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DOI: 10.1055/s-2006-952015
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York
Effektivität der dialektischen Verhaltenstherapie bei Patienten mit Borderline-Persönlichkeitsstörung im Langzeitverlauf - Eine 30-Monats-Katamnese nach stationärer Behandlung
Effectiveness of Dialectical Behavior Therapy for Patients with Borderline Personality Disorder in the Long-Term Course - A 30-Month-Follow-up After Inpatient TreatmentPublication History
eingereicht 21. Nov. 2006
akzeptiert 5. Februar 2007
Publication Date:
14 March 2008 (online)
Zusammenfassung
Hintergrund Die Dialektische Verhaltenstherapie (DBT) stellt zurzeit das am besten evaluierte Therapiekonzept in der Behandlung von Patienten mit Borderline-Persönlichkeitsstörung (BPS) dar. Allerdings weiß man nur wenig über die Kontinuität der Therapieerfolge über einen längeren Zeitraum und die Übertragbarkeit der Ergebnisse auf Patientengruppen mit hoher psychiatrischer Komorbidität. Methoden Wir führten eine katamnestische Untersuchung an 50 stationären psychiatrisch-multimorbiden Patienten mit BPS gemäß DSM-IV durch. Die Patienten wurden bei Aufnahme, bei Entlassung sowie 15 und 30 Monate nach Entlassung untersucht. Zur Diagnostik und zur Erhebung der allgemeinen und störungsspezifischen Symptomatik wurde zu jedem Messzeitpunkt ein Strukturiertes Klinisches Interview für DSM-IV (SKID) durchgeführt, das psychosoziale Funktionsniveau eingeschätzt und verschiedene Selbstbeurteilungsinstrumente eingesetzt. Ergebnisse 30 Monate nach Entlassung zeigten sich im Vergleich zum Aufnahmezeitpunkt folgende Ergebnisse: Die Kriterien zur Diagnose einer BPS nach DSM-IV wurden deutlich seltener erfüllt, das Ausmaß der Komorbidität (v. a. affektive Störungen, Substanzabhängigkeiten und Essstörungen) wurde reduziert, das psychosoziale Funktionsniveau konnte gesteigert werden und die allgemeine und störungsspezifische Symptomatik nahm ab. Fazit Diese Befunde untermauern die Wirksamkeit der DBT für die stationäre Behandlung von Patienten mit BPS und zeigen, dass die erreichten Therapieerfolge auch auf Patientengruppen mit hoher Komorbidität übertragbar sind und über einen längeren Zeitraum stabil bleiben.
Abstract
Background The beneficial effects of Dialectical Behavior Therapy (DBT) for patients with borderline personality disorder (BPD) are well established. However, it is not well known whether this type of treatment relieves symptoms and signs of BPD in the long-term course thereafter and whether the results of DBT are transferable for patients with high comorbidity. Methods We conducted a follow-up examination of 50 consecutive inpatients with BPD as defined by DSM-IV. The patients were examined at admission, at discharge and 15 and 30 months after discharge. For the clinical diagnosis and to survey psychopathology we used the Structured Clinical Interview for DSM-IV (SCID), the Global Assessment of Functioning (GAF) and several self-rating-instruments. Results Compared to admission 30 months after discharge we observed the following results: A significant number of patients did not meet the DSM-IV criteria for BPD anymore, comorbidity (particularly mood disorders, drug or alcohol abuse/dependence and eating disorders) was reduced, psychosocial functioning was improved and general and BPD-typical symptoms were relieved. Conclusion Our findings support the efficacy of DBT in an inpatient setting and show that the achieved success of therapy is stable for a prolonged period of time. Patients with high comorbidity seem to profit from DBT as well.
