Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/a-0983-2271
Darstellung von retinalen Neovaskularisationen mit der optischen Kohärenztomografie-Angiografie im Vergleich mit der Fluoreszeinangiografie
Visualization of Retinal Neovascularization with Optical Coherence Tomography Angiography in Comparison with Fluorescein AngiographyPublication History
eingereicht 24 June 2019
akzeptiert 15 July 2019
Publication Date:
11 November 2019 (online)

Zusammenfassung
Zielsetzung Vergleichende Darstellung von retinalen papillären (NVD) und nicht papillären (NVE) Neovaskularisationen in der optischen Kohärenztomografie-Angiografie (OCTA) und in der Fluoreszeinangigrafie (FA) bei Patienten mit proliferativer diabetischer Retinopathie.
Material und Methoden 15 konsekutive Patienten wurden in diese Studie aufgenommen. Alle Patienten erhielten eine OCTA, wobei jeweils ein Scan von 3 × 3 mm der „Region of Interest“ mit dem ZEISS OCT Cirrus 5000 mit dem AngioPlex-Modul aufgenommen wurde. Die Größe der Neovaskularisation (NV) wurde manuell in OCTA und FA ermittelt und zwischen den beiden Messmethoden verglichen.
Ergebnisse 20 Augen von 15 Patienten mit proliferativer diabetischer Retinopathie (PDR) mit einem Durchschnittsalter von 57 Jahren wurden eingeschlossen. Die mittlere Größe der NVDs betrug in der OCTA 3,44 mm2 und in der FA 3,75 mm2, die mittlere Größe der NVDs betrug in der OCTA 1,06 mm2 und in der FA 1,54 mm2. Unter Berücksichtigung einer in der FA generell größer gemessenen Fläche zeigte sich insgesamt eine gute Übereinstimmung der beiden Methoden.
Schlussfolgerung Es zeigte sich eine gute Übereinstimmung für die Größe der NVs in beiden Untersuchungsmethoden. Die OCTA kann als einfache und nicht invasive Methode zur Darstellung von retinalen Neovaskularisationen die gängige Diagnostik bestätigen.
Abstract
Objective Comparison of retinal neovascularizations of the disc (NVD) and elsewhere (NVE) in optical coherence tomography angiography (OCTA) and fluorescein angiography (FA) in patients with proliferative diabetic retinopathy.
Materials and Methods 15 consecutive patients were included in this study. All patients received an OCTA with a 3 × 3 mm scan of the region of interest with the ZEISS OCT Cirrus 5000 with the AngioPlex module. The size of the neovascularization (NV) was determined manually in OCTA and FA and compared between the two methods.
Results 20 eyes of 15 patients with proliferative diabetic retinopathy with an average age of 57 years were included. The mean size of NVDs was 3.44 mm2 in OCTA and 3.75 mm2 in FA, the mean size of NVDs was 1.06 mm2 in OCTA and 1.54 mm2 in FA. Taking into account a generally larger area measured in the FA, the two methods showed good overall agreement.
Conclusion There was a good agreement for the size of the NVs in both methods. OCTA can be used as a simple and non-invasive method to visualize retinal neovascularizations.
-
Literatur
- 1 Lee R, Wong TY, Sabanayagam C. Epidemiology of diabetic retinopathy, diabetic macular edema and related vision loss. Eye Vis (Lond) 2015; 2: 17 doi:10.1186/s40662-015-0026-2
- 2 Ting DSW, Cheung GCM, Wong TY. Diabetic retinopathy: global prevalence, major risk factors, screening practices and public health challenges: a review. Clin Exp Ophthalmol 2016; 44: 260-277 doi:10.1111/ceo.12696
- 3 Yau JW, Rogers SL, Kawasaki R. et al. Global prevalence and major risk factors of diabetic retinopathy. Diabetes Care 2012; 35: 556-564 doi:10.2337/dc11-1909
- 4 Dithmar S, Holz FG. Fluoreszenzangiographie in der Augenheilkunde. Heidelberg: Springer Medizin; 2008
- 5 Kwiterovich KA, Maguire MG, Murphy RP. et al. Frequency of adverse systemic reactions after fluorescein angiography: results of a prospective study. Ophthalmology 1991; 98: 1139-1142
- 6 Lang GE, Enders C, Werner JU. [New possibilities in retinal diagnostics using OCT angiography]. Klin Monatsbl Augenheilkd 2016; 233: 613-621 doi:10.1055/s-0042-105325
- 7 De Carlo TE, Romano A, Waheed NK. et al. A review of optical coherence tomography angiography (OCTA). Int J Retina Vitreous 2015; 1: 5 doi:10.1186/s40942-015-0005-8
