Rehabilitation (Stuttg) 2007; 46(4): 220-227
DOI: 10.1055/s-2006-951804
Originalarbeit

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Prädiktoren für die Effektivität eines psychologischen Schlaftrainings für onkologische Patienten während der stationären Rehabilitation

Predictors of the Effectiveness of Psychological Sleep Management in Cancer Patients During Inpatient RehabilitationR. Simeit 1 , R. Deck 2 , B. Conta-Marx 1
  • 1Röpersbergklinik Ratzeburg
  • 2Sozialmedizinisches Institut des Universitätsklinikums Schleswig-Holstein, Campus Lübeck
Further Information

Publication History

Publication Date:
24 August 2007 (online)

Zusammenfassung

Die Prävalenz für Insomnie bei Krebspatienten liegt im Mittel der Untersuchungen bei 50%, es handelt sich also um ein häufiges Symptom. Die wenigen Interventionsstudien zu diesem Thema zeigen gute Erfolge für psychologische Trainingsprogramme. In einer früheren, kontrollierten Studie mit zwei Interventions- und einer Kontrollgruppe haben wir zeigen können, dass ein multimodales psychologisches Training im Rahmen einer stationären Rehabilitation sehr gute Effekte auf das Schlafverhalten der Teilnehmer der Interventionsgruppen hat. Die Daten der beiden Interventionsgruppen (n=80 bzw. n=71) haben wir jetzt reanalysiert, um Prädiktoren für den Erfolg zu identifizieren. Demografische, krebsbezogene und Lebensqualitätsparameter spielen für die Erklärung der Outcomes eine untergeordnete Rolle. Nach Kontrolle der je-weiligen Ausgangswerte spielt die Akzeptanz mit der jeweils gewählten Entspannungsform eine bedeutsame Rolle. Die erklärte Varianz für die verschiedenen Zielvariablen liegt je nach Mo-dell zwischen 9 und 18%. Das Angebot für spezifische Trainings stellt für Krebspatienten mit Schlafstörungen eine nützliche Intervention dar. Der Ausschluss spezieller Patientengruppen erscheint nicht angemessen. Die Auswahl zwischen verschiedenen Entspannungsverfahren erscheint sinnvoll.

Abstract

Insomnia is a common phenomenon in cancer patients; nevertheless, there are only a few intervention results published covering this topic. In a former study we examined the effects of a psychological sleep management programme with two intervention groups (n=80, n=71) and one control group (n=78) and showed significant improvements over time, indicating that 50% to 80% of the intervention group participants benefited with moderate or large scale effects on several sleep variables. Now we reanalysed data to look for predictors for those patients who improved best. Almost no demographic, cancer-related or quality of life variables predicted treatment response and persons with greater sleep disturbances at the beginning do benefit the same as persons with less problems. Additionally, better acceptance of the chosen intervention form (cognitive-behavioural programme with autogenic training or with muscle relaxation technique) positively predicted good outcome. Explained variance associated with different outcome variables varied between 9% and 18%. Therefore training should be offered for all cancer patients with sleep problems, and they should have a choice between different relaxation techniques.

