Klin Monbl Augenheilkd 1990; 196(5): 354-356
DOI: 10.1055/s-2008-1046192
© 1990 F. Enke Verlag Stuttgart

Gefäßkalibermessungen bei diabetischer Retinopathie vor und nach Photokoagulation

Measurement of Vascular Diameters in Diabetic Retinopathy Before and After PhotocoagulationF. Koerner, A. Imobersteg, G. Nager
  • Universitäts-Augenklinik Bern (Direktor: Prof. Dr. F. Koerner)
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Publication Date:
11 February 2008 (online)

Zusammenfassung

Bei 58 Patienten mit diabetischer Retinopathie (DR) wurde der Durchmesser von je 4 retinalen Arteriolen und Venolen photographisch gemessen. Die Messungen wurden in ca. jährlichen Abständen nach Photokoagulation (PC) eines Auges jedes Patienten wiederholt. Im Vergleich mit Gesunden waren bei DR Arteriolen und Venolen um 15,4% weiter. Dieser Befund kann als autoregulative Reaktion auf eine relative Gewebshypoxie interpretiert werden. Nach PC nahmen die Gefäßweiten sowohl arteriell wie venös signifikant ab. Die Kaliberreduktion an den Venolen korrelierte mit der Koagulationsdosis (Anzahl PC-Effekte). In einer multiplen Regressionsanalyse ergab sich auch eine signifikante partielle Korrelation mit der Änderung des Visus und eines berechneten DR-Scores sowie mit der Präsenz einer arteriellen Hypertonie. Der Rückgang der pathologisch vergrößerten Gefäßkaliber nach PC deutet auf eine Verbesserung der retinalen Hämodynamik hin. Die photographische quantitative Erfassung von retinalen Gefäßkaliberänderungen bei DR kann von prognostischem Wert für Verlaufsbeurteilungen vor und nach Behandlung mit PC sein.

Summary

The calibers of 4 retinal arterioles and 4 venoles of each of 58 patients with diabetic retinopathy (DR) were measured on fundus photographs before and after photocoagulation (PC). The measurements were repeated at approximately one-year intervals following photocoagulation (PC) of one eye of each patient. The mean caliber of arterioles and venoles of DR patients was 15.4% greater than in nondiabetic subjects. This finding may be interpreted as an autoregulatory response to relative tissue hypoxia. Following PC there was a significant reduction in both arterial and venous vessel caliber. In a multivariate regression analysis, the reduction in venous caliber correlated significantly with the number of coagulation spots. A weak correlation was found with arterial hypertension, change in visual acuity, and change in a calculated DR score. The reduction in pathologic vessel calibers following PC is indicative of an improvement in retinal hemodynamics. Photographic quantification of retinal vessel changes may be of prognostic value, i.e., for assessing the course of DR before and after treatment by PC.