Nuklearmedizin 2013; 52(06): 244-249
DOI: 10.3413/Nukmed-0597-13-06
Original article
Schattauer GmbH

Demonstrating disease activity in patients with rheumatoid arthritis

Is 18F FDG PET a sensitive method?Demonstration der Krankheitsaktivität bei Patienten mit rheumatoider Arthritis Ist 18F-FDG-PET eine empfindliche Methode?Ist 18F-FDG-PET eine empfindliche Methode?
I. Karapolat
1   Nuclear Medicine, Sifa University Medical Faculty, Izmir, Turkey
,
F. Sertpoyraz
2   Physical Medicine and Rehabilitation, Tepecik State Hospital, Izmir, Turkey
,
G. Oncel
3   Radiology, Sifa University Medical Faculty, Izmir, Turkey
,
S. Kobak
4   Department of Internal Medicine, Division of Rheumatology, Sifa University Medical Faculty, Izmir, Turkey
,
M. Yalcin
5   Internal Medicine, Sifa University Medical Faculty, Izmir, Turkey
,
K. Kumanlioglu
6   Nuclear Medicine, Ege University Medical Faculty, Izmir, Turkey
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

received: 03 June 2013

accepted in revised form: 19 September 2013

Publication Date:
12 January 2018 (online)

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Summary

Aim: We aimed to investigate the relationship of fluor-18 fluorodeoxyglucose positron emission tomography/computed tomography (18F FDG PET/CT) with clinical, laboratory parameters and conventional radiographs in patients with rheumatoid arthritis (RA). Patients, material, methods: 25 patients with RA diagnosis were evaluated by sociodemographic, clinical [duration of disease (year), the joints in which the complaints started, most recent joint involvement]; other parameters used in RA-specific clinical assessment [Steinbocker functional staging, disease activity score 28 (DAS 28 score), health assessment questionnaire score (HAQ score), general RA assessment (patients’ and physicians’ global assessment), patients’ assessments of pain and general health condition (visual analog scale)], laboratory, radiological [conventional radiology of hand and foot joints], positron emission tomography [18F FDG PET visual total score and maximum standardized uptake value (SUVmax) total score] parameters. Results: No significant correlation was detected between the 18F FDG PET total score and SUVmax total score of the patients and clinical, laboratory, and radiological parameters (p > 0.05). There was no relationship between the cut-off values determined according to the disease activity and 18F FDG PET/ SUVmax total values (p > 0.05). Conclusions: In our study, no relationship was found between disease activity demonstrated by 18F FDG PET/CT in RA patients and clinical, laboratory, and radiological parameters. 18F FDG PET/CT appears to be a more sensitive method in demonstrating disease activity compared to other evaluated methods.

Zusammenfassung

Ziel: Bei dieser Studie wurde die Beziehung der Klinik und Laborparameter mit der konventionellen Radiographie von 18F-FDG-PET/ CT bei Patienten mit rheumatoider Arthritis (RA) erforscht. Patienten, Material, Methode: Bei 25 Patienten mit der Diagnose RA wurden soziodemographische Daten, klinische Daten [Dauer der Erkrankung (in Jahren), Gelenke, bei denen die Beschwerden begannen, Gelenke, die zuletzt betroffen wurden], andere Parameter [Steinbocker funktionelle Kapazität, Punktzahl 28 der Erkrankungsaktivität (DAS-28-Score), die bei der klinischen Bewertung bei RA-Patienten angewandt werden, der Gesundheits-Auswertungsfragebogen HAQ-Score, die Daten der allgemeinen RABeurteilung (globale Beurteilung des Patienten und des Arztes); die Beurteilung der Schmerzen von seitens des Patienten (visuelle analoge Skala: 0 sehr gut – 10 sehr schlecht)], Laboratorium, Radiologie (konventionelle Radiographie der Hand und Fußgelenke) und die Daten der Positronenemissionstomographie (FDG PET totaler score und SUVmax totaler score) beurteilt. Ergebnisse: Zwischen PET- und SUVmax-Gesamt-Score, Klinik, Labor- und Radiologieparametern wurde keine bedeutsame Korrelation festgestellt (p > 0.05). Schlussfolgerung: Bei unserer Studie wurde zwischen 18F-FDG-PET/CT, dargestellter Erkrankungsaktivität von RA-Patienten Klinik, Labor- und Radiologieparametern keine bedeutsame Beziehung festgestellt. 18F-FDG-PET/CT scheint bei Patienten mit rheumatoider Arthritis zur Beurteilung der Erkrankungsaktivität eine sensiblere Methode zu sein als die anderen Methoden.