Literatur

  • 1 Fortner B, Stepanski E, Wang S, Kasprowicz S, Durrence H. Sleep and quality of life in breast cancer patients.  J Pain Sympt Managem. 2002;  24 471-480
  • 2 Graci G. Pathogenesis and management of cancer-related insomnia.  J Supp Oncol. 2005;  3 349-359
  • 3 Sarna L, Brecht M. Dimensions of symptom distress in women with advanced lung cancer: a factor analysis.  Heart Lung. 1997;  26 23-30
  • 4 Savard J, Morin C. Insomnia in the context of cancer: a review of a neglected problem.  J Clin Oncol. 2001;  19 895-908
  • 5 Faust V, Hole G. Der gestörte Schlaf und seine Behandlung: Schlaf, Schlafstörungen, nichtmedikamentöse Schlafhilfen, Schlafmittel. Ulm: Universitätsverlag Ulm 1992
  • 6 Holzrichter S, Hajak G, Rudolph G, Schlaf J, Westenhöfer A, Rodenbeck A, Pudel V, Rüther E. Wie schlafen die Deutschen - eine Repräsentativ-umfrage in Westdeutschland. Med Wochenschr. Sonderheft 1994: 62-73
  • 7 Weyerer S, Dilling H. Prevalence and treatment of insomnia in the community: Results from the Upper Bavarian field study.  Sleep. 1991;  14 392-398
  • 8 American Psychiatric Association .Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-IV). Washington, DC: APA 1994
  • 9 American Sleep Disorders Association .International Classification of Sleep Disorders, revised: Diagnostic and Coding Manual. Rochester: ASDA 1997
  • 10 Smith L, Nowakowski S, Soeffing J, Orff H, Perlis M. The measurement of sleep. In: Perlis M, Lichstein K (Hrsg): Treating sleep disorders. Hoboken, NJ: Wiley 2003: 29-73
  • 11 Davidson J, MacLean A, Brundage M, Schulze K. Sleep disturbance in cancer patients.  Soc Sc Med. 2002;  54 1309-1321
  • 12 Couzi R, Helzlsouer K, Fetting J. Prevalence of menopausal symptoms among women with a history of breast cancer and attitudes toward estrogen replacement therapy.  J Clin Oncol. 1995;  13 2737-2744
  • 13 Lindley C, Vasa S, Sawyer W, Winer E. Quality of life and preferences for treatment following systemic adjuvant therapy for early-stage breast cancer.  J Clin Oncol. 1998;  16 1380-1387
  • 14 Savard J, Simard S, Blanchet J. Prevalence, clinical characteristics, and risk factors for insomnia in the context of breast cancer.  Sleep. 2001;  24 583-589
  • 15 Ancoli-Israel S, Moore P, Jones V. The relationship between fatigue and sleep in cancer patients.  Europ J Canc Care. 2001;  10 245-255
  • 16 Jong N de, Courtens A, Abu-Saad H, Schouten H. Fatigue in patients with breast cancer receiving adjuvant chemotherapy: A review of the literature.  Cancer Nurs. 2002;  25 283-299
  • 17 Hu DS, Silberfarb P. Management of sleep problems in cancer patients.  Oncol. 1991;  5 23-27
  • 18 Irvine D, Vincent L, Graydon J, Bubela N, Thompson L. The prevalence and correlates of fatigue in patients receiving treatment with chemotherapy and radiotherapy.  Canc Nurs. 1994;  17 367-378
  • 19 Irvine D, Vincent J, Graydon J, Bubela N. Fatigue in women with breast cancer receiving radiation therapy.  Canc Nurs. 1998;  21 127-135
  • 20 Jereczek-Fossa B, Marsiglia H, Orecchia R. Radiotherapy-related fatigue.  Crit Rev Oncol Hematol. 2002;  41 317-325
  • 21 Morrow G, Andrews P, Hickok J, Roscoe J, Mattesou S. Fatigue in patients with breast cancer receiving adjuvant chemotherapy: A review of the literature.  Supp Care Cancer. 2002;  10 389-398
  • 22 Engstrom C, Strohl R, Rose L, Lewandowski L, Stefanek M. Sleep alterations in cancer patients.  Cancer Nurs. 1999;  22 143-148
  • 23 Dankert A, Duran G, Engst-Hastreiter U, Keller M, Waadt S, Henrich G, Herschbach P. Progredienzangst bei Patienten mit Tumorerkrankun-gen, Diabetes mellitus und entzündlich-rheumatischen Erkrankun-gen.  Rehabilitation. 2003;  42 155-163
  • 24 Mills M, Graci G. Sleep disturbances. In: Frogge M (Hrsg): Cancer Symptom Management. Sudbury, Mass: Jones & Bartlett Publishers 2004: 111-134
  • 25 Perlis M, Lichstein K. Treating sleep disorders. Hoboken, NJ: Wiley 2003
  • 26 Morin C, Bastien C, Savard J. Randomized clinical trial of supervised tapering and cognitive behaviour therapy to facilitate benzodiazepine discontinuation in older adults with chronic insomnia.  A J Psychiatry. 2004;  161 332-342
  • 27 Rasche K, Schultze-Werninghaus G. Update Schlafmedizin. München: Dustri 2003
  • 28 Smith M, Smith S, Nowakowski S, Perlis M. Primary insomnia: Diagnostic issues, treatment, and future directions. In: Perlis M, Lichstein K (Hrsg): Treating sleep disorders. Hoboken, NJ: Wiley 2003: 214-261
  • 29 Jacobs G, Pace-Schott E, Stickgold R, Otto M. Cognitive behaviour therapy and pharmacotherapy for insomnia: a randomized controlled trial and direct comparison.  Arch Intern Med. 2004;  27 1888-1896
