients, formed part of the extensive diagnostic procedure. Method: 251 (86.3 %) of the 291 attendees of the environmental outpatient departments in Aachen, Berlin, Bredstedt, Freiburg, Giessen and Munich, were examined using the German version (M-CIDI/DIA-X) of the Composite International Diagnostic Interview. Results: 83.7 % (lifetime prevalence rate) fulfilled the diagnostic criteria of at least one psychiatric disorder, with the 12-month and 4-week prevalence rates being 76.5 % and 64.5 %, respectively. Environmental outpatients, in all prevalence periods, had significantly higher rates of psychiatric disorders than the comparable general population. Somatoform disorders were most frequently diagnosed, followed by depressive and phobic disorders. For 81.2 % of the patients the psychiatric disorder started long before the environment-related health complaints (average 17 years). Conclusions: This study confirms the results of earlier studies, i. e. that patients with environment-related health complaints suffer from psychiatric disorders more frequently than the general population. The high proportion of somatoform disorders indicates that most of the environmental outpatients really suffer from psychosomatic complaints, but attribute the causes to the environment. Application of specific therapeutic regimen is recommended for those patients, whose psychiatric disorders are safeguarded diagnostically and for whom a relevant exposure is unlikely.
Key words
CIDI - MCS/IEI - multi-center study - psychiatric disorders - somatoform disorders - environment-related health complaints - environmental outpatients
Literatur
1 Der Rat von Sachverständigen für Umweltfragen - SRU .Umwelt und Gesundheit. Stuttgart; Metzler-Poeschel 1999
2
Neuhann H F, Hodapp V, Reinschmidt U.
Umweltbesorgnis bei Klienten einer Umweltmedizinischen Beratungsstelle.
Gesundh Wes.
1996;
58
477-481
3 Eis D. Multiple Chemikaliensensitivität. In: Berg PA (Hrsg) Chronisches Müdigkeits- und Fibromyalgiesyndrom. Berlin, Heidelberg, New York; Springer 2003: 103-117
4
Joraschky P, Anders M, Kraus T, Stix M.
Umweltbezogene Ängste und Körperbeschwerden.
Nervenheilkunde.
1998;
17
48-53
5
Csef H.
Gemeinsamkeiten von Chronic Fatigue Syndrom, Fibromyalgie und multipler chemischer Sensitivität.
Dtsch Med Wochenschr.
1999;
124
163-169
6
Wiesmüller A G, Ebel C H.
Syndrome in der Umweltmedizin: Varianten von Somatisierungsstörungen.
Fortschr Neurol Psychiatr.
2001;
69
175-188
7 Cullen M R. The worker with multiple chemical sensitivities: an overview. In: Cullen MR (ed) Workers with Multiple Chemical Sensitivities. Occupational Medicine: State of the Art Reviews. Philadelphia; Hanley & Belfus 1987: 655-661
8 Cullen M R. Low-Level Environmental Exposures. In: Rosenstock L (ed) Textbook of Clinical Occupational and Environmental Medicine. Philad; W. B. Saunders 1994: 667-672
9 IPCS .Report of the workshop on Multiple Chemical Sensitivities (MCS), Berlin, Germany, 21 - 23 February 1996. Geneva, Switzerland; ICPS/WHO 1996
10 Eis D, Beckel T, Birkner N, Renner B. Untersuchungen zur Aufklärung der Ursachen des MCS-Syndroms bzw. der IEI unter besonderer Berücksichtigung des Beitrages von Umweltchemikalien. WaBoLu-Hefte 2003 02/03
11 Eis D, Dietel A, Mühlinghaus T. et al .Studie zum Verlauf und zur Prognose des MCS-Syndroms. Erweiterung der Basisstichprobe und Nachuntersuchung. WaBoLu-Hefte 2005 01/05
12
Black W D, Rathe A, Goldstein R B.
Environmental Illness - A Controlled Study of 26 Subjects With ‘20th Century Disease’.
JAMA.
