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DOI: 10.1055/s-0043-101143
5-Jahres-Follow-Up der multizentrischen Evaluationsstudie zur medizinisch-beruflichen Rehabilitation (MEmbeR)
5-Year-Follow-up of the MEmbeR Multicenter Study on Medical-Occupational RehabilitationPublication History
Publication Date:
05 May 2017 (online)
Zusammenfassung
Hintergrund
Die medizinisch-berufliche Rehabilitation (mbR) stellt in Deutschland ein Bindeglied zwischen medizinischer und beruflicher Rehabilitation dar und hat die berufliche Teilhabe als primäres Ziel. Die aktuelle Studie stellt die berufliche Wiedereingliederungsquote 5 Jahre nach mbR vor und untersucht, welche Faktoren bereits direkt nach der mbR eine langfristige berufliche Wiedereingliederung prognostizieren können.
Methodik
Zur Evaluation der Nachhaltigkeit der mbR wurde ein Follow-Up mit ehemaligen Studienteilnehmern (n=105) der multizentrischen, prospektiven Evaluationsstudie zur medizinisch-beruflichen Rehabilitation (MEmbeR) zur aktuellen beruflichen Situation durchgeführt.
Ergebnisse
5 Jahre nach mbR konnten immer noch 76% der aktuellen Studienteilnehmer dem ersten Arbeitsmarkt zugeordnet werden. Die Return-to-work-Rate lag bei 57%. Prognostische Langzeitfaktoren für eine erfolgreiche Integration konnten nicht eindeutig ermittelt werden. Ein niedriger Grad der Behinderung, eine uneingeschränkte Gruppenfähigkeit sowie eine uneingeschränkte Urteils- und Entscheidungsfähigkeit könnten jedoch Faktoren darstellen, die sich günstig auf eine Erwerbsprognose auswirken.
Schlussfolgerung
Der hohe Anteil an Rehabilitanden, die 5 Jahre nach mbR dem ersten Arbeitsmarkt zur Verfügung stehen (76%), spricht für das Konzept der mbR. Zur Abklärung von Einflussfaktoren einer langfristigen beruflichen Wiedereingliederung sind jedoch weitere Studien erforderlich.
Abstract
Background
In Germany, medical-occupational rehabilitation represents an essential link between rehabilitation programs focusing either on medical or occupational rehabilitation. Its main objective is return to work. The current study presents the vocational integration 5 years after medical-occupational rehabilitation and determines possible prognostic factors for long-term occupational integration.
Methods
To evaluate the effectiveness of medical-occupational rehabilitation, a 5-year-follow-up interview was conducted with participants (n=105) of the multicenter study on medical-occupational rehabilitation (MEmbeR).
Results
As a main result, 76% of the participants were still employed 5 years after medical-occupational rehabilitation and the return to work rate was 57%. Prognostic factors for long-term occupational integration could not be identified. However, a low degree of disability, an unrestricted capacity for teamwork as well as an unrestricted ability to judge might be beneficial factors for a successful reintegration.
Conclusion
The high amount of participants who returned to work 5 years after medical-occupational rehabilitation, supports the concept of medical-occupational rehabilitation. However, more studies are needed to identify further factors influencing the outcome.
