Klin Padiatr 2010; 222(3): 154-157
DOI: 10.1055/s-0030-1249092
Original Article

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Impaired Platelet Function in Neonates Born to Mothers with Diabetes or Hypertension During Pregnancy

Veränderungen der Thrombozytenfunktion bei Neugeborenen von Müttern mit schwangerschaftsassoziiertem Diabetes oder BluthochdruckT. Strauss1 , 2 , A. Maayan-Metzger2 , M. J. Simchen3 , I. Morag2 , B. Shenkmean1 , J. Kuint2 , G. Kenet3
  • 1Sheba Medical Center, Thrombosis Unit, National Hemophilia Center, Ramat Gan, Israel
  • 2Sheba Medical Center, Department of Neonatology, Ramat-Gan, Israel
  • 3Sheba Medical Center, Department of Obstetrics and Gynecology, Ramat-Gan, Israel
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Publication Date:
31 May 2010 (online)

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Abstract

Objective: In a recent pilot study, platelet function of 4 neonates born to mothers with pregnancy-induced hypertension (PIH) was found to display lower platelet adhesion compared to healthy neonates. The present study aimed at confirming and validating these findings.

Study Design: Platelet adhesion was measured using a Cone Platelet Analyzer (CPA). The platelet function in the cord blood of 35 term infants born to mothers with PIH or gestational diabetes (GD) was compared with the platelet function of 196 infants born to healthy mothers. All neonates were monitored for perinatal complications until hospital discharge.

Results: Neonates born to mothers with PIH and with GD displayed poorer platelet function, with decreased platelet surface coverage as tested by CPA (control group 8.53±3.81%; PIH: 5.9±3.91%, p=0.003; GD: 6.64±3.64%, p=0.005). No association was found between CPA values and post-natal complications.

Conclusions: Maternal PIH or GD is associated with impaired platelet function in neonates. The clinical impact of these findings is yet to be studied.

Zusammenfassung

Hintergrund: Wir haben in einer Pilotstudie zeigen können, dass die Thrombozytenadhäsion bei 4 Neugeborenen vom Müttern mit gesichertem Schwangerschaftshochdruck (SH) im Vergleich zu Neugeborenen gesunder Mütter deutlich reduziert war. Ziel der vorliegenden Studie war es, diese Ergebnisse mit einem kontrollierten Studienansatz zu überprüfen und zu validieren.

Methode: Die Thrombozytenadhäsion aus Nabelschnurblut wurde bei 35 Neugeborenen von Müttern mit SH oder Schwangerschaftsdiabetes (SD) im Vergleich zu 196 Neugeborenen gesunder Mütter im Cone-Plättchen-Analyzer (CPA) bestimmt. Alle Neugeborenen wurden bis zur Krankenhausentlassung nachbeobachtet.

Ergebnisse: Säuglinge von Müttern mit SH oder SD zeigten eine signifikant schlechtere Thrombozytenadhäsion (SH: 5,9±3,91, p=0,003; SD: 6,64±3,64%; p=0,005) als Neugeborene gesunder Mütter (8,53±3,81%). Wir konnten keinen Zusammenhang zwischen Plättchenadhäsion mit postpartalen Komplikationen finden.

Schlussfolgerung: Mütterlicher SH oder SD ist mit einer reduzierten Thrombozytenadhäsion bei Neugeborenen assoziiert. Die klinische Relevanz dieser Beobachtung bedarf weiterer Studien.

References

Correspondence

Dr. Gili Kenet

Sheba Medical Center

Tel-Hashomer

Thrombosis Unit

National Hemophilia Center

Ramat-Gan

52621 Ramat Gan

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