Abstract
Purpose: To describe the gastrointestinal (GI) wall thickness and the thickness of individual
wall layers in healthy subjects using ultrasound and to determine whether demographic
factors, the ultrasound transducer frequency, or a fasting state influences these
measurements.
Materials and Methods: After overnight fasting, the GI wall thickness and wall layers were measured in several
regions with transabdominal, high-frequency ultrasound. 122 healthy subjects aged
23 – 79 were included. All measurements were performed with both 8 and 12-MHz transducers
except for the rectum measurement (4 MHz). 23 patients were given a 300 Kcal test
meal and re-examined after 30 minutes.
Results: Wall thickness measurements of the GI tract with transabdominal ultrasonography are
dependent on transducer frequency (p < 0.001), weight (p < 0.001) and age (p < 0.018).
The thickness of individual wall layers in the ileum and the sigmoid colon was found
to be dependent on both age (p = 0.007) and weight (p < 0.001). The mean wall thickness
from the jejunum to the sigmoid colon ranged from 0.9 to 1.2 mm with standard deviations
(SD) of 0.3 mm or less. The mean (SD) was 2.9 (0.8) mm in the gastric antrum, 1.6
(0.3) mm in the duodenum, and 2.1 (0.5) mm in the rectum. The gastric antrum was thinner
and the ileum and sigmoid colon were thicker after the test meal (p < 0.05).
Conclusion: GI wall thickness depends on weight and age. Provided adequate measurement, an abnormal
GI wall should be suspected if the thickness exceeds 2 mm except for in the gastric
antrum, duodenum and rectum. Reference values for wall thickness can be used regardless
of fasting state or probe frequency except for in the gastric antrum.
Zusammenfassung
Hintergrund: Die Wanddicke des Magen-Darm-Traktes (GI) und die Dicke der einzelnen Wandschichten
wurden bei gesunden Probanden mithilfe von Ultraschall, unter Berücksichtigung von
demografischen Faktoren, Ultraschallfrequenz und in zum Untersuchungszeitpunkt nüchternen
Patienten untersucht.
Material und Methoden: An über Nacht nüchternen Probanden wurden Ultraschallmessungen der Magen-Darm-Wanddicke
und Wandschichten in den Darmgebieten mehreren abdominalen Regionen mit transabdominalem
Hochfrequenz-Ultraschall gemessen. 122 gesunde Probanden im Alter von 23 – 79 Jahren
wurden eingeschlossen. Alle Messungen wurden mit einem 8 und einem 12 MHz-Schallkopf
mit Ausnahme des Mastdarms (4 MHz) durchgeführt. 20 Patienten wurde eine 300 kcal
Testmahlzeit gegeben und nach 30 min erneut untersucht.
Ergebnisse: Die Wanddickenmessung des GI-Traktes mit transabdominalem Ultraschall ist abhängig
von Ultraschall-Frequenz (p < 0,001), Gewicht (p < 0,001) und Alter (p < 0,018). Die
Dicke der einzelnen Wandschichten des Ileums und Colon sigmoideum erwies sich abhängig
sowohl von Alter (p = 0,007) als auch Gewicht (p < 0,001). Die mittlere Wanddicke
des Jejunums und Colon sigmoideum reichte von 0,9 – 1,2 mm mit Standardabweichungen
(SD) 0,3 mm oder weniger. Im Magenantrum betrug der Mittelwert (SD) 2,9 (0,8) mm,
im Zwölffingerdarm 1,6 (0,3) mm und im Rektum 2,1 (0,5) mm. Nach der Testmahlzeit
(p < 0,05) war die Wand des Magenantrums dünner und die des Ileums und Sigmoids dicker.
Schlussfolgerung: Die Wanddicke im GI-Trakt ist abhängig von Gewicht und Alter. Sofern verlässliche
Messungen durchgeführt werden, können eine abnormale GI-Wand vermutet werden, wenn
die Wanddicke größer als 2 mm ist. Dies gilt nicht für das Antrum, Duodenum und Rektum.
Mit Ausnahme des Antrums können Referenzwerte für die Wandstärke unabhängig vom nüchternen
Zustand oder der Sondenfrequenz erhoben werden.
Key words
gastrointestinal tract - healthy subjects - ultrasound