Diabetes aktuell 2013; 11(7): 296-300
DOI: 10.1055/s-0033-1363509
Schwerpunkt
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Diabetische Folgeschäden – Makrovaskulär – Herz und Gefäße

Diabetic complications – Macrovascular changes
Wilfried Dänschel
1   Ambulantes Herzcentrum Chemnitz
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
02 December 2013 (online)

Makrovaskuläre Veränderungen lassen sich bei ca. 30 % aller Typ-2-Diabetiker nachweisen, wobei als häufigste Komplikation die koronare Herzerkrankung (KHK) beobachtet wird. Männer sind vergleichsweise häufiger betroffen als Frauen. Insbesondere sind Diabetiker bei Auftreten eines akuten Koronarsyndroms hinsichtlich kardiovaskulärem Tod, nichttödlichem Myokardinfarkt und Schlaganfall in der Gesamtsterblichkeit im Vergleich zu Nicht-Diabetikern unterlegen. In der pathogenetischen Analyse kommt nach neueren Erkenntnissen der gestörten muskulären Insulinresistenz als negative Folge kardiometabolischer Wirkungen der Adipozyten eine Schlüsselrolle zu. Diabetes-Patienten sind durch eine frühzeitige Manifestation der KHK, einem diffus veränderten Koronarsystem mit hoher Prävalenz von Mehrgefäßerkrankungen und einer gestörten Koagulation gekennzeichnet. Gestörte Compliance der Arterien (Elastizität der Gefäßwand) und reduzierter koronarer Fluss werden maßgeblich für die Entstehung einer diabetischen Kardiomyopathie angeschuldigt. Beim Auftreten extrakardialer, makrovaskulärer Komplikationen hat sich die Katheter-Revaskularisation vergleichbar etabliert wie bei der Behandlung der KHK. Dabei hat sich der Einsatz von medikamentenbeschichteten Stents und medikamentenbeschichteten Ballons zunehmend durchgesetzt.

Macrovascular changes can be found in about 30 percent of all patients with diabetes typ II, the most common complication is the coronary heart disease. There are more men affected than women. In particular are patients with diabetes compared to the overall mortality of non diabetics in an inferior position when suffering from an acute coronary syndrome, concerning cardiovascular death, nonfatal myocardial infarct and stroke.

In pathogenetic analyses of the latest knowledge the key roll seems to be the malfunctioning muscular insulinresistence due to the negative outcome of the cardiometabolic effect of the adipocytes.

Diabetics are characterized by an early manifestation of coronary heart disease, a diffuse modified coronary system with a high prevalence of two or three vessel diseases and a deranged coagulation. The malfunctioning compliance of the arteries und a reduced coronary flow are significantly blamed for the onset of diabetic cardiomyopathy. Today the catheter revascularisation is established as a method to treat extracardial macrovascular complications as well as treating coronary heart disease. To make use of drug eluted stents and balloons is therefore more and more common.

 
  • Literatur

  • 1 Wittchen H-U et al. Prävalenz und Versorgung von Diabetes mellitus und Herz-Kreislauf-Erkrankungen: DETECT – eine bundesweite Versorgungsstudie an über 55 000 Hausarztpatienten. In: Kirch W., Badura B., Pfaff H., Hrsg. Prävention und Versorgungsforschung. Heidelberg: Springer Medizin Verlag; 2007: 315-328
  • 2 James S et al. Ticagrelor vs. clopidogrel in patients with acute coronary syndromes and diabetes: the PLATelet inhibition and patient Outcomes (PLATO) trial. Eur Heart J 2010; 31: 3006-3016
  • 3 Eckel RH et al. The metabolic syndrome. Lancet 2005; 365: 1415-1428
  • 4 Liebl A et al. Kosten des Typ-2-Diabetes in Deutschland, Ergebnisse der Code-2-Studie. Dtsch Med Wschr 2001; 126: 585-589
  • 5 Norhammer A et al. Glucose metabolism in patients with acute myocardial infarction and no previous diagnosis of diabetes mellitus: a prospective study. Lancet 2002; 359: 2140-2140
  • 6 Haffner SM et al. Mortality from coronary heart disease in subjects with type 2 diabetes and in nondiabetic subjects with and without prior coronary heart disease. N Engl J Med 1998; 339: 229-234
  • 7 Natali A et al. Coronary atherosclerosis in Type II diabetes: angiographic findings and clinical outcome. Diabetologia 2000; 43: 632-641
  • 8 Agiolillo DJ et al. Platelet function profiles in patients with type 2 diabetes and coronary artery disease on combined aspirin and clopidogrel treatment. Diabetes 2005; 54: 2430-2435
  • 9 Tajaddini J et al. An intravascular ultrasound study of coronary artery compliance in the diabetic population. Circulation 2000; 102: 636-636
  • 10 Döhner W et al. Telemedical Project for integrative Stroke Care. Eur Heart J (online) 16. Oktober 2012 http://www.dx.doi.org/10.1093/eurheartj/ehs340
  • 11 Jude EB et al. Peripheral Arterial Disease in Diabetic and Nondiabetic patients. A comparison of severity and outcome. Diabetes Care 2001; 24: 1433-1437
  • 12 Zuanetti G et al. Influence of diabetes on mortality in acute myocardial infarction: data from GISSI-2 study. J Am Coll Cardiol 1993; 22: 1788-1794