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DOI: 10.1055/s-2007-973632
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York
Mixed connective tissue disease und HELLP-Syndrom in der Schwangerschaft
Mixed connective tissue disease and HELLP syndrome in pregnancyPublication History
eingereicht: 2.11.2006
akzeptiert: 27.2.2007
Publication Date:
19 April 2007 (online)

Zusammenfassung
Anamnese und klinischer Befund: Bei einer 35-jährigen Patientin (Gravida 4, Para 3), die seit 5 Jahren an einer MCTD erkrankt war und immunsuppressiv behandelt wurde, lag eine ungewollte Schwangerschaft in der 20 + 4 Schwangerschaftswoche vor.
Diagnose: Bei einer schweren Hypertonie mit einem Blutdruck von 180/130 mmHg und einer laborchemischen Konstellation mit Hämolyse, erhöhten Leberenzymen und einer Thrombopenie diagnostizierten wir ein HELLP-Syndrom (hemolysis, elevated liver function and low platelets)
Therapie und Verlauf: Die Symptome verschlechterten sich nach initialer Verweigerung ärztlicher Maßnahmen seitens der Patientin in wenigen Tagen. Es trat ein intrauteriner Fruchttod ein. Nach medikamentöser Einleitung kam es zur Ausstoßung. Unter weiterer supportiver Therapie besserten sich die klinischen Symptome rasch.
Folgerung: Bei unserer Patientin entwickelte sich ein HELLP-Syndrom vor dem Hintergrund einer MCTD. Ein kausaler oder begünstigender Effekt der Kollagenose, der zur Entwicklung des HELLP-Syndroms geführt hat, kann aufgrund der Kasuistik nicht nachgewiesen werden.
Summary
History and admission findings: A 35-year-old woman (gravida 4, para 3) was known to have mixed connective tissue disease (MCTD - Sharp's syndrome) for five years, treated with immunosuppressives. She was in the 20 + 4 week of an unwanted pregnancy.
Diagnosis: On admission she had marked eclampsia with severe hypertension (180/130 mmHg), laboratory tests revealing hemolysis, elevated liver enzymes and thrombocytopenia, indicating an HELPP syndrome (severe eclampsia with hemolysis, elevated liver function and low platelets).
Treatment and course: The symptoms worsened over a few days, the patient initially having refused treatment. The fetus died in utero. After drug-induction of labor the fetus was ejected and with further supportive treatment the patient's condition rapidly improved.
Conclusion: This patient developed HELPP syndrome in association with MCTD. There is no proof that the collagen disease had a causal or aggravating effect on the development of HELPP syndrome.
Schlüsselwörter
Mixed connective tissue disease - Sharp-Syndrom - Schwangerschaft - HELLP-Syndrom
Key words
Mixed connective tissue disease - Sharp-Syndrom - Pregnancy - HELLP syndrome
Literatur
- 1 Baxter J K, Weinstein L. HELLP-Syndrome: State of the art. Obstet Gynecol Surv. 2004; 59 807-833
- 2 Bodolay E, Bacsko G, Bezsilla E, Szegedi G. Pregnancy in mixed connective tissue disease. Orv Hetil. 1991; 132 619-622
- 3 Harms K, Rath W, Herting E, Kuhn W. Maternal hemolysis, elevated liver enzymes, low platelet count, and neonatal outcome. Am J Perinatol. 1995; 12 1-6
- 4 Horita Y, Tsunoda S, Inenaga T. et al . Pregnancy outcome in nephrotic syndrome with mixed connective tissue disease. Nephron. 2001; 89 354-356
- 5 Joern H, Funk A, Rath W. Doppler sonographic findings for hypertension in pregnancy and HELLP syndrome. J Perinat Med. 1999; 27 388-394
- 6 Kari J A. Pregnancy outcome in connective tissue diseases. Saudi Med J. 2001; 22 590-594
- 7 Kasukawa R. Mixed connective tissue disease. Intern Med. 1999; 38 386-393
- 8 Kaufman R L, Kitridou R C. Pregnancy in mixed connective tissue disease: comparison with systemic lupus erythematosus. J Rheumatol. 1982; 9 549-555
- 9 Kitridou R C. Pregnancy in mixed connective tissue disease, poly/dermatomyositis and scleroderma. Clin Exp Rheumatol. 1988; 6 173-178
- 10 Kitridou R C. Pregnancy in mixed connective tissue disease. Rheum Dis Clin North Am. 2005; 31 497-508
- 11 Lundberg I, Hedfors E. Pregnancy outcome in patients with high titer anti-RNP antibodies. J Rheumatol. 1991; 18 359-362
- 12 Osmanagaoglu M A, Osmanagaoglu S, Bozkaya H. Systemic lupus erythematosus complicated by HELLP syndrome. Anaesth Intensive Care. 2004; 32 569-574
- 13 Rath W, Faridi A, Dudenhausen J W. HELLP syndrome. J Perinat Med. 2000; 28 249-260
- 14 Rath W, Loos W, Kuhn W, Graeff H. The importance of early laboratory screening methods for maternal and fetal outcome in cases of HELLP syndrome. Eur J Obstet Gynecol Reprod Biol. 1990; 36 43-51
- 15 Sharp G C, Anderson P C. Current concepts in the classification of connective tissue diseases. Overlap syndromes and mixed connective tissue disease (MCTD). J Am Acad Dermatol. 1980; 2 269-279
Dr. med. univ. Ilmi Behluli
Universitätsklinikum Homburg, Klinik für Frauenheilkunde und Reproduktionsmedizin
Gebäude 9
66421 Homburg/Saar
Email: ilmi.behluli@uniklinikum-saarland.de