  • 30 Morin C. Cognitive-behavioral approaches to the treatment of insomnia.  J Clin Psychiatry. 2004;  65 33-40
  • 31 Davidson J, Waisberg J, Brundage M, MacLean A. Nonpharmacologic group treatment of insomnia: a preliminary study with cancer patients.  Psychooncology. 2001;  10 389-397
  • 32 Dolan JD. The self-management of sleep interruptions, pain and nausea by adult oncology outpatients: An investigation.  Diss Abstr Int B. 1984;  45 826
  • 33 Quesnel C, Savard J, Simard S, Ivers H, Morin C. Efficacy of cognitive-behavioral therapy for insomnia in women treated for nonmetastatic breast cancer.  J Consult Clin Psychol. 2003;  71 189-200
  • 34 Savard J, Simard S, Quesnel C. Preliminary results of a randomized trial on the efficacy of cognitive-behavioral treatment for insomnia in breast cancer.  Int J Behav Med. 2000;  7 35
  • 35 Savard J, Simard S, Ivers H, Morin C. Randomized study on the efficacy of cognitive-behavioral therapy for insomnia secondary to breast cancer, part I: Sleep and psychological effects.  J Clin Oncol. 2005;  23 6083-6096
  • 36 Cannici J, Malcolm R, Peek L. Treatment of insomnia in cancer patients using muscle relaxation training.  J Behav Ther Experim Psych. 1993;  24 251-256
  • 37 Stam H, Bultz B. The treatment of severe insomnia in a cancer patient.  J Behav Ther Experim Psych. 1986;  17 33-37
  • 38 Wright S, Courtney U, Crowther D. A quantitative and qualitative pilot study of the perceived benefits of autogenic training for a group of people with cancer.  Europ J Canc Care. 2002;  11 122-130
  • 39 Simeit R, Conta-Marx B. Schlaftraining mit Krebspatienten. Lage: Jacobs 2004
  • 40 Simeit R, Deck R, Conta-Marx B. Sleep management training for cancer patients with insomnia.  Support Care Cancer. 2004;  12 176-183
  • 41 Espie C, Inglis S, Harvey L. Predicting clinically significant response to cognitive behavior therapy for chronic insomnia in general medical practice: Analyses of outcome data at 12 months posttreatment.  J Consult Clin Psychol. 2001;  69 58-66
  • 42 Currie S, Wilson K, Curran D. Clinical significance and predictors of treatment response to cognitive-behavior therapy for insomnia secondary to chronic pain.  J Behav Med. 2002;  25 135-153
  • 43 Carpenter J, Andrykowski M. Psychometric evaluation of the Pittsburgh Sleep Quality Index.  J Psychosom Res. 1998;  45 5-13
  • 44 Backhaus J, Riemann D. Schlafstörungen. Göttingen u.a: Hogrefe 1999
  • 45 Currie S, Wilson K, Pontefract A, Laplante L. Cognitive-behavioral treatment of insomnia secondary to chronic pain.  J Consult Clin Psychol. 2000;  68 407-416
  • 46 Mimeault V, Morin C. Self-help treatment for insomnia: Bibliotherapy with and without professional guidance.  J Consult Clin Psychol. 1999;  67 511-519
  • 47 Aaronson N. and the EORTC QoL study group .The EORTC core quality of life questionnaire. In: Osoba D (Hrsg): Effect of cancer on QoL. Vancouver: CRC Press 1991: 185-203
  • 48 Efficace F, Bottomley A, Andel G van. Health related quality of life in prostate carcinoma patients: A systematic review of randomized controlled trials.  Cancer. 2003;  97 377-388
  • 49 Füller I. Wenn der Schlaf gestört ist. Berlin: Stiftung Warentest 2002
  • 50 Müller T, Paterok B. Schlaftraining: Ein Therapiemanual zur Behand-lung von Schlafstörungen. Göttingen: Hogrefe 1999
  • 51 Behre A, Scholz O. Behandlungswirkung standardisierter hypnothera-peutischer Suggestionen bei Patienten mit Schlafstörungen.  Hypnose Kognition. 1998;  15 113-127
  • 52 Bortz J, Döring N. Forschungsmethoden und Evaluation für Human-und Sozialwissenschaftler. Berlin: Springer 2003
  • 53 Backhaus K, Erichson B, Plinke W, Weiber R. Multivariate Analyseme-thoden. Berlin: Springer 2003
  • 54 Benshushan A, Brzezinski A. Tamoxifen effects on menopause-associated risk factors and symptoms.  Obstet Gynecol Surv. 1999;  54 272-278
  • 55 Fortner B, Stepanski E. Sleep and quality of life in breast cancer patients.  J Pain Sympt Managem. 2002;  24 471-480
  • 56 Koopman C, Nouriani B. Sleep disturbances in women with metastatic breast cancer.  Breast J. 2002;  8 362-370
  • 57 Shanafelt T, Barton D, Adjei A, Loprinzi C. Pathophysiology and treatment of hot flashes.  Mayo Clin Proc. 2002;  77 1207-1218
  • 58 Younus J, Simpson I, Collins A, Wang X. Mind control of menopause.  Women's Health Issues. 2003;  13 74-78

Korrespondenzadresse

Rainer Simeit

Röpersbergklinik Ratzeburg

Röpersberg 47

23909 Ratzeburg

Email: Rainer.Simeit@rkrz.de

    >