Aktuelle Rheumatologie 2006; 31(3): 134-138
DOI: 10.1055/s-2006-926760
Originalarbeit

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Sonographie bei Früharthritis

Sonography in Early ArthritisM. Backhaus1 , A. K. Scheel2
  • 1Medizinische Klinik mit SP Rheumatologie und Klinische Immunologie, Universitätsmedizin Berlin (Direktor: Prof. Dr. med. G.-R. Burmester)
  • 2Abteilung für Nephrologie und Rheumatologie, Georg-August-Universität Göttingen (Direktor: Prof. Dr. med. G. A. Müller)
Further Information

Publication History

Publication Date:
16 February 2007 (online)

Zusammenfassung

Die Sonographie ermöglicht infolge ihres guten Weichteilkontrastes eine Differenzierung exsudativer und proliferativer Synovialisveränderungen sowie Sehnenscheidenentzündungen. Oberflächlich liegende Knorpel-Knochenläsionen/Erosionen können sonographisch frühzeitiger als mit konventioneller Röntgendiagnostik dargestellt werden. Der Einsatz der Power-Doppler-Sonographie und von Ultraschall-Kontrastverstärkern ist besonders hilfreich in der weiteren Differenzierung des synovitischen Prozesses und erhöht die Aussagefähigkeit zur Aktivität des Gelenkprozesses. Die Arthrosonographie ist hilfreich in der Früharthritisdiagnostik, insbesondere bei Patienten mit unauffälligem Röntgenbefund und suspekter Klinik. Sie ermöglicht eine rasche Verlaufsbeurteilung und damit ein gutes Therapiemonitoring. Es handelt sich um ein patientenfreundliches Verfahren mit hohem Aussagewert und ist fester Bestandteil in der Abklärung arthritischer Krankheitsbilder.

Abstract

The ability of ultrasonography to visualise soft tissue changes provides a possibility to differentiate between exudative and proliferative synovial tissue changes as well as tenosynovitis. Superficial cartilage and bone lesions can be detected earlier by ultrasonography than by conventional radiography. The application of power Doppler ultrasonography and contrast agents is especially helpful in the further differentiation of synovial changes and makes a differentiation between active and inactive inflammation possible. Musculoskeletal ultrasonography is helpful in the diagnosis of early arthritis, especially in patients with inconspicuous conventional radiography or suspicious clinical findings. It is a convenient method for follow-up analysis and therefore has impact on therapy monitoring. It is a patient friendly method and has proved to be an important tool for the diagnostic work-up of arthritis.

