Der Klinikarzt 2008; 37(3): 140-144
DOI: 10.1055/s-2008-1075872
In diesem Monat

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Der chronische Bauchschmerz aus Sicht des Chirurgen - Nur Konsiliarius für „Problemfälle”?

Chronic abdominal pain from the surgeon's point of view - Only a consultant in problematic cases?Richard Hummel1 , Matthias Brüwer1
  • 1Klinik und Poliklinik für Allgemeine Chirurgie, Universitätsklinikum Münster(Direktor: Univ.-Prof. Dr. N. Senninger)
Further Information

Publication History

Publication Date:
15 April 2008 (online)

Patienten mit chronischen Bauchschmerzen stellen den Chirurgen oftmals vor eine große Herausforderung. Meist haben sie bereits eine lange Leidensgeschichte mit unzähligen Untersuchungen bei verschiedenen Fachärzten hinter sich, bevor sie dem Chirurgen vorgestellt werden. Mittels invasiver Verfahren soll nun die Diagnostik erweitert und je nach Möglichkeit eine Therapie angeboten werden. Zu den häufigsten Krankheitsbildern mit dem Leitsymptom der chronischen Bauchschmerzen gehören neben dem Morbus Crohn, der chronischen Pankreatitis oder der chronischen mesenterialen Ischämie auch kontrovers diskutierte Diagnosen wie Adhäsionsbeschwerden oder die chronische Appendizitis. Im Folgenden wollen wir einen kurzen Überblick über diese Krankheitsbilder und deren chirurgische Behandlungsmöglichkeiten geben.

Chronic abdominal pain remains a challenge for the surgeon. Patients may have undergone numerous diagnostic workups by many different physicians and surgical consultation often occurs late. The surgeon is expected to provide further invasive diagnostic and potentially therapeutic tools. Crohn's disease, chronic pancreatitis, chronic mesenteric ischemia, adhesions and chronic appendicitis belong to the most common causes for surgical consultation due to chronic abdominal pain. We provide an overview to these pathologies and point out the available surgical modalities with its impact on chronic pain.

Literatur

  • 1 Atkins MD, Kwolek CJ, LaMuraglia GM. et al. . Surgical revascularization versus endovascular therapy for chronic mesenteric ischemia: a comparative experience.  J Vasc Surg. 2007;  45 1162-1171
  • 2 Barber MD, McLaren J, Rainey JB.. Recurrent appendicitis.  Br J Surg. 1997;  84 110-112
  • 3 Baumgart DC, Sandborn WJ.. Inflammatory bowel disease: clinical aspects and established and evolving therapies.  Lancet. 2007;  369 1641-1657
  • 4 Biebl M, Oldenburg WA, Paz-Fumagalli R. et al. . Surgical and interventional visceral revascularization for the treatment of chronic mesenteric ischemia - when to prefer which?.  World J Surg. 2007;  31 562-568
  • 5 Bradley 3rd EL, Bem J.. Nerve blocks and neuroablative surgery for chronic pancreatitis.  World J Surg. 2003;  27 222-223
  • 6 Carter MJ, Lobo AJ, Travis SP. IBD Section, British Society of Gastroenterology. . Guidelines for the management of inflammatory bowel disease in adults.  Gut. 2004;  53
  • 7 Gourgiotis S, Germanos S, Ridolfini MP.. Surgical management of chronic pancreatitis.  Hepatobiliary Pancreat Dis Int. 2007;  6 121-133
  • 8 Müller MW, Friess H, Martin DJ. et al. .Long-term follow-up of a randomized clinical trial comparing Beger with pylorus-preserving Whipple procedure for chronic pancreatitis. Br J Surg 2007
  • 9 Mussack T, Schmidbauer S, Nerlich A. et al. . Chronic appendicitis as an independent clinical entity.  Chirurg. 2002;  73 710-715
  • 10 Onders RP, Mittendorf EA.. Utility of laparoscopy in chronic abdominal pain.  Surgery. 2003;  134 552-554
  • 11 Paajanen H, Julkunen K, Waris H.. Laparoscopy in chronic abdominal pain: a prospective nonrandomized long-term follow-up study.  J Clin Gastroenterol. 2005;  39 110-114
  • 12 Peitz U, Malfertheiner P.. Chronic appendicitis. Recurrent abdominal pain in the right lower quadrant from the viewpoint of the internist.  Zentralbl Chir. 1999;  124 1103-1108
  • 13 Shaoul R, Rimar Y, Toubi A. et al. . Crohn's disease and recurrent appendicitis: a case report.  World J Gastroenterol. 2005;  11 6891-6893
  • 14 Swank DJ, Swank-Bordewijk SC, Hop WC. et al. . Laparoscopic adhesiolysis in patients with chronic abdominal pain: a blinded randomised controlled multi-centre trial.  Lancet. 2003;  361
  • 15 Witt H, Apte MV, Keim V, Wilson JS.. Chronic pancreatitis: challenges and advances in pathogenesis, genetics, diagnosis, and therapy.  Gastroenterology. 2007;  132 1557-1573

1 endoskopischer Ultraschall

Korrespondenz

PD Dr. Matthias Brüwer

Klinik und Poliklinik für Allgemeine Chirurgie Universitätsklinikum Münster

Waldeyerstraße 1

48149 Münster

Email: bruewer@uni-muenster.de

Korrespondenz

Dr. Richard Hummel

Klinik und Poliklinik für Allgemeine Chirurgie Universitätsklinikum Münster

Waldeyerstraße 1

48149 Münster

Email: richard.hummel@ukmuenster.de