Psychiatr Prax 2012; 39(03): 122-128
DOI: 10.1055/s-0031-1298869
Originalarbeit
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Kosten medizinischer Leistungen bei Menschen mit schweren psychischen Erkrankungen: Selbstbericht vs. Kostenträgerangaben

Health Service Costs in People with Severe Mental Illness: Patient Report vs. Administrative Records
Nadja Zentner
Klinik für Psychiatrie und Psychotherapie II der Universität Ulm, Bezirkskrankenhaus Günzburg
,
Ildiko Baumgartner
Klinik für Psychiatrie und Psychotherapie II der Universität Ulm, Bezirkskrankenhaus Günzburg
,
Thomas Becker
Klinik für Psychiatrie und Psychotherapie II der Universität Ulm, Bezirkskrankenhaus Günzburg
,
Bernd Puschner
Klinik für Psychiatrie und Psychotherapie II der Universität Ulm, Bezirkskrankenhaus Günzburg
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Publication History

Publication Date:
02 February 2012 (online)

Zusammenfassung

Anliegen: Ermittlung der Unterschiede zwischen Selbstbericht und Kostenträgerangaben hinsichtlich der Kosten für die Inanspruchnahme medizinischer Leistungen bei Menschen mit psychischen Erkrankungen.

Methode: 82 der 294 Teilnehmer der Studie „EMM“ waren Mitglieder der AOK Schwaben und gaben ihr informiertes Einverständnis zur Einsicht in ihre Krankenversicherungsdaten. Diese wurden für einen 6-Monats-Zeitraum vor psychiatrisch-stationärer Behandlung mit den anhand der deutschen Version des „CSSRI-EU“ ermittelten Kosten verglichen.

Ergebnisse: Die Unterschiede in den monatlichen Gesamtkosten waren deutlich (Median CSSRI = 112 € vs. AOK = 254 €) und erwiesen sich als unabhängig von soziodemografischen und klinischen Merkmalen. Die Korrelation zwischen beiden Quellen war hingegen hoch (ρ = 0,48).

Schlussfolgerungen: Trotz ausgeprägten Unterberichtens sind per Selbstbericht ermittelte Angaben zu Kosten medizinischer Leistungen gute Indikatoren des „tatsächlichen“ Ressourcenverbrauchs.

Abstract

Objective: During the last years, self-reported measures of mental health service use for people with mental illness have become increasingly popular. Yet, little is known about the differences between patient report and administrative records and how these may be explained.

Methods: 82 of the 294 participants of the study “Outcome monitoring and outcome management in in-patient psychiatric care” were insured with a major statutory health insurance (AOK Schwaben) and gave informed consent to researchers to access their AOK administrative records. For a 6-month period prior to psychiatric hospital admission, these were compared to the costs as assessed via the German version of the “Client Sociodemographic and Service Receipt Inventory” (CSSRI-EU).

Results: Median total monthly treatment costs were 112.23 € (patient-reported) vs. 254.23 € (administrative records; paired Wilcoxon Z = – 3.75; p < 0.001). Cost differences were independent of participants’ socioeconomic and clinical characteristics. Correspondence between total treatment costs was substantial for total costs (ρ = 0.48; p < 0.001) and all subtypes of costs (in- and outpatient services, medication).

Conclusions: Despite a general tendency to underreport service use, self-report data adequately reflect the “real” health service costs as evident in the health insurance records of people with mental illness.