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DOI: 10.1055/a-1848-6834
Thromboembolien – Eine häufige Ursache des Schlaganfalls
Thromboembolism – A common cause of strokeThromboembolische Ereignisse sind für ca. 40% der ischämischen Schlaganfälle verantwortlich [1]. Dabei werden die Embolien nach dem Ursprungsort in kardiale und makroangiopathische Embolien unterschieden. Dieser Beitrag geht neben der aktuellen Diagnostik, Therapie und Sekundärprophylaxe thromboembolischer Schlaganfälle auch auf neue Leitlinienempfehlungen und ischämische Schlaganfälle bzw. deren Prophylaxe bei COVID-19 ein.
Abstract
In the field of neurology, thromboembolic events are responsible for approximately 40% of ischemic strokes [1]. The embolisms are differentiated according to their origin: One group includes emboli that occur in the heart, e.g. due to atrial fibrillation (cardioembolic stroke). Another group includes emboli, which are caused by arteriosclerotic plaques, e.g. in the area of the carotid bifurcation in the large vessels supplying the brain. After the acute therapy of the ischemic stroke, further diagnostics are essential to determine the exact cause of the ischemic stroke. Targeted therapy to prevent further strokes can only be initiated if the cause is known (secondary prevention). In the following – in addition to the current diagnostics and therapy of thromboembolic strokes – new guideline recommendations and COVID-19 will be discussed.
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Thromboembolien aus dem Herzen oder den hirnversorgenden Gefäßen verursachen ischämische Schlaganfälle (kardiogen-embolische bzw. arterioarterielle embolische Ischämie).
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Zur Akuttherapie des ischämischen Schlaganfalls kommen eine systemische Lysetherapie und/oder eine endovaskuläre Thrombektomie infrage.
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Ein kardioembolisches Infarktmuster muss immer eine intensive Suche nach einem Vorhofflimmern, strukturellen Herzveränderungen und ggf. einer Endokarditis zur Folge haben.
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Wird ein Schlaganfall bei unter 60-Jährigen auf ein PFO zurückgeführt, dann soll das PFO interventionell verschlossen werden.
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Relevante Karotis-Stenosen können entweder operativ mit einer Karotis-Thrombendarteriektomie oder interventionell mit einem Karotis-Stenting versorgt werden. Welches Verfahren für den Patienten am besten geeignet ist, muss im Einzelfall geprüft werden.
Schlüsselwörter
Thromboembolien - ischämischer Schlaganfall - persistierendes Foramen ovale (PFO) - Karotisstenose - COVID-19Keywords
thromboembolism - ischemic stroke - patent foramen ovale (PFO) - carotid artery stenosis - COVID-19Publication History
Received: 13 January 2023
Accepted: 10 March 2023
Article published online:
07 July 2023
© 2023. Thieme. All rights reserved.
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Literatur
- 1 Stroke Manual Treatment and Prevention. Toast Classification of Stroke. 2023 Accessed March 30, 2023 at: http://www.stroke-manual.com/toast-stroke-classification/
- 2 Ringleb P, Köhrmann M, Jansen O. et al. S2e-Leitlinie Akuttherapie des ischämischen Schlaganfalls. Version 5.1. 2022 Accessed March 30, 2023 at: http://register.awmf.org/de/leitlinien/detail/030–046
- 3 Adams HP, Bendixen BH, Kappelle LJ. et al. Classification of subtype of acute ischemic stroke. Definitions for use in a multicenter clinical trial. TOAST. Trial of Org 10172 in Acute Stroke Treatment. Stroke 1993; 24: 35-41 DOI: 10.1161/01.str.24.1.35. (PMID: 7678184)
- 4 Hamann GF, Sander D, Röther J. et al. S2k-Leitlinie Sekundärprophylaxe ischämischer Schlaganfall und transitorische ischämische Attacke – Teil 1: Plättchenhemmer, Vorhofflimmern, Hypercholesterinämie und Hypertonie. 2022 Accessed March 30, 2023 at: http://register.awmf.org/de/leitlinien/detail/030–133
- 5 Steg PG, James SK, Atar D. et al. ESC Guidelines for the management of acute myocardial infarction in patients presenting with ST-segment elevation. Eur Heart J 2012; 33: 2569-2619 DOI: 10.1093/eurheartj/ehs215.
- 6 The Stroke Risk in Atrial Fibrillation Working Group. Independent predictors of stroke in patients with atrial fibrillation: a systematic review. Neurology 2007; 69: 546-554 DOI: 10.1212/01.wnl.0000267275.68538.8d.
- 7 Lovelock CE, Cordonnier C, Naka H. et al. Antithrombotic drug use, cerebral microbleeds, and intracerebral hemorrhage: a systematic review of published and unpublished studies. Stroke 2010; 41: 1222-1228 DOI: 10.1161/STROKEAHA.109.572594. (PMID: 20431083)
- 8 Huisman MV, Lip GYH, Diener HC. et al. Dabigatran etexilate for stroke prevention in patients with atrial fibrillation: resolving uncertainties in routine practice. Thromb Haemost 2012; 107: 838-847 DOI: 10.1160/TH11-10-0718.
- 9 Kim YD, Song D, Nam HS. et al. D-dimer for prediction of long-term outcome in cryptogenic stroke patients with patent foramen ovale. Thromb Haemost 2015; 114: 614-622 DOI: 10.1160/TH14-12-1040.
- 10 Thaler DE, Ruthazer R, Weimar C. et al. Recurrent stroke predictors differ in medically treated patients with pathogenic vs. other PFOs. Neurology 2014; 83: 221-226 DOI: 10.1212/WNL.0000000000000589.
- 11 Diener HC, Grau A, Baldus S. et al. S2e-Leitlinie Kryptogener Schlaganfall und offenes Foramen ovale. 2018 Accessed March 30, 2023 at: http://register.awmf.org/de/leitlinien/detail/030–142
- 12 Eckstein HH, Kühnl A, Berkefeld J. et al. S3-Leitlinie Diagnostik, Therapie und Nachsorge der extracraniellen Carotisstenose. 2020 Accessed March 30, 2023 at: http://register.awmf.org/de/leitlinien/detail/004–028
- 13 Mehta JL, Calcaterra G, Bassareo PP. COVID-19, thromboembolic risk, and Virchow’s triad: Lesson from the past. Clin Cardiol 2020; 43: 1362-1367 DOI: 10.1002/clc.23460. (PMID: 33176009)
- 14 Schulman S, Sholzberg M, Spyropoulos AC. et al. ISTH guidelines for antithrombotic treatment in COVID-19. J Thromb Haemost 2022; 20: 2214-2225 DOI: 10.1111/jth.15808. (PMID: 35906716)
- 15 Berlit P, Bösel J, Franke C. et al. S2k-Leitlinie Neurologische Manifestationen bei COVID-19 Patient*innen – Living Guideline. 2022 Accessed March 30, 2023 at: http://register.awmf.org/de/leitlinien/detail/030–144LG