Key words
borderline personality disorder - dialectical behavior therapy - inpatient setting - long-term course
Literatur
- 1 Coid J, Yang M, Tyrer P. et al . Prevalence and correlates of personality disorder in Great Britain. Br J Psychiatry. 2006; 188 423-431
- 2 Widiger T A, Weissman M M. Epidemiology of borderline personality disorders. Hosp Community Psychiatry. 1991; 42 1015-1021
- 3 Skodol A E, Gunderson J G, Pfohl B. et al . The Borderline-Diagnosis I: psychopathology, co-morbidity and personality structure. Biol Psychiatric. 2002; 51 936-950
- 4 Zimmerman M, Mattia J I. Axis I diagnostic comorbidity and borderline personality disorder. Compr Psychiatry. 1999; 40 245-252
- 5 Zanarini M C, Frankenburg F R, Dubo E D. et al . Axis I comorbidity of borderline personality disorder. Am J Psychiatry. 1998; 155 1733-1739
- 6 Gunderson J G. Borderline Personality disorder. Washington; American Psychiatric Press 2005
- 7 Phillips K A, Nierenberg A A. The assessment and treatment of refractory depression. J Clin Psychiatry suppl. 1994; 55 20-26
- 8 Shea M T, Pilkonis P A, Beckham E. et al . Personality disorders and treatment outcome in the NIMH Treatment of Depression Collaborative Research Program. Am J Psychiatry. 1990; 147 711-718
- 9 Sullivan P F, Joyce P R, Mulder R T. Borderline personality disorder in major depression. J Nerv Ment Diss. 1994; 182 508-516
- 10 Noyes Jr R, Reich J, Christiansen J. et al . Outcome of panic disorder. Relationship to diagnostic subtypes and comorbidity. Arch Gen Psychiatry. 1990; 47 809-818
- 11 Gartner A F, Marcus R N, Halmi K. et al . DSM-III-R personality disorders in patients with eating disorders. Am J Psychiatry. 1989; 146 1585-1591
- 12 Steiger H, Leung G, Thibaudeau J. et al . Prognostic utility of subcomponents of borderline personality construct in bulimia nervosa. Br J Clin Psychol. 1993; 32 187-197
- 13 Linehan M M, Schmidt H, Dimeff L A. et al . Dialectical behavior therapy with borderline personality disorder and drug dependance. Am J Addict. 1999; 8 279-292
- 14 Paris J. Chronic Suicidality Among Patients With Borderline Personality Disorder. Psychiatr Serv. 2002; 53 738-742
- 15 Zanarini M C, Frankenburg F R, Hennen J. et al . The longitudinal Course of Borderline Psychopathology: 6-Year Prospective Follow-Up of the Phenomenology of Borderline Personality Disorder. Am J Psychiatry. 2003; 160 274-283
- 16 Eckert J, Biermann-Ratjen E M, Wuchner M. Die langfristigen Veränderungen der Borderline-Symptomatik bei Patienten nach klientenzentrierter Gruppenpsychotherapie. Psychother Psych Med. 2000; 50 140-160
- 17 Lieb K, Zanarini M C, Schmahl C. et al . Borderline Personality Disorder. Lancet. 2004; 6, 364 (9432) 453-461
- 18 Linehan M M. Dialectical behavior therapy for borderline personality disorder: theory and method. Bull Menninger Clin. 1987; 51 261-276
- 19 Linehan M M. Dialectical behavior therapy: a cognitive behavioral approach to parasuicide. J Personal Disord. 1987; 1 328-333
- 20 Koons C R, Robins C J, Bishop G K. et al . Efficacy of dialectical behaviour therapy in women veterans with borderline personality disorder: a randomized controlled trial. Behav Ther. 2001; 32 371-390
- 21 Linehan M M, Armstrong H E, Suarez A. et al . Cognitive-behavioral treatment of chronically parasuicidal borderline patients. Arch Gen Psychiatry. 1991; 48 1060-1064
- 22 Linehan M M, Heard H L, Armstrong H E. Naturalistic follow-up of a behavioral treatment for chronically parasuicidal borderline patients. Arch Gen Psychiatry. 1993; 50 971-974
- 23 Linehan M M, Tutek D, Heard H L. et al . Interpersonal Outcome of cognitive behavioral treatment for chronically parasuicidal borderline patients. Am J Psychiatry. 1994; 151 1771-1776
- 24 Verheul R, Bosch L MC von den, Koeter M WJ. et al . Dialectical behavior therapy for women with borderline personality disorder. 12-month randomized clinical trial in The Netherlands. Br J Psychiatry. 2003; 182 135-140
- 25 Linehan M M. Cognitive-behavioral treatment of borderline personality disorder. New York; Guilford Press 1993 Dt. Dies: Dialektisch-behaviorale Therapie der Borderline-Persönlichkeitsstörung, München: CIP-Medien, 1996