Literatur

  • 1 Alasaarela E, Suramo I, Lahde S. et al . Evaluation of humeral head erosions in rheumatoid arthritis: A comparison of sonography, magnetic resonance imaging, computerised tomography and plain radiography.  Br J Rheumatol. 1998;  37 1152-1156
  • 2 Backhaus M, Kamradt T, Sandrock D. et al . Arthritis of the finger joints: a comprehensive approach comparing conventional radiography, scintigraphy, ultrasound, and contrast-enhanced magnetic resonance imaging.  Arthritis Rheum. 1999;  42 1232-1245
  • 3 Backhaus M, Burmester G R, Gerber T. et al . Guidelines for musculoskeletal ultrasound in rheumatology.  Ann Rheum Dis. 2001;  60 641-649
  • 4 Backhaus M. Der Stellenwert der Arthrosonographie in der Früharthritisdiagnostik.  Z Rheumatol. 2002;  61 120-129
  • 5 Backhaus M, Burmester G R, Sandrock D. et al . Prospective two-year follow-up study comparing novel and conventional imaging procedures in patients with arthritic finger joints.  Ann Rheum Dis. 2002;  61 895-904
  • 6 Backhaus M, Schmidt W A, Mellerowicz H. et al . Technik und Stellenwert der Arthrosonographie in der rheumatologischen Diagnostik - Teil 4: Sonographie des Ellenbogens.  Z Rheumatol. 2002;  61 415-25
  • 7 Backhaus M, Schmidt W A, Mellerowicz H. et al . Technik und Stellenwert in der Arthrosonographie in der rheumatologischen Diagnostik - Teil 6: Sonographie der Hand- und Fingergelenke.  Z Rheumatol. 2002;  61 674-687
  • 8 Backhaus M, Sandrock D, Schmidt W A. Imaging in der Rheumatologie.  Dtsch Med Wochenschr. 2002;  127 1897-1903
  • 9 Carotti M, Salaffi F, Manganelli P. et al . Power Doppler sonography in the assessment of synovial tissue of the knee joint in rheumatoid arthritis: a preliminary experience.  Ann Rheum Dis. 2002;  61 877-882
  • 10 Gruber G, Konermann W. Sonographie der Stütz- und Bewegungsorgane. Standardschnittebenen nach den Richtlinien der DEGUM. Weinheim; Chapman & Hall 1997
  • 11 Hauer R W, Schmidt W A, Bohl-Bühler M. et al . Technik und Stellenwert der Arthrosonographie in der rheumatologischen Diagnostik - Teil 1: Sonographie des Kniegelenkes.  Z Rheumatol. 2001;  60 139-147
  • 12 Karim Z, Wakefield R J, Conaghan P G. et al . The impact of ultrasonography on diagnosis and management of patients with musculoskeletal conditions.  Arthritis Rheum. 2001;  44 2932-2933
  • 13 Klauser A, Frauscher F, Schirmer M. et al . The value of contrast-enhanced color Doppler ultrasound in the detection of vascularization of finger joints in patients with rheumatoid arthritis.  Arthritis Rheum. 2002;  46 647-653
  • 14 Mellerowicz H, Schmidt W A, Hauer R W. et al . Technik und Stellenwert der Arthrosonographie in der rheumatologischen Diagnostik - Teil 5: Sonographie der Gelenke des Schultergürtels.  Z Rheumatol. 2002;  61 577-589
  • 15 Ribbens C, Andre B, Marcelis S. et al . Rheumatoid hand joint synovitis: gray-scale and power Doppler US quantifications following anti-tumor necrosis factor-alpha treatment: pilot study.  Radiology. 2003;  229 562-569
  • 16 Sattler H. Sonographie in der Rheumatologie - Standardebenen und dynamische Untersuchungen an den Bewegungsorganen aus rheumatologischer Sicht.  Akt Rheumatol. 2006; (in press); 
  • 17 Scheel A K, Backhaus M. Ultrasonographic assessment of the finger and toe joint inflammation in rheumatoid arthritis: comment on the article by Szkudlarek et al [letter].  Arthritis Rheum. 2004;  50 1008
  • 18 Scheel A K, Hermann K G, Ohrndorf S. et al . Prospective long term follow-up imaging study comparing radiography, ultrasonography and magnetic resonance imaging in rheumatoid arthritis finger joints.  Ann Rheum Dis. 28.9.2005 [Epub ahead of print]; 
  • 19 Scheel A K, Hermann K G, Kahler E. et al . A novel ultrasonographic synovitis scoring system suitable for analyzing finger joint inflammation in rheumatoid arthritis.  Arthritis Rheum. 2005;  52 681-686
  • 20 Schmidt W A, Hauer R W, Banzer D. et al . Technik und Stellenwert der Arthrosonographie in der rheumatologischen Diagnostik - Teil 2: Sonographie der Hüftregion.  Z Rheumatol. 2002;  61 180-188
  • 21 Schmidt W A, Hauer R W, Banzer D. et al . Technik und Stellenwert der Arthrosonographie in der rheumatologischen Diagnostik - Teil 3: Sonographie der Sprunggelenke, des Fußes und der Zehen.  Z Rheumatol. 2002;  61 279-290
  • 22 Song I, Hermann K, Detert J. et al . Comparison of the efficacy of contrast-enhanced arthrosonography and magnetic resonance imaging in detecting synovial processes in patients with knee ostearthritis compared to healthy individuals.  Ultraschall Med. 2005;  26 1
  • 23 Strunk J. Farbdoppler-Sonographie der Gelenke.  Akt Rheumatol. 2006 (in press); 
  • 24 Szkudlarek M, Court-Payen M, Jacobsen S. et al . Interobserver agreement in ultrasonography of the finger and toe joints in rheumatoid arthritis.  Arthritis Rheum. 2003;  48 955-962
  • 25 Szkudlarek M, Court-Payen M, Strandberg C. et al . Contrast-enhanced power Doppler ultrasonography of the metacarpophalangeal joints in rheumatoid arthritis.  Eur Radiol. 2003;  13 163-168
  • 26 Szkudlarek M, Narvestad E, Klarlund M. et al . Ultrasonography of the metatarsophalangeal joints in rheumatoid arthritis: comparison with magnetic resonance imaging, conventional radiography, and clinical examination.  Arthritis Rheum. 2004;  50 2103-2112
  • 27 Szkudlarek M KM, Narvestad E, Court-Payen M. et al . Ultrasonography of the ra finger joints is more sensitive than conventional radiography for detection of erosions without loss of specificity, with MRI as a reference method.  Ann Rheum Dis. 2004;  63 (Suppl 1) 82-83
  • 28 Terslev L, Torp-Pedersen S, Savnik A. et al . Doppler ultrasound and magnetic resonance imaging of synovial inflammation of the hand in rheumatoid arthritis: a comparative study.  Arthritis Rheum. 2003;  48 2434-2441
  • 29 Wakefield R J, Gibbon W W, Conaghan P G. et al . The value of sonography in the detection of bone erosions in patients with rheumatoid arthritis.  Arthritis Rheum. 2000;  43 2762-2770
  • 30 Wakefield R J, Balint P V, Szkudlarek M. et al . Musculoskeletal ultrasound including definitions for ultrasonographic pathology.  J Rheumatol. 2005;  32 (12) 2485-2487
  • 31 Walther M, Harms H, Krenn V. et al . Correlation of power Doppler sonography with vascularity of the synovial tissue of the knee joint in patients with osteoarthritis and rheumatoid arthritis.  Arthritis Rheum. 2001;  44 331-338
  • 32 Wamser G, Bohndorf K, Vollert K. et al . Power Doppler sonography with and without echo-enhancing contrast agent and contrast-enhanced MRI for the evaluation of rheumatoid arthritis of the shoulder joint: differentiation between synovitis and joint effusion.  Skeletal Radiol. 2003;  32 351-359
  • 33 Zunterer H, Schirmer M, Klauser A. Kontrastmittelverstärkte Sonographie bei rheumatischen Gelenkerkrankungen.  Akt Rheumatol. 2006; (in press); 

1 Am MTP-Gelenk I findet man häufiger degenerative Gelenkveränderungen, die auch erosiv verlaufen können.

PD Dr. med. Marina Backhaus

Medizinische Klinik mit SP Rheumatologie und Klinische Immunologie, Universitätsmedizin Berlin, Charité Campus Mitte

Schumannstr. 20/21

10098 Berlin

Phone: ++49/30/4 50 51 31 37

Fax: ++49/30/45 07 51 31 37

Email: marina.backhaus@charite.de

    >