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DOI: 10.1055/s-2001-16162
J.A.Barth Verlag in Medizinverlage Heidelberg GmbH & Co.KG
Application of a proximal entry point for intramedullary nailing of the tibia
Benutzung einer proximalen Eintrittsstelle bei der Marknagelung des TibiasPublication History
Publication Date:
31 December 2001 (online)
Summary
Locking nails used for the treatment of tibial fractures are
inserted at the ventral edge of the proximal tibia, below the tibial plateau
and above the tibial tuberosity. With the introduction of a new locking nail
system we started to use an insertion point which lies more proximally and
dorsally than the conventional point of insertion. The aim of this study was to
determine the distance between this new entry point and the intracapsular
structures of knee joint cavity and to compare the angle of insertion between
the conventional and new entry point.
On 50 randomly selected knee
MRI's the distance between the new entry point and the knee joint cavity
was measured electronically. Forty randomly selected lateral plain radiographs
of the tibia were used to determine the insertion axis via both insertion
points.
A mean distance of 12.2 millimeter
(7.4-18.3 mm) was found between the new entry point and the knee
joint cavity. This distance is safe with regard to the risk of opening the knee
joint.
The insertion angle via the conventional entry point was
9.3 degrees, via the new entry point 4.7 degrees. This smaller
insertion angle has advantages with regard to the risk of perforating the
posterior cortex and in the treatment of proximal fractures.
Benutzung einer proximalen Eintrittsstelle bei der Marknagelung des Tibias
Zusammenfassung
Die meist benutzte Eintrittsstelle des Nagels bei der
Verriegelungsnagelung des Tibias ist an der ventralen Seite des Tibiakopfes,
zwischen Tibiaplateau und Tuberositas. Seit der Einführung eines neues
Verriegelungsnagelsystems haben wir angefangen, eine neue Eintrittsstelle zu
benutzen, welche oberhalb und dorsal von der konventionellen Eintrittsstelle
gelegen ist. Ziel dieser Studie war es, den Abstand zwischen dieser neuer
Eintrittsstelle und den intrakapsular gelegenen Strukturen der Knie,
beziehungsweise der vorderen Kreuzband festzustellen und weiterhin die
Eintrittswinkel des Nagels zwischen den neuen und konventionellen
Eintrittsstellen miteinander zu vergleichen.
Bei
50 Magnetresonanzaufnahmen des Kniegelenkes wurde die Distanz zwischen
der neuen Eintrittsstelle und dem vorderen Kreuzband elektronisch gemessen. Bei
40 lateralen Unterschenkelaufnahmen wurde der Eintrittswinkel von der neuen und
der konventionellen Eintrittsstelle aus gemessen.
Es wurde eine
mittlere Distanz von 12,2 mm (7,4-18,3 mm) gemessen
zwischen der neuen Eintrittsstelle und dem vorderen Kreuzband. Diese Distanz
ist sicher mit Beziehung zu den Gefahren des Eröffnens des
Kniegelenkes.
Der Eintrittswinkel von der konventionellen
Eintrittsstelle aus war 9,3 Grad, von der neuen Eintrittsstelle aus
4,7 Grad. Dieser kleinere Eintrittswinkel bedeutet einen Vorteil mit
Beziehung zu der Gefahr der Perforation des hinteren Kortikalis beim Einbringen
des Nagels.
Résumé
Les clous verrouillés utilisés dans le traitement des
fractures tibiales sont introduits au niveau de la tranche ventrale du tibia
proximal, en dessous du plateau tibial et au dessus de l'apophysite
tibiale. L'introduction d'un nouveau système d'enclouage
verrouillé nous a amené à utiliser un point
d'introduction plus proximal et dorsal que celui utilisé
traditionnellement. Le but de cette étude est de déterminer la
distance entre ce nouveau point d'introduction et la cavité
d'articulation du genou et de comparer l'angle d'insertion entre
le nouveau point d'insertion et le point d'insertion
conventionnel.
La distance entre le nouveau point d'insertion et
la cavité d'articulation du genou a été
mesurée électroniquement dans un échantillonage au hasard
de 50 IRM du genou. Un échantillonage au hasard de
40 radios de la face latérale du tibia a été
utilisé pour déterminer l'axe d'introduction via les
deux points d'introduction.
La distance moyenne entre le nouveau
point d'introduction et la cavité d'articulation du genou est
de 12,2 millimétres (7,4-18,3 mm). Avec cette
distance on ne court pas le risque d'endommager les structures
intracapsulaires du genou.
L'angle d'insertion par le point
d'entrée conventionnel était de 9,3 degrés. Il
est de 4,7 degrés par le nouveau point d'entrée. Cet
angle plus petit comporte des avantages quant au risque de perforation du
cortex postérieur et au traitement des fractures proximales.
Resumen
Los clavos transfixiados usados para el tratamiento de las fracturas
de tibia se insertan en el borde ventral de la tibia proximal, debajo del
platillo tibial y encima de la tuberosidad anterior. Con la introducción
de un nuevo sistema de transfixión iniciamos el uso de un punto de
inserción más proximal y dorsal que el convencional. El fin de
este estudio fue determinar la distancia entre este nuevo punto de entrada y
las estructuras intracapsulares de la cavidad articular y comparar el
ángulo de inserción entre el punto de entrada convencional y el
nuevo.
En 50 RMN randomizadas de rodilla se midió
electrónicamente la distancia entre el nuevo punto de entrada y la
cavidad articular de la rodilla. Se usuaron cuarenta radiografías de
perfil randomizadas para determinar el eje de inserción de ambos puntos
de inserción.
Se encontró una distancia media de
12,2 milímetros (7,4-18,3 mm) entre el nuevo punto
de entrada y la cavidad articular. Esta distancia es segura en relación
al riesgo de abrir la articulación.
El ángulo de
inserción del punto convencional fue 9,3 grados, mientras que el
del nuevo punto fue 4,7 grados. Este menor ángulo de
inserción tiene ventajas en relación al riesgo de perforar la
cortical posterior y en tratamiento de las fracturas proximales.
Key words
Intramedullary nailing - operative technique - tibial fracture - entry point - knee complaints
Schlüsselwörter
Intramedulläre Nagelung - Operationstechnik - Tibiafraktur - Eintrittsstelle - Kniebeschwerden
Mots clés
Enclouage intramédullaire - technique opératoire - fracture tibiale - point d'introduction - mal a genou
Palabras claves
Enclavijado medular - técnica operatoria - fractura tibial - punto de entrada - molestias en la rodilla
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