1990;
264
3166-3170
13
Simon G E, Katon W J, Sparks P J.
Allergic to life: psychological factors in environmental illness.
Am J Psychiatry.
1990;
147
901-906
14
Fiedler N, Kipen H M, DeLuca J. et al .
A controlled comparison of multiple chemical sensitivities and chronic fatigue syndrome.
Psychosom Med.
1996;
58
38-49
15
Bornschein S, Hausteiner C, Zilker T, Förstl H.
Psychiatric and somatic disorders and multiple chemical sensitivity (MCS) in 264 ‘environmental patients’.
Psychol Med.
2002;
32
1387-1394
16
Blaschko S, Zilker T, Förstl H.
Idiopathic Environmental Intolerances (IEI) - früher Multiple Chemical Sensitivity (MCS) - aus psychiatrischer Sicht.
Fortschr Neurol Psychiatr.
1999;
67
175-187
17
Huss A, Kuchenhoff J, Bircher A. et al .
Symptoms attributed to the environment - a systematic, interdisciplinary assessment.
Int J Hyg Environ Health.
2004;
207
245-254
18
Brand S, Heller P, Huss A, Bircher A.
Psychiatrische, medizinische und umweltanalytische Faktoren bei Menschen mit umweltbezogenen Gesundheitsstörungen.
Psychother Psychosom Med Psychol.
2005;
55
55-64
19
Stewart D E, Raskin J.
Psychiatric assessment of patients with „20th century disease” („total allergy syndrome”).
Can Med Assoc J.
1985;
133
1001-1006
20
Simon G E, Daniell W, Stockbridge H. et al .
Immunologic, psychological, and neuropsychological factors in multiple chemical sensitivity: a controlled study.
Ann Intern Med.
1993;
19
97-103
21
Brodsky C M.
„Allergic to everything”: a medical subculture.
Psychosomatics.
1983;
24
731-742
22
Staudenmayer H, Selner J C, Buhr M P.
Double-Blind provocation chamber challenges in 20 patients presenting with „multiple chemical sensitivity”.
Regul Toxicol Pharmacol.
1993;
18
44-53
23
Bell I R.
White Paper: Neuropsychiatric aspects of sensitivity to low-level chemicals: A neutral sensitization model.
Toxicol Ind Health.
1994;
10
277-312
24
Bell I R, Schwartz G, Baldwin C, Hardin E.
Neural Sensitization and Physiological Markers in Multiple Chemical Sensitivity.
Regul Toxicol Pharmacol.
1996;
24
S39-S47
25
Adamec R.
Modelling anxiety disorders following chemical exposures.
Toxicol Ind Health.
1994;
10
391-420
26
Lohmann K.
Vielfache Chemikalienunverträglichkeit (Multiple Chemical Sensitivity Disorder) bei Patienten mit neurotoxischen Gesundheitsstörungen.
Gesundh Wes.
1996;
58
322-331
27 Maschewsky W. Handbuch Chemikalienunverträglichkeit (MCS). Hamburg; medi-Verl.-Ges. für Wiss. und Medizin 1996
28 Wittchen H U, Pfister H. DIA-X: Expertensystem zur Diagnostik Psychischer Störungen. Frankfurt a. M.; Swets Test Services 1997
29 Dilling H, Mombour W, Schmidt M H (Hrsg). Weltgesundheitsorganisation - Internationale Klassifikation psychischer Störungen. ICD-10, Kapitel V (F), Klinisch-diagnostische Leitlinien. Bern, Göttingen, Toronto, Seattle; Hans Huber 2000
30 Saß H, Wittchen H-U, Zaudig M. Diagnostisches und Statistisches Manual Psychischer Störungen DSM-IV. Göttingen; Hogrefe 2001
31
Wittchen H U.
Reliability and validity studies of the WHO-Composite International Diagnostic Interview (CIDI): a critical review.
J Psychiatr Res.
1994;
28
57-84
32
Wiesner G, Pedrosa Gil F, Nowak D.
