Summary
Atrial fibrillation (AF) is a major cause of stroke. The restoration of sinus rhythm
through cardioversion, either chemical or electrical is a common practice. Interestingly,
there is an incremental increase from the baseline risk for embolisation in the immediate
post-cardioversion period, with most events occurring within 10 days from cardioversion.
Especially patients with recent onset AF show the lowest rates of antithrombotic therapy,
while having a high stroke risk. Despite the increased risk for embolisation, anticoagulation
in patients undergoing cardioversion of atrial fibrillation is often inadequate. Moreover,
since the implementation of non-vitamin K antagonists oral anticoagulants (DOACs)
there are several therapeutic approaches for pericardioversion anticoagulant therapy
and not all suits to all patients. In addition, the extensive use of transesophageal
echocardiography provides an alternative strategy, especially useful for patients
of high haemorrhagic risk. In this review article, we aim to provide an update on
the anticoagulation strategies for patients undergoing cardioversion of non-valvular
atrial fibrillation in the advent of the use of DOACs.
Zusammenfassung
Vorhofflimmern (VHF) ist eine der Hauptursachen für Schlaganfall. Die Wiederherstellung
des Sinusrhythmus durch Kardioversion, entweder chemisch oder elektrisch, ist gängige
Praxis. Interessanterweise steigt das Base - line-Embolierisiko unmittelbar nach Kardioversion
schrittweise an, wobei die meisten Ereignisse innerhalb von 10 Tagen danach auftreten.
V. a. Patienten mit neu aufgetretenem VHF haben die niedrigsten Raten an anti thrombotischer
Therapie bei gleichzeitig hohem Schlaganfallrisiko. Ungeachtet des erhöhten Embolierisikos
ist die Antikoagulation bei Patienten, die wegen VHF kardiovertiert werden, häufig
unzureichend. Zudem gibt es seit der Einführung der nicht-Vitamin-K-antagonistischen
direkten oralen Antikoagulantien (DOAK) mehrere therapeutische Ansätze für eine gerinnungshemmende
Behandlung vor und nach der Kardioversion, aber nicht jeder Ansatz ist für alle Patienten
geeignet. Die transösophagealen Echokardiographie ist eine alternative Strategie,
v. a.für Patienten mit hohem Blutungsrisiko. In dieser Übersicht beschreiben wir den
aktuellen Stand des Wissens zu antikoagulatorischen Strategien für Patienten, die
wegen eines nicht valvulären VHF kardiovertiert werden.
Keywords
atrial fibrillation - cardioversion - anticoagulant therapy - transoesophageal echocardiography
Schlüsselwörter
Vorhofflimmern - Kardioversion - antikoagulative Therapie - transösophageale Echokardiographie