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DOI: 10.1055/s-2007-970838
Die forensisch-psychiatrische Versorgung in Mitgliedstaaten der Europäischen Union - Versorgungskonzepte und Kapazitäten
Placement and Treatment of Mentally Ill Offenders - Basic Concepts and Service Provision in European Union Member StatesPublication History
Publication Date:
01 June 2007 (online)
Zusammenfassung
Anliegen Europaweit haben sich ganz unterschiedliche forensisch-psychiatrische Versorgungskonzepte und Einrichtungen, die psychisch kranke Straftäter behandeln, herausgebildet. Europaweite Übersichten fehlen bisher weitgehend. Methode Mittels einer Befragung von Experten aus 15 Mitgliedstaaten der Europäischen Union wurden die gesetzlichen Grundlagen, Konzepte, Unterbringungs- und Behandlungskapazitäten und -prävalenzen in den jeweiligen Ländern erfragt (administrative Daten) und verglichen. Ergebnisse Die forensisch-psychiatrische Versorgung in der EU ist durch ausgesprochene Heterogenität gekennzeichnet. Die nationalen Gesundheits- und Justizberichterstattungen stellen für diesen sensiblen Versorgungsbereich kaum aussagekräftige Daten bereit. Eine Identifikation guter Praxismodelle erscheint kaum möglich. Schlussfolgerungen Die Formulierung grundlegender Qualitäts- und Ausbildungsstandards in der forensischen Psychiatrie ist ein dringliches Handlungsfeld.
Abstract
Objective Internationally, there is a variety of approaches and concepts for placing and treating mentally disordered offenders in forensic-psychiatric care. European overviews are missing. Major indicators have not been standardized yet, which is a serious obstacle for cross-boundary comparisons. Methods Basic concepts, legal frameworks, service provision and prevalences in forensic care of 15 European Union Member States were assessed by an expert evaluation. Administrative data was compared and conclusions for a possible harmonization of approaches were drawn. Results The placement and treatment of mentally disordered offenders in the European Union Member States is characterized by a considerable variety of concepts and practice routines. National health reporting standards and the quality of available administrative data is poor. On the basis of available information, models of good practice are hard to choose. Conclusions: National and cross-boundary research should be intensified. Defining European quality and training standards in forensic psychiatry seems to be an activity to be started on a short term basis.
Schlüsselwörter
forensisch-psychiatrische Versorgung - forensisch-psychiatrische Begutachtung - Prävalenz psychisch kranker Straftäter - europäische Integration
Key words
forensic-psychiatric care - forensic assessment - prevalence - mentally disordered offenders - European integration
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Prof. Dr. Hans Joachim Salize
Arbeitsgruppe Versorgungsforschung · Zentralinstitut für Seelische Gesundheit
J 5
68159 Mannheim
Email: hans-joachim.salize@zi-mannheim.de