- 8 Yu S, Lu J, Cao D. et al. The role of optical coherence tomography angiography in fundus vascular abnormalities. BMC Ophthalmol 2016; 16: 107 doi:10.1186/s12886-016-0277-2
- 9 Enders C, Baeuerle F, Lang GE. et al. Comparison between findings in optical coherence tomography angiography and in fluorescein angiography in patients with diabetic retinopathy. Ophthalmologica 2019;
- 10 Werner JU, Böhm F, Lang GE. et al. Comparison of foveal avascular zone between optical coherence tomography angiography and fluorescein angiography in patients with retinal vein occlusion. PloS One 2019; 14: e0217849 doi:10.1371/journal.pone.0217849
- 11 Enders C, Lang GE, Dreyhaupt J. et al. Quantity and quality of image artifacts in optical coherence tomography angiography. PloS One 2019; 14: e0210505 doi:10.1371/journal.pone.0210505
- 12 Spaide RF, Fujimoto JG, Waheed NK. Image artifacts in optical coherence tomography angiography. Retina 2015; 35: 2163-2180 doi:10.1097/IAE.0000000000000765
- 13 Falavarjani KG, Al-Sheikh M, Akil H. et al. Image artefacts in swept-source optical coherence tomography angiography. Br J Ophthalmol 2017; 101: 564-568 doi:10.1136/bjophthalmol-2016-309104
- 14 Zhang A, Zhang Q, Chen CL. Methods and algorithms for optical coherence tomography-based angiography: a review and comparison. J Biomed Opt 2015; 20: 100901 doi:10.1117/1.JBO.20.10.100901
- 15 Bunce C. Correlation, agreement, and Bland–Altman analysis: statistical analysis of method comparison studies. Am J Ophthalmol 2009; 148: 4-6 doi:10.1016/j.ajo.2008.09.032
- 16 McAlinden C, Khadka J, Pesudovs K. Statistical methods for conducting agreement (comparison of clinical tests) and precision (repeatability or reproducibility) studies in optometry and ophthalmology. Ophthalmic Physiol Opt 2011; 31: 330-338 doi:10.1111/j.1475-1313.2011.00851.x
- 17 Wilkinson CP, Ferris FL, Klein RE. et al. Global Diabetic Retinopathy Project Group. Proposed international clinical diabetic retinopathy and diabetic macular edema disease severity scales. Ophthalmology 2003; 110: 1677-1682
- 18 Lang GK. Hrsg. Augenheilkunde. 5. Aufl.. Stuttgart: Thieme; 2014: 235-238
- 19 Ishibazawa A, Nagaoka T, Yokota H. Characteristics of retinal neovascularization in proliferative diabetic retinopathy imaged by optical coherence tomography angiography. Invest Ophthalmol Vis Sci 2016; 57: 6247-6255 doi:10.1167/iovs.16-20210
- 20 Schmidt-Erfurth U. Netzhaut, Aderhaut und Glaskörper. In: Augustin AJ. Hrsg. Augenheilkunde. 3. Aufl.. Heidelberg, New York, Tokio: Springer; 2007: 360-367
- 21 [Anonymous] Grading diabetic retinopathy from stereoscopic color fundus photographs – an extension of the modified Airlie House classification: ETDRS report number 10. Early Treatment Diabetic Retinopathy Study Research Group. Ophthalmology 1991; 98: 786-806
- 22 De Carlo TE, Bonini Filho MA, Baumal CR. et al. Evaluation of preretinal neovascularization in proliferative diabetic retinopathy using optical coherence tomography angiography. Ophthalmic Surg Lasers Imaging Retina 2016; 47: 115-119 doi:10.3928/23258160-20160126-03
- 23 Khadamy J, Aghdam KA, Falavarjani KG. An update on optical coherence tomography angiography in diabetic retinopathy. J Ophthalmic Vis Res 2018; 13: 487-497 doi:10.4103/jovr.jovr_57_18
- 24 Stanga PE, Papayannis A, Tsamis E. et al. New findings in diabetic maculopathy and proliferative disease by swept-source optical coherence tomography angiography. Dev Ophthalmol 2016; 56: 113-121 doi:10.1159/000442802
- 25 Lang GE, Enders C, Loidl M. Präzise Befundung mit der OCT-Angiografie – Artefakte erkennen und ausschließen. Klin Monatsbl Augenheilkd 2017; 234: 1154-1160 doi:10.1055/s-0043-118224
- 26 Hwang TS, Jia Y, Gao SS. Optical coherence tomography angiography features of diabetic retinopathy. Retina 2015; 35: 2371-2376
- 27 Spaide RF, Fujimoto JG, Waheed NK. et al. Optical coherence tomography angiography 2018. Prog Retin Eye Res 2018; 64: 1-55 doi:10.1016/j.preteyeres.2017.11.003