Summary
Trauma-induced coagulopathy (TIC) has been considered for a long time as being due
to depletion of coagulation factors secondary to blood loss, dilution and consumption.
Dysfunction of the remaining coagulation factors due to hypothermia and acidosis is
assumed to additionally contribute to TIC. Recent data suggest that hyperfibrinolysis
(HF) represents an additional important confounder to the disturbed coagulation process.
Severe shock and major tissue trauma are the main drivers of this HF. The incidence
of HF is still speculative. According to visco-elastic testing of trauma patients
upon emergency room admission, HF is present in approximately 2.5–7% of all trauma
patients. However, visco-elastic tests provide information on severe forms of HF only.
Occult HF seems to be much more common but diagnosis is still challenging. Results
from a recent randomized, placebo-controlled trial suggest that the early treatment
of trauma patients with tranexamic acid may result in a significant reduction of trauma-associated
mortality.
Zusammenfassung
Bislang wurden Trauma-induzierte Gerinnungsstörungen häufig als Kombination aus Verlust
und Dysfunktion von Gerinnungsfaktoren verstanden. Azidose und Hypothermie bedingen
eine weitere Funktionseinschränkung der verbleibenden Gerinnungsfaktoren. Neue Daten
lagen nahe, dass Hyperfibrinolyse den Gerinnungsprozess zusätzlich beeinträchtigt.
Als wesentliche Ursachen für profibrinolytische Prozesse werden die Kombination aus
schockbedingter Hypoperfusion und substanziellem Gewebetrauma vermutet. Die wahre
Inzidenz der Hyperfibrinolyse nach Trauma ist nach wie vor unklar. Anhand thromboelastometrischer/thrombelasto-
graphischer Befunde bei Aufnahme im Schockraum wird gemutmaßt, dass 2.5–7% der Schwerverletzten
betroffen sind. Viskoelastische Testverfahren erlauben allerdings nur die Diagnose
ausgeprägter HF-Formen. Okkulte Hyperfibrinolysen treten vermutlich wesentlich häufiger
auf und sind nach wie vor schwierig zu detektieren.Aktuelle Daten einer großen multizentrischen,
multinationalen, randomisierten Doppelbildstudie legen nahe, dass die Mortalität von
Traumapatienten durch den frühen Einsatz von Tranexamsäure signifikant gesenkt werden
kann.
Keywords
Hyperfibrinolysis - trauma - ROTEM - TEG - tranexamic acid
Schlüsselwörter
Hyperfibrinolyse - Trauma - ROTEM→ - TEG→ - Tranexamsäure