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DOI: 10.1055/s-0035-1548787
Exploration von Problemlagen in der orthopädischen Rehabilitation der gesetzlichen Rentenversicherung zur Optimierung der Zuweisungs- und Behandlungsadäquanz
Exploration of Problem Patterns in Orthopedic Medical Rehabilitation on Behalf of the German Pension Insurance to Improve Access Management and Treatment AdequacyPublication History
Publication Date:
19 June 2015 (online)
Zusammenfassung
Ziel: der Studie war die Exploration der Problemlagen, die eine klassische, verhaltensmedizinisch bzw. medizinisch-beruflich orientierte orthopädische Rehabilitation (OR, VMO, MBOR) indizieren.
Methodik: Es wurden je 8 Interviews mit chronischen Rückenschmerzpatienten aus der OR, VMO und MBOR (stationäre Rehabilitation, exkl. Anschlussheilbehandlung), 2 Fokusgruppen mit den behandelnden Reha-Teams sowie eine mit Begutachtern und Experten des zuweisenden Rentenversicherungsträgers durchgeführt sowie qualitativ-inhaltsanalytisch ausgewertet.
Ergebnisse: Die Analyse ergab für die OR keine, für die VMO und MBOR eine Ausdifferenzierung von je 3 Subgruppen. Differenzkriterien waren psychische Komorbidität, besondere berufliche Problemlage, private und/oder berufliche Belastungen sowie subjektive Schmerzwahrnehmung und -beeinträchtigung. Neben typisierten Problemlagebeschreibungen wurden Zuweisungs- und Behandlungspfade erstellt.
Schlussfolgerung: Die Studie trägt zur weiteren Schärfung und Abgrenzung von OR-, VMO- und MBOR-Problemlagen bei und gibt so wichtige Hinweise zur Optimierung der Zuweisungs- und Behandlungsadäquanz innerhalb der orthopädischen Rehabilitation. Künftige Studien sollten die hier gewonnenen Ergebnisse an größeren Stichproben überprüfen.
Abstract
Objective: To explore problem patterns of patients with musculoskeletal disorders assigned to and treated with a conventional (CR), behavioural-medical (BMR) or work-related (WR) rehabilitation concept.
Methods: We conducted interviews with 8 patients per concept, focus groups with 2 rehabilitation teams and 1 focus group with socio-medical assessors. For the interviews patients with chronic back pain were included, receiving inpatient rehabilitation. Data was examined by qualitative content analysis.
Results: We identified 7 problem patterns (one typical for patients in CR, 3 typical for specified subgroups in BMR resp. WR), differing in psychological co-morbidity, limitations of work-related activities and participation, psychosocial stress and pain. On the basis of detailed characterizations of these patterns, we developed recommendations for access and treatment management.
Conclusion: The study specifies and demarcates different problem patterns in orthopedic rehabilitation and, therefore helps to further improve access management and treatment adequacy. Future studies should verify the generated findings on representative samples.
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