Ultraschall Med 2014; 35(1): 38-43
DOI: 10.1055/s-0033-1356230
Rapid Communication
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Assessment of Spleen Stiffness Using Acoustic Radiation Force Impulse Imaging (ARFI): Definition of Examination Standards and Impact of Breathing Maneuvers

Messung der Milzsteifigkeit mit Acoustic Radiation Force Impulse Imaging (ARFI): Definition von Untersuchungsstandards und Einfluss von Atemmanövern
T. Karlas
1   Leipzig University Medical Center, IFB Adiposity Diseases, Leipzig, Germany
1   Leipzig University Medical Center, IFB Adiposity Diseases, Leipzig, Germany
,
F. Lindner
1   Leipzig University Medical Center, IFB Adiposity Diseases, Leipzig, Germany
,
M. Tröltzsch
2   University Hospital Leipzig, Department of Medicine, Neurology and Dermatology, Division of Gastroenterology and Rheumatology, Germany
3   University Hospital Leipzig, Interdisciplinary Ultrasound Unit, Leipzig, Germany
,
V. Keim
2   University Hospital Leipzig, Department of Medicine, Neurology and Dermatology, Division of Gastroenterology and Rheumatology, Germany
3   University Hospital Leipzig, Interdisciplinary Ultrasound Unit, Leipzig, Germany
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

29 April 2013

08 November 2013

Publication Date:
07 February 2014 (online)

Abstract

Purpose: Spleen elastography is a promising method for the characterization of portal hypertension in cirrhotic individuals. However, standardized examination procedures for spleen stiffness measurement have not been defined yet. We analyzed the distribution characteristics of spleen shear-wave velocity (ARFI) and assessed the influence of the respiratory position on spleen stiffness measured by ARFI.

Materials and Methods: 25 healthy probands and 25 patients with Child A liver cirrhosis were prospectively characterized with conventional ultrasound, transient elastography, liver ARFI, and underwent spleen ARFI in two respiratory positions: breath hold after expiration (exp) and deep inspiration (insp). For each position 20 single measurements were performed. The distribution of spleen ARFI values was analyzed for normality and the appropriate number of measurements for spleen stiffness estimation was investigated.

Results: Spleen ARFI results were normally distributed in > 95 % of cases. Performing 20 instead of 10 single measurements resulted in < 5 % deviation from the mean value after 20 measurements in the majority of cases. Cirrhotic patients had a higher spleen stiffness compared to healthy probands (exp: 3.25 ± 0.58 vs. 2.46 ± 0.35 m/s; p < 0.001). Deep inspiration caused an overall increase in spleen stiffness in both groups: probands 2.46 ± 0.35 m/s (exp) vs. 2.66 ± 0.36 m/s (insp), p = 0.01; cirrhotics 3.25 ± 0.58 m/s (exp) vs. 3.46 ± 0.38 m/s (insp), p = 0.03. However, cases with high spleen stiffness values (exp) show decreasing ARFI values in deep inspiration.

Conclusion: ARFI values of the spleen are normally distributed and the mean of 10 valid measurements can be used as a representative value. Deep inspiration significantly modulates spleen stiffness. Therefore, the respiratory position needs careful standardization.

Zusammenfassung

Ziel: Die Milzelastizität ist ein vielversprechender Parameter für die Diagnostik der portalen Hypertension bei Leberzirrhose. Bislang existieren jedoch noch keine einheitlichen Untersuchungsstandards für die Messung der Milzsteifigkeit. In dieser Studie wurden daher die Verteilungscharakteristika der Scherwellen-Geschwindigkeitsmessung (ARFI) der Milz und der Einfluss von Atemmanövern untersucht.

Material und Methoden: Jeweils 25 gesunde Probanden und Patienten mit Leberzirrhose (Child A) wurden mit konventioneller Sonografie, transienter Elastografie und ARFI der Leber charakterisiert. Die Milzsteifigkeit wurde mittels ARFI in definierten Atempositionen untersucht: Atemruhe in Expiration (exp.) und tiefe Inspiration (insp.). Dabei wurden jeweils 20 ARFI-Messungen durchgeführt. Die Ergebnisse wurden auf Normalverteilung getestet und die Anzahl notwendiger Messungen wurde untersucht.

Ergebnisse: ARFI-Messungen der Milz waren in > 95 % der Fälle normalverteilt. 20 statt 10 Einzelmessungen reduzierten die Abweichung vom Mittelwert nach 20 Messungen in der Mehrheit der Fälle um weniger als 5 %. Die tiefe Inspiration erhöhte die Milzsteifigkeit: Probanden 2,46 ± 0,35 m/s (exp.) vs. 2,66 ± 0,36 m/s (insp.), p = 0,01; Zirrhose-Patienten 3,25 ± 0,58 m/s (exp.) vs. 3,46 ± 0,38 m/s (insp.), p = 0,03. Fälle mit hoher Milzsteifigkeit (exp.) zeigten abnehmende Werte nach Inspiration.

Schlussfolgerungen: Der Mittelwert aus 10 ARFI-Messungen kann als repräsentativ für die Milzsteifigkeit betrachtet werden. Für künftige Anwendungen ist eine standardisierte Atemposition erforderlich.

 
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