Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/s-0029-1246056
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York
Der Patient in der psychiatrischen Notambulanz: Erstdiagnosen, Vorstellungsgründe und Vergleich der Laien- vs. Arztsicht
The Patient in the Psychiatric Emergency Ambulance: Diagnoses, Reasons and Comparison of Layperson vs. Physician ViewpointsPublication History
Publication Date:
08 April 2011 (online)
Zusammenfassung
Untersuchungen aus Fachgebieten außerhalb der Psychiatrie haben ergeben, dass es neben der Erkrankung selbst weitere Faktoren gibt, die die Inanspruchnahme einer Notambulanz determinieren. In der vorliegenden Studie wurden 104 Patienten, die sich tagsüber in einer psychiatrischen Notambulanz vorstellten, prospektiv untersucht. Neben sozioepidemiologischen Daten wurden psychische Erkrankungen nach ICD-10, Grund der Notfallvorstellung und diesbezügliche Einschätzung des zuständigen Arztes erhoben. Die häufigsten Krankheitsbilder waren Depressionen, Angststörungen und Anpassungsstörungen (75 %). Seltener hingegen waren organische Störungen oder Suchterkrankungen. Schizophrene Erkrankungen lagen bei 8 % der Patienten vor. Bezüglich der Vorstellung als Notfall stellte sich heraus, dass sich etwa 70 % der Patienten wegen einer subjektiven Verschlechterung vorstellten, aber nur 44 % der vorstelligen Patienten vom behandelnden Arzt als Notfall im engeren medizinischen Sinn eingeschätzt wurden. Der Kappaübereinstimmungsquotient betrug 0,39. Unsere deskriptiven Befunde zeigen, dass Patienten, die sich tagsüber ohne Termin in einem psychiatrischen Notdienst vorstellen, vorwiegend unter depressiven Störungen, Angststörungen und Anpassungsstörungen leiden. Die wahrscheinlichste Ursache für die teilweise fehlende Übereinstimmung von Ärzten und Patienten in dem Urteil eine psychiatrischen Notambulanz in Anspruch zu nehmen, sind dysfunktionale bzw. negativ gefärbte Kognitionen im Rahmen depressiver Syndrome.
Abstract
A survey in specialties other than psychiatry showed that ”emergency room”-patients have factors other than the presenting disease that determine the usage of urgent medical evaluation. In the following prospective study 104 outpatients presenting at daytime in a university psychiatric emergency care unit were included over 6 months. Apart from social and epidemiological data, illnesses according to ICD-10, reason for presentation from the patient’s point of view and in this regard the physician’s evaluation were included. The most prevalent diagnoses were depression, adjustment disorders and anxiety disorders, comprising together 75 %. Organic disorders or addictive disorders were less frequent; psychoses were found in 8 %. Concerning the presentation as an emergency, 70 % of patients reported a subjective clinical deterioration but only 44 % were regarded as an urgent need in the responsible physician’s point of view (Cohen’s kappa 0.39). Our findings show that patients presenting as ”psychiatric emergency cases” without appointment mainly suffer from depression, adjustment disorders and panic disorders. Furthermore, the layperson’s point of view of clinical deterioration justifying an emergency presentation differs from physician’s evaluation. The most likely cause for this disagreement between physicians and patients in the assessment to utilise a medical emergency care service in psychiatry might be dysfunctional or, respectively, negative-biased cognitions accompanying depressive syndromes.
Schlüsselwörter
Hochschulambulanz - Depression - Ressourcengebrauch
Keywords
tertiary outpatient care - depression - resource utilisation
Literatur
- 1 David M, Schwartau I, Anand Pant H et al. Emergency outpatient services in the city of Berlin: Factors for appropriate use and predictors for hospital admission. European Journal of Emergency Medicine: Official Journal of the European Society for Emergency Medicine. 2006; 13 352-357
- 2 Baraff L J, Janowicz N, Asarnow J R. Survey of California emergency departments about practices for management of suicidal patients and resources available for their care. Annals of Emergency Medicine. 2006; 48 452-458
- 3 Kropp S, Andreis C, te Wildt B et al. Charakteristik psychiatrischer Patienten in der Notaufnahme. Psychiatr Prax. 2007; 34 72-75
- 4 Dormann H, Diesch K, Ganslandt T et al. Kennzahlen und Qualitätsindikatoren einer medizinischen Notaufnahme. Deutsche Ärzteblatt. 2010; 107 261-267
Prof. Dr. med. Markus Weih
Psychiatrische und Psychotherapeutische Klinik, Institutsambulanz, Universität Erlangen-Nürnberg
Schwabachanlage 6
91054 Erlangen
Email: markus.weih@uk-erlangen.de