- 26 Linehan M M. Skill training manual for treatment borderline personality disorder. New York; Guilford Press 1993 Dt. Dies: Trainingsmanual zur dialektischen behavioralen Therapie der Borderline-Persönlichkeitsstörung, München: CIP-Medien, 1996
- 27 Bosch L M Van den, Koeter M W, Stijnen T. et al . Sustained efficacy of dialectical behaviour therapy for borderline personality disorder. Behav Res Ther. 2005; 43 1231-1241
- 28 Hawkins K A, Sinha R. Can line clinicians master the conceptual complexities of Dialectical Behavior Therapy? An evaluation of a State Department of Mental Health training program. J Psychiatr Res. 1998; 32 379-384
- 29 Swenson C R, Sanderson C, Dulit R A. et al . The application of dialectical behavior therapy for patients with borderline personality disorder on inpatient units. Psychiatr Q. 2001; 72 307-324
- 30 Bohus M, Haaf B, Stiglmayr C. et al . Evaluation of inpatient dialectical-behavioral therapy for borderline personality disorder - a prospective study. Behav Res Ther. 2000; 38 875-887
- 31 Bohus M, Haaf B, Simms T. et al . Effectiveness of inpatient dialectical behavioral therapy for borderline personality disorder: a controlled trial. Behav Res Ther. 2004; 42 487-499
- 32 American Psychiatric Association . Practice guidelines for the treatment of patients with borderline personality disorder. Am J Psychiatry (Suppl). 2001; 168 1-52
- 33 Linehan M M, Dimeff L A, Reynolds S K. et al . Dialectical behavior therapy versus comprehensive validation therapy plus 12-step for the treatment of opioid dependent women meeting criteria for borderline personality disorder. Drug Alcohol Depend. 2002; 67 13-26
- 34 Kröger C, Schweiger U, Sipos V. et al . Effectiveness of dialectical behaviour therapy for borderline personality disorder in an inpatient setting. Behav Res Ther. 2006; 44 1211-1217
- 35 Wittchen H U, Wunderlich U, Gruschitz S. et al .Strukturiertes Klinisches Interview für DSM-IV, Achse I (SKID-I). Göttingen; Hogrefe 1997
- 36 Fydrich T, Renneberg B, Schmitz B. et al .Strukturiertes Klinisches Interview für DSM-IV, Achse II (SKID II). Göttingen; Hogrefe 1997
- 37 American Psychiatric Association .Diagnostic and statistical manual of mental disorders (DSM-IV). 4th ed. Washington; American Psychiatric Press 1994 Dt.: Saß H, Wittchen HU, Zaudig M. Diagnostisches und Statistisches Manual Psychischer Störungen DSM-IV. Dt. Bearbeitung und Einführung. Göttingen: Hogrefe, 1994
- 38 Franke G. Die Symptom-Checkliste von Derogatis. Dt. Version. Göttingen; Beltz 1995
- 39 Hautzinger M, Bailer M, Worral H. et al .Das Beck Depressions-Inventar (BDI). Bearbeitung der deutschen Ausgabe. Testhandbuch. Bern; Huber 1994
- 40 Freyberger H J, Spitzer C, Stieglitz R D. et al . Fragebogen zu dissoziativen Symptomen (FDS). Deutsche Adaptation, Reliabilität und Validität der amerikanischen Dissociative Experiences Scale (DES). Psychother Psych Med. 1998; 48 223-229
- 41 Thiel A, Jacobi C, Horstmann S. et al . Eine deutschsprachige Version des Eating Disorder Inventory (EDI-2). Psychother Psych Med. 1997; 47 365-376
- 42 Heitjan D F. Annotation: What can be done about missing data? Approaches to imputation. Am J Public Health. 1997; 87 548-549
- 43 Bühl A, Zöfel P. SPSS Version 12. Einführung in die moderne Datenanalyse unter Windows. 9. Aufl. München; Addison-Wesley 2005
- 44 Cohen J. Statistical power analysis fort he behavioural sciences (2nd ed). Hillsdale, NJ; Lawrence Earlbaum Associates 1988
- 45 Zanarini M C, Frankenburg F R, Hennen J. et al . Axis I comorbidity in patients with borderline personality disorder: 6-year-follow-up and prediction of time to remission. Am J Psychiatry. 2004; 161 2108-2114
- 46 Skodol A E, Buckley P, Charles E. Is there a characteristic pattern to the treatment history of clinic outpatients with borderline personality?. J Nerv Ment Dis. 1983; 171 405-413
- 47 Zanarini M C, Franenburg F R, Hennen J. et al . Psychosocial functioning of borderline patients and axis II comparison subjects followed prospectively for six years. J Personal Disord. 2005; 19 19-29
- 48 Spitzer C, Effler K, Freyberger H J. Posttraumatische Belastungsstörung, Dissoziation und selbstverletzendes Verhalten bei Borderline-Patienten. Z Psychosom Med. 2000; 46 273-285
Eva Fassbinder
Klinik für Psychiatrie und Psychotherapie, Universitätsklinikum Schleswig-Holstein - Campus Lübeck
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