Aktuelle Traumatol 2006; 36(2): 72-77
DOI: 10.1055/s-2006-924078
Originalarbeit

Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Cross-Pinfixation des Patellarsehnentransplantates zum Ersatz des vorderen Kreuzbandes mit biointegrablen CB-Pins - Biomechanik und Operationstechnik

Cross Pin Fixation of the BPTB Graft in ACL Reconstruction Using Biointegrable CB Pins - Biomechanics and Fixation TechniqueL. Gotzen1 , D. Jorda1 , R. Strehl1
  • 1Klinik für Unfall-, Wiederherstellungs- und Handchirurgie, Universitätsklinikum Gießen und Marburg GmbH, Standort Marburg
Further Information

Publication History

Publication Date:
25 April 2006 (online)

Zusammenfassung

Die Cross-Pinfixation (CP-Fixation) des BPTB-Transplantates femoralseitig in der Frontcross-Technik (FC-Technik) mit einem CB5-Pin und tibial in Abhängigkeit von der Patellarsehnenlänge ebenfalls in der FC-Technik oder in der Transcross-Technik (TC-Technik) mit zwei CB3-Pins ist ein neuartiges biologisches und stabiles Fixationsverfahren. An porcinen Testpräparaten mit tibialer CP-Fixation des BPTB-Transplantates wurde unter Zugbelastung in der Tunnellängsachse für die TCP-Fixation eine mittl. max. Verankerungsfestigkeit von 745 ± 158 N und für die FCP-Fixation von 906 ± 136 N ermittelt. Bei zyklischer submaximaler Belastung zwischen 50 und 360 N betrug die mittl. max. Blockbewegung im Tunnel nach 1000 Lastzyklen für die TCP-Fixation 1,3 ± 0,16 mm und für die FCP-Fixation 1,2 ± 0,9 mm. Die Blockbewegungen waren reversibel. Die FCP-Fixation des 15 - 20 mm langen patellaren Knochenblockes im femoralen Sackloch und des 20 - 25 mm langen tibialen Knochenblockes im tibialen Tunnel erfordert keine Zugangserweiterung oder zweiten Zugang. Für die korrekte Pinkanalanlage und Pinplatzierung hat sich das Merete CPFIX-System bewährt. Nach der femoralen Fixation muss die tibiale CP-Fixation bei voller Kniestreckung durchgeführt werden, um bei der sehr gelenknahen Transplantatfixation postoperative Streckhemmungen zu vermeiden. Die CP-Fixation hat keine Transplantattraumatisierung zur Folge und ermöglicht eine Rundumeinheilung der Transplantatblöcke. Die CB-Pins zeigen eine vollständige Osteointegration, die im Röntgenbild sichtbar nach 6 - 8 Monaten beginnt und sich über einen Zeitraum von 2 - 3 Jahren erstreckt. Zusammenfassend ist auf der Basis der biomechanischen Testresultate und der positiven klinischen Erfahrungen festzustellen, dass die biointegrable CP-Fixation des BPTB-Transplantates eine leistungsfähige Alternative zur bioresorbierbaren Interferenzschraubenfixation darstellt.

Abstract

The cross pin fixation (CP fixation) of the BPTB graft using for femoral fixation the frontcross pin fixation (FCP fixation) and one CB5 pin and for the tibial fixation depending on the length of the patellar tendon also using the FCP fixation or the transcross pin fixation (TCP fixation) and two CB3 pins is a novel, efficient and biologic fixation method. In single-cyclic loading test performed on porcine specimens with tibial CP fixation of the BPTB graft the mean max. fixation strength of TCP fixation was 745 ± 158 N and of the FCP fixation 906 ± 136 N. In cyclic loading tests at a load level between 50 and 360 N the mean max. bone plug displacement after 1000 cycles was 1.3 ± 0.16 mm for the TCP fixation and 1.2 ± 0.9 mm for the FCP fixation. The bone plug displacements were reversible. When performing the operation the CP fixation of the patellar bone plug, only 15 - 20 mm in length inside the femoral socket and of the tibial bone plug 20 - 25 mm in length inside the tibial tunnel does not afford an enlargement of the surgical approach or a second approach. For creating the pin holes in the appropriate position and the correct pin placement the Merete CPFIX system has proved to be safe and precise. After finishing the femoral fixation the tibial fixation must be performed with the knee completely extended. This is important to prevent an extension deficit postoperatively because of the joint line fixation of the BPTB graft using the CP fixation technique. The CB pins show a complete osteointegration, beginning 6 to 8 months after the implantation and lasting 2 to 3 years. On the basis of the biomechanical testing results and our encouraging clinical results we obtained with the CB pins and the CP fixation technique causing no graft damage and enabeling 360° bone plug healing we think the biointegrable CP fixation provides a reasonable alternative to the bioabsorbable interference screw fixation of the BPTB graft in ACL reconstruction.

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Dr. R. Strehl

Klinik für Unfall-, Wiederherstellungs- und Handchirurgie
Universitätsklinikum Gießen und Marburg

Baldingerstraße

35033 Marburg

Email: strehl@med.uni-marburg.de