Nuklearmedizin 2021; 60(01): 16-24
DOI: 10.1055/a-1267-8976
Original Article

PET Parameters are Useful in Predicting Endometrial Cancer Risk Classes and Prognosis

Nutzen von PET-Parametern für die Vorhersage von Risikogruppen bei Endometriumkarzinom und dessen Prognose
Adnan Budak
1   Department of Obstetrics and Gynecology, Izmir Tepecik Training and Research Hospital, Izmir, Turkey
,
Emrah Beyan
1   Department of Obstetrics and Gynecology, Izmir Tepecik Training and Research Hospital, Izmir, Turkey
,
Abdurrahman Hamdi Inan
1   Department of Obstetrics and Gynecology, Izmir Tepecik Training and Research Hospital, Izmir, Turkey
,
Ahkam Göksel Kanmaz
1   Department of Obstetrics and Gynecology, Izmir Tepecik Training and Research Hospital, Izmir, Turkey
,
Onur Suleyman Aldemir
2   Department of Obstetrics and Gynecology, Ministry of Health, Izmir, Turkey
,
Aylin Oral
3   Department of Nuclear Medicine, Ege University, Izmir, Turkey
,
Bulent Yazici
3   Department of Nuclear Medicine, Ege University, Izmir, Turkey
,
Ayşegül Akgün
3   Department of Nuclear Medicine, Ege University, Izmir, Turkey
,
Mehmet Ozeren
1   Department of Obstetrics and Gynecology, Izmir Tepecik Training and Research Hospital, Izmir, Turkey
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Abstract

Aim We investigate the role of preoperative PET parameters to determine risk classes and prognosis of endometrial cancer (EC).

Methods We enrolled 81 patients with EC who underwent preoperative F-18 FDG PET/CT. PET parameters (SUVmax, SUVmean, MTV, TLG), grade, histology and size of the primary tumor, stage of the disease, the degree of myometrial invasion (MI), and the presence of lymphovascular invasion (LVI), cervical invasion (CI), distant metastasis (DM) and lymph node metastasis (LNM) were recorded. The relationship between PET parameters, clinicopathological risk factors and overall survival (OS) was evaluated.

Results The present study included 81 patients with EC (mean age 60). Of the total sample, 21 patients were considered low risk (endometrioid histology, stage 1A, grade 1 or 2, tumor diameter < 4 cm, and LVI negative) and 60 were deemed high risk. All of the PET parameters were higher in the presence of a high-risk state, greater tumor size, deep MI, LVI and stage 1B-4B. MTV and TLG values were higher in the patients with non-endometrioid histology, CI, grade 3 and LNM. The optimum cut-off levels for differentiating between the high and low risk patients were: 11.1 for SUVmax (AUC = 0.757), 6 for SUVmean (AUC = 0.750), 6.6 for MTV(AUC = 0.838) and 56.2 for TLG(AUC = 0.835). MTV and TLG values were found as independent prognostic factors for OS, whereas SUVmax and SUVmean values were not predictive.

Conclusions The PET parameters are useful in noninvasively differentiating between risk groups of EC. Furthermore, volumetric PET parameters can be predictive for OS of EC.

Zusammenfassung

Ziel Wir untersuchen die Rolle präoperativer PET-Parameter bei der Bestimmung der Risikogruppen und der Prognose von Endometriumkarzinomen (EK).

Methoden Wir haben 81 Patienten mit EC eingeschlossen, bei denen eine präoperative F-18-FDG-PET/CT durchgeführt wurde. PET-Parameter (SUVmax, SUVmean, MTV, TLG), Graduierung, Histologie und Größe des Primärtumors, das Erkrankungsstadium, der Grad der Myometriuminvasion (MI) und das Vorhandensein einer lymphovaskulären Invasion (LVI), einer Zervixinvasion (CI), einer Fernmetastase und einer Lymphknotenmetastase (LKM) wurden erfasst. Die Relation zwischen PET-Parametern, klinisch-pathologischen Risikofaktoren und dem Gesamtüberleben („overall survival“, OS) wurde bewertet.

Ergebnisse Die vorliegende Studie umfasste 81 Patienten mit EK (Durchschnittsalter 60). Von der Gesamtstichprobe wurden 21 Patienten als Niedrigrisiko-Gruppe (endometrioide Histologie, Stadium 1A, Grad 1 oder 2, Tumordurchmesser < 4 cm und LVI negativ) und 60 als Hochrisikogruppe eingestuft. Alle PET-Parameter waren bei Vorliegen eines Hochrisikos, größerer Tumorgröße, tieferer MI, LVI und einem Stadium 1B–4B höher. MTV- und TLG-Werte waren bei den Patientinnen mit nichtendometrioider Histologie, CI, Grad 3 und LKM höher. Die optimalen Cut-off-Werte für die Differenzierung von Patienten mit Hoch- und Niedrigrisiko betrugen für SUVmax 11,1 (AUC = 0,757), für SUVmean 6 (AUC = 0,750), für MTV 6,6 (AUC = 0,838) und für TLG 56,2 (AUC = 0,835). MTV- und TLG-Werte waren unabhängige prognostische Faktoren für das OS, während SUVmax- und SUVmean-Werte nicht prädiktiv waren.

Schlussfolgerungen Die PET-Parameter sind nützlich, um nichtinvasiv zwischen Risikogruppen bei EK zu unterscheiden. Darüber hinaus können die volumetrischen PET-Parameter prädiktiv für das OS bei EK sein.



Publikationsverlauf

Eingereicht: 04. März 2020

Angenommen: 03. September 2020

Artikel online veröffentlicht:
26. Oktober 2020

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