Ultraschall Med 2012; 33(1): 68-75
DOI: 10.1055/s-0031-1281649
Originalarbeiten/Original Article

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Quality Indicators for the Development and Didactics of Ultrasound Courses in Continuing Medical Education

Qualitätsindikatoren für die Konzeption und Didaktik von Ultraschallkursen in der ärztlichen Fort- & WeiterbildungM. Hofer1 , L. Kamper2 , F. Miese3 , P. Kröpil3 , C. Naujoks4 , J. Handschel4 , N. Heussen5
  • 1AG Medizindidaktik, Univ.-Klinikum, Düsseldorf
  • 2Department of Diagnostic and Interventional Radiology, HELIOS Clinic Wuppertal, University Hospital Witten/Herdecke
  • 3Department of Diagnostic and Interventional Radiology, University of Düsseldorf, Medical Faculty
  • 4Department of Cranio- and Maxillofacial Surgery, University of Düsseldorf, Medical Faculty
  • 5Department of Medical Statistics, RWTH Aachen University
Further Information

Publication History

received: 8.4.2011

accepted: 19.6.2011

Publication Date:
05 September 2011 (online)

Zusammenfassung

Ziel: Basierend auf Evaluationsdaten aus Teilnehmerrückmeldungen sollte stufenweise ein, in Hinsicht auf Lernerfolg pro Zeit, optimiertes Ablaufkonzept für mehrtägige Sonografiegrundkurse des Abdomens entwickelt werden. Material und Methoden: Dieses Konzept ist nach den Erkenntnissen der Lehr-/Lernforschung und den Erfolgen in abschließenden Kursprüfungen im OSCE-Format [2] über mehrere Jahre mithilfe detaillierter Rückmeldungen von ca. 2000 ärztlichen Kursteilnehmern jährlich modifiziert und so stufenweise optimiert worden. Dazu wurden die letzten 1005 konsekutiven Teilnehmerrückmeldungen analysiert. Ergebnisse: 1005 Teilnehmerrückmeldungen ergeben die Empfehlung eines modularen Kursaufbaus mit nur kurzen Theorievorträgen (optimale Dauer 20 Min., SD 9,6 Min.), im alternierenden Wechsel mit längeren praktischen Schallübungen (60 – 90 Minuten, insgesamt mindestens 50 – 60 % der Kurszeit), vertiefenden Zeichenübungen und Wechselpausen. Als ideale Gruppengröße in den praktischen Übungen geben 51 % der ärztlichen Kursteilnehmer fünf und 43 % sogar nur vier Teilnehmer pro Gruppe an. Die Diskussion stellt zehn konkrete Qualitätsindikatoren für effiziente Ultraschallkurse vor, beleuchtet die Machbarkeit und logistischen Voraussetzungen dieses Modells und vergleicht es mit anderen Grundkurskonzepten. Flankierend wird ein Modell für eine kurskonzept- und ausbilderbezogene Evaluation und ein Trainingsprogramm für Ausbilder inklusive Kostenanalyse vorgestellt. Schlussfolgerungen: Die Teilnehmer bewerten das entwickelte Kursdesign als ausgereiftes Konzept, das seine Machbarkeit und hohe Akzeptanz unter ärztlichen Kollegen unter Beweis gestellt hat.

Abstract

Purpose: Based on evaluation data from participant feedback, a concept was to be developed for introductory abdominal ultrasound courses lasting several days. This approach was to be developed incrementally with the intent of maximizing the learning effect per time. Materials and Methods: This concept has been modified annually over several years based on the findings of educational research and the scores on final examinations in OSCE format. It has been modified with the aid of detailed questionnaires completed by approximately 2000 participating physicians and has thus undergone incremental optimization. Results: Analysis of the most recent 1005 questionnaires has shown that participants recommend a modular course design with only brief lectures on theory (average optimal duration of 20 min., SD 9.6 min.). These should alternate with longer practical “hands-on” ultrasound exercises (60 – 90 min., accounting for at least 50 – 60 % of the course time), consolidating drawing exercises, and breaks. 51 % of the physicians specified 5 participants as the ideal group size for practical exercises, while 43 % specified only 4. The discussion presents 10 specific quality indicators for efficient ultrasound courses. It elucidates the feasibility and logistical prerequisites of this model, and compares it with other basic course concepts. Furthermore, this article presents a model for an evaluation covering the course concept and tutors as well as discussing a training program for tutors including a cost analysis. Conclusion: In summary, the participants estimate the course design to represent a mature concept that has demonstrated its feasibility and broad acceptance among physicians in CME.

References

  • 1 Hofer M, Jansen M, Soboll S. Potential improvements in medical education as retrospectively evaluated by candidates for specialist examinations.  Dtsch med Wschr. 2006;  131 373-378
  • 2 Hofer M, Kamper L, Sadlo M et al. Evaluation of an OSCE-Assessment Tool for Abdominal Ultrasound Courses.  Ultraschall in Med. 2011;  32 184-190
  • 3 Janus K et al. German physicians “on strike” – shedding light on the roots of physician dissatisfaction.  Health Policy. 2007;  82 357-365
  • 4 Clade H. Reform des Medizinstudiums: Die Medizinischen Fakultäten sind jetzt gefordert.  Dtsch Arztbl. 2002;  99 1454-1455
  • 5 Fotuhi P, Vogel S, Orlow P et al. Deutsche Ärzte unzufriedener als Schweizer Kollegen.  Dtsch Arztbl. 2007;  104 243-246
  • 6 Hofer M, Mey N, Metten J et al. Quality control of sonography courses in advanced training of physicians: analysis of present status and potential for improvement.  Ultraschall in Med. 2002;  23 189-197
  • 7 Hofer M. Sono-Grundkurs. Stuttgart, New York: Thieme; 2009
  • 8 http://www.medidak.de/intensiv/sono/?page=feedback, last visit on March 20th 2011
  • 9 Wheelan S A, Mc Keage R L. Developmental patterns in small and large groups.  mall Group Res. 1993;  24 60-83
  • 10 Lawry G V, Schuldt S S, Kreiter C D et al. Teaching is screening musculoskeletal examination: a randomized, controlled trial of different instructional methods.  Acad Med. 1999;  74 199-201
  • 11 Owen H, Plummer J L. Improving Learning of a clinical skill: the first year’s experience of a teaching endotracheal intubation in a clinical simulation facility.  Med Educ. 2002;  36 635-642
  • 12 Schmidt H G. Resolving Inconsistencies in tutor expertise research: Does lack of structure cause students to seek tutor guidance?.  Acad Med. 1994;  69 656-662
  • 13 Hofer M, Schiebel B, Hartwig H G et al. Didactic Training of Ultrasound Instructors. Evaluation of a comprehensive “Train-the-Trainer” Program.  Ultraschall in Med. 2002;  23 267-273
  • 14 Dequeker J, Jasoaert R. Teaching problem-solving and clinical reasoning: 20 years experience with video-supported small-group learning.  Medical Education. 1998;  3 384-389
  • 15 http://www.medidak.de/intensiv/sono/?page=beschreibung last visit on March 20th 2011

PD Dr. Matthias Hofer

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