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Literatur
- 1 Rollnik JD, Allmann J. Berufliche Teilhabe von neurologischen Rehabilitanden – Langzeit-Ergebnisse eines medizinisch-beruflichen Rehabilitationszentrums (Phase II). Rehabilitation 2011; 50: 37-43
- 2 Rollnik JD, Platz T, Böhm KD. et al. Die medizinisch-berufliche Rehabilitation in der Neurologie. Aktuelle Neurologie 2013; 40: 274-278
- 3 Rollnik JD, Riedel K, Schmiedel B. Qualitätsanforderungen an Einrichtungen der medizinisch-beruflichen Rehabilitation (Phase II). Prävention und Rehabilitation 2013; 25: 14-17
- 4 Rollnik JD, Sailer M, Kiesel J. et al The MEmbeR Multicenter Study on medical-occupational rehabilitation. Rehabilitation 2014; 53: 87-93
- 5 Spranger M. Neurologische Rehabilitation von Kindern und Jugendlichen. Prävention und Rehabilitation 2009; 21: 168-172
- 6 Deutsche Rentenversicherung Bund (DRV Bund). Der ärztliche Reha-Entlassungsbericht. Leitfaden zum einheitlichen Entlassungsbericht in der medizinischen Rehabilitation der gesetzlichen Rentenversicherung 2015 (12.2015). Im Internet: www.deutsche-rentenversicherung. de/cae/servlet/contentblob/215334/publicationFile/2078/download_leitfaden_einheitl_e_bericht.pdf Stand: 23.12.2016
- 7 Rollnik JD. Der Barthel-Index als Verweildauerprädikator in der neurologischen Rehabilitation. Rehabilitation 2009; 48: 91-94
- 8 Linden M, Baron S. Das Mini-ICF-Rating für psychische Störungen (Mini-ICF-P). Rehabilitation 2005; 44: 144-151
- 9 Walsh ME, Galvin R, Loughnane C. et al. Community re-integration and long-term need in the first five years after stroke: results from a national survey. Disabil Rehabil 2015; 37: 1834-1838
- 10 Doucet T, Muller F, Verdun-Esquer C. et al. Returning to work after a stroke: a retrospective study at the Physical and Rehabilitation Medicine Center La Tour de Gassies. Ann Phys Rehabil Med 2012; 55: 112-127
- 11 Anderson G, Christensen D, Kirkevold M. et al. Post-stroke fatigue and return to work: a 2-year follow-up. Acta Neurol Scand 2012; 125: 248-253
- 12 Saeki S, Toyonaga T. Determinants of early return to work after first stroke in Japan. J Rehabil Med 2010; 42: 254-258
- 13 Hannerz H, Holbæk Pedersen B, Poulsen OM. et al. A nationwide prospective cohort study on return to gainful occupation after stroke in Denmark 1996–2006. BMJ Open 2011;
- 14 Lindstrom B. Roding J, Sundelin G. Positive attitudes and preserved high level of motor performance are important factors for return to work in younger persons after stroke: a national survey. J Rehabil Med 2009; 41: 714-718
- 15 van Velzen JM, van Bennekom CA, Edelaar MJ. et al. How many people return to work after acquired brain injury? A systematic review. Brain Inj 2009; 23: 473-488
- 16 Löbner M, Luppa M, Konnopka A. et al. Disc Surgery, Rehabilitation, Return to Work – Influencing Factors of the Occupational Reintegration in Herniated Disc Patients. Phys Med Rehab Kuror 2012; 22: 271-278
- 17 Riihimäki K, Vuorilehto M, Isometsä E. 5-year prospective study of predictors for functional and work disability among primary care patients with depressive disorders. Eur Psychiatry 2015; 30: 51-57
- 18 Mehnert A. Rückkehr zur Arbeit bei Patienten mit einer Krebserkrankung. FORUM 2011; 26: 23-26
- 19 Treger I, Shames J, Giaquinto S. et al. Return to work in stroke patients. Disabil Rehabil 2007; 29: 1397-1403
- 20 van Velzen JM, van Bennekom CA, Edelaar MJ. et al. Prognostic factors of return to work after acquired brain injury: a systematic review. Brain Inj 2009; 23: 385-395
- 21 Knittel B. Praxisinformationen für die Schwerbehindertenvertretung. GdB/MdE-Tabelle. In: Prof. Dr. jur. Bernhard Knittel, SGB IX – Rehabilitation und Teilhabe behinderter Menschen. Kommentar und Rechtssammlung. Starnberg: Verlag R. S. Schulz; 2008. Im Internet http://landingpages.wolterskluwer.de/media/landingpages/schwerbehindertenver/gdb_mde_tabelle.pdf Stand: 23.12.2016
- 22 Wang YC, Kapellusch J, Garg A. Important factors influencing the return to work after stroke. Work 2014; 47: 553-559
- 23 van Swieten JC, Koudstaal PJ, Visser MC. et al. Interobserver agreement for the assessment of handicap in stroke patients. Stroke 1988; 19: 604-607
- 24 Bonner B, Pillai R, Sarma PS. et al. Factors predictive of return to work after stroke in patients with mild-moderate disablility in India. Eur J Neurol 2015;
- 25 Blaschke D. Mitteilungen aus der Arbeitsmarkt- und Berufsforschung.Soziale Qualifikationen am Arbeitsmarkt und im Beruf (1986). Im Internet: http://doku.iab.de/mittab/1986/1986_4_mittab_blaschke. pdf Stand: 23.12.2016
- 26 Ubukata S, Tanemura R, Yoshizumi M. et al. Social cognition and its relationship to functional outcomes in patients with sustained acquired brain injury. Neuropsychiatr Dis Treat 2014; 10: 2061-2068