Multiple Chemikalienüberempfindlichkeit (MCS) - eine Fallserie.
Dtsch Med Wochenschr.
2005;
130
329-332
33
Jacobi F, Wittchen H U, Hölting C. et al .
Prevalence, co-morbidity and correlates of mental disorders in the general population: results from the German Health Interview and Examination Survey (GHS).
Psychol Med.
2004;
34
597-611
34
Wittchen H U, Lachner G, Wunderlich U, Pfister H.
Test-retest reliability of the computerized DSM-IV version of the Munich-Composite International Diagnostic Interview (M-CIDI).
Soc Psychiatry Psychiatr Epidemiol.
1998;
33
568-578
35
Huss A, Küchenhoff J, Bircher A. et al .
Symptoms attributed to the environment - a systematic, interdisciplinary assessment.
Int J Hyg Environ Health.
2004;
207
245-254
36
Köppel C, Fahron G.
Toxicological and neuropsychological findings in patients presenting to an environmental toxicology service.
J Toxicol Clin Toxicol.
1995;
33
625-629
37 Ring J, Vieluf D, Przybilla B. et al .The „Clinical Ecology Syndrome” („Eco-Syndrome”): psychology or allergy? . In: Ring J, Przybilla B (eds) New trends in allergy. Heidelberg; Springer 1991: 500-513
38
Schulze-Röbbecke R, Bodewig S, Dickel H. et al .
Interdisciplinary clinical assessment of patients with illness attributed to environmental factors.
Zbl Hyg Umweltmed.
1999;
202
165-178
39
Schulze M, Hardt J, Ehret W.
Interdisziplinäre Diagnostik in der umweltmedizinischen Ambulanz - ein Erfahrungsbericht über 400 Patienten.
Gesundheitswesen.
2004;
66
37-42
40
Terr A I.
Clinical ecology in the workplace.
J Occup Med.
1989;
31
257-261
41 Häfner S, Franz M. Untersuchungen zu Häufigkeit, Verlauf und Ursachen psychogener Erkrankungen. In: Franz M, Lieberz K, Schepank H (Hrsg) Seelische Gesundheit und neurotisches Elend. Der Langzeitverlauf in der Bevölkerung. Wien, New York; Springer 2000: 11-24
42 Mayou R A. Somatoforme Störungen. In: Helmchen H, Henn F, Lauter H, Sartorius N (Hrsg) Psychiatrie der Gegenwart, Bd. 6. Berlin; Springer 2000: 187-208
43
Escobar J I, Burnam M A, Karno M. et al .
Somatization in the Community.
Arch Gen Psychiatry.
1987;
44
713-718
44 Henningsen P. Umweltbezogene Körperbeschwerden. In: Henningsen P, Hartkamp N, Loew T et al. (Hrsg) Somatoforme Störungen. Leitlinien und Quellentexte. Stuttgart, New York; Schattauer 2002: 237-258
45 Vollmoeller W (Hrsg). Grenzwertige psychische Störungen. Diagnostik und Therapie in Schwellenbereichen. Stuttgart; Thieme 2004
46
Ring J, Gabriel G, Vieluf D, Przybilla B.
„Klinisches Ökologie-Syndrom” („Öko-Syndrom”).
Münch Med Wschr.
1991;
133
50-55
47
Podoll K, Müller-Küppers M, Kunert H J, Wiesmüller G A.
Umweltnoxen als Wahnthema bei psychotischen Störungen.
Ergo Med.
2003;
27
62-66
48
Gothe C J, Molin C, Nilsson C G.
The environmental somatization syndrome.
Psychosomatics.
1995;
36
1-11
49
Egle U T, Nickel R, Schwab R, Hoffmann S O.
Die Somatoforme Schmerzstörung.
Dtsch Ärztebl.
2000;
97
A1469-1473
Dr. med. Anne Dietel
BSMO Business Solutions Medicine Online GmbH
Postfach 140201
14302 Berlin
Email: anne.dietel@bsmo.de