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DOI: 10.1055/s-2005-858915
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York
Axillary Sentinel Lymph-Node Biopsy: Gamma Probe Assisted Sonographic Localisation
Kombination von Sonographie und Gamma-Sonde zur Darstellung und Markierung des axillären WächterlymphknotensPublication History
eingereicht: 14.9.2005
angenommen: 3.11.2005
Publication Date:
06 February 2006 (online)
Zusammenfassung
Ziel: Auffindung und Markierung des axillären Wächterlymphknotens mit am Schallkopf adaptierter Gamma-Sonde. Patienten und Methode: Die Studie umfasst 42 Patienten. Bei 40 Patientinnen mit Mammakarzinom wurde das Radionuklid peritumoral appliziert, bei den 2 Patienten mit malignem Melanom der oberen Extremität erfolgte eine intrakutane Injektion. Der mit der Gamma-Kamera dargestellte Lymphknoten wurde an der Haut markiert. Mittels hochauflösender Schallsonde und adaptierter Gamma-Sonde wurde dann der Wächterlymphknoten identifiziert. Präoperativ erfolgte eine Drahtmarkierung dieses Lymphknotens und intraoperativ eine Kontrolle der Aktivität im Lymphknoten. Ergebnisse: Bei 2 der 42 Patienten wurde szintigraphisch kein Lymphknoten dargestellt. Bei einem Patienten zeigten sich mehrere Lymphknoten an verschiedenen Stellen, alle mit ähnlicher Aktivität, und in einem weiteren Fall waren die Lymphknoten zu klein für eine exakte Korrelation. In den 38 anderen Fällen erfolgte die Identifikation und Drahtmarkierung des Wächterlymphknotens. 35 der 38 Drahtmarkierungen waren korrekt (92 %). Bei 3 Patienten war die Markierung nicht korrekt, wobei der Hakendraht aber immer in der Nähe des tatsächlichen Wächterlymphknotens zu finden war. Schlussfolgerung: Die präoperative Auffindung und Drahtmarkierung des Wächterlymphknotens ist in einem hohen Prozentsatz möglich. Die Methode erleichtert das chirurgische Auffinden des Lymphknotens und kann auch für die genaue Korrelation der Sonomorphologie mit der Histologie des Wächterlymphknotens genutzt werden.
Abstract
Aim: To evaluate axillary sentinel lymph-node (SLN) identification and localisation with gamma probe-assisted sonography. Patients and Methods: The study comprises 42 patients. Sonographically guided peri-lesional injection of the radiopharmacon was performed on 40 breasts. Two patients with melanoma of the upper extremity underwent intracutaneous injection. After the acquisition of images with the gamma camera, the delineated lymph nodes were marked on the skin. A high-frequency transducer with an adapted gamma probe was then used to identify the SLN. Before surgery, the SLN was localised with a hook-wire. Node activity was controlled intraoperatively. Results: In two out of 42 cases, lymphatic mapping did not reveal SLNs. Multiple SLNs at different sites, all with similar activity, were demonstrated in one patient, while in another patient the sonographically visible lymph nodes were too small for exact correlation. Hook-wire localisation of the SLN was performed in the remaining 38 axillary spaces. Gamma probe-assisted sonography allowed for correct localisation of SLNs in 35/38 patients (92 %). Localisation was not correct in 3 patients (8 %), but in all cases the hook-wire was located next to the SLN. Conclusion: Preoperative identification and correct localisation of the SLN is possible in a high percentage of cases. This method allows rapid intraoperative detection of the SLN and could be used for exact correlation of sonographic appearance and histopathological results.
Schlüsselwörter
Lymphatisches System - Wächterlymphknoten - Axilla - Ultraschall - Nuklearmedizin
Key words
Lymphatic system - radionuclide studies - axilla - ultrasound - nuclear medicine
Reference
- 1 Ell P J. A revolution in surgical oncology: sentinel lymph node biopsy. Imaging. 2001; 27 197-205
- 2 Liberman L, Cody H S III. Percutaneous biopsy and sentinel lymphadenectomy: minimally invasive diagnosis and treatment of nonpalpable breast cancer. AJR. 2001; 27 887-891
- 3 Liberman L. Lymphoscintigraphy for lymphatic mapping in breast carcinoma. Radiology. 2003; 27 313-315
- 4 Tanis P J, Valdes R A, Muller S H. et al . Lymphatic mapping in patients with breast carcinoma: reproducibility of lymphoscintigraphic results. Radiology. 2003; 27 546-551
- 5 Krynyckyi B R, Kim C K, Goyenechea M R. et al . Clinical breast lymphoscintigraphy: optimal techniques for performing studies, image atlas, and analysis of images. RadioGraphics. 2004; 27 121-145
- 6 Veronesi U, Paganelli G, Viale G. et al . A randomized comparison of sentinel-node biopsy with routine axillary dissection in breast cancer. N Engl J Med. 2003; 27 546-553
- 7 Cox C, DuPont E L, Furman B. et al . The clinical relevance of positive sentinel nodes only versus positive nonsentinel lymph nodes in breast cancer patients. Am J Surg. 2003; 27 333-336
- 8 Noguchi M. Sentinel lymph node biopsy and breast cancer. Br J Surg. 2002; 27 21-34
- 9 Cox C E, Nguyen K, Gray R J. et al . Importance of lymphatic mapping in ductal carcinoma in situ (DCIS): why map DCIS?. Am Surg. 2002; 27 500-502
- 10 Rettenbacher L, Kassmann H, Galvan G. et al . Lymphoscintigraphy in breast cancer patients - comparison of peritumoural and intradermal injection. Nuklearmedizin. 2000; 27 152-155
- 11 Reitsamer R, Peintinger F, Rettenbacher L. et al . Subareolar subcutaneous injection of blue dye versus peritumoral injection of technetium-labeled human albumin to identify sentinel lymph nodes in breast cancer patients. World J Surg. 2003; 27 1291-1294
- 12 Allan R. Sentinel node localization: do or dye alone?. BJR. 2001; 27 475-477
- 13 Suga K, Yuan Y, Okada M. et al . Breast sentinel lymph node mapping at CT lymphography with Iopamidol: preliminary experience. Radiology. 2004; 27 543-552
- 14 Düran A, Tulusan A H. Axillasonographie als Standard in der Sentinel-Node-Biopsie beim Mammakarzinom. Ultraschall in Med. 2003; 27 552
- 15 Paepke S, Plattner B, Schwarz-Boeger U. et al . Die sonographisch geführte Sentinel-Lymph-Node-Biopsy (SLNB). Ultraschall in Med. 2004; 27 12 (Suppl)
- 16 Schulz-Wendtland R, Bock K, Aichinger U. et al . Ultrasound eaxamination of the breast with 7.5 MHz and 13 MHz transducers: scope for improving diagnostic accuracy in complementary breast diagnostics?. Ultraschall in Med. 2005; 27 209-215
- 17 Steinkamp H J, Beck A, Werk M. et al . Extracapsular spread of cervical lymph node metastases: diagnostic relevance of ultrasound examinations. Ultraschall in Med. 2003; 27 323-330
- 18 Frenz J P. Axillasonographie: In der präoperativen Routinediagnostik zeigen sich deutliche Leistungsunterschiede zwischen einzelnen Untersuchern. Ultraschall in Med. 2004; 27 27 (Suppl)
- 19 Brenot-Rossi I, Houvenaeghel G, Jacquemier J. et al . Nonvisualization of axillary sentinel node during lymphoscintigraphy: is there a pathologic significance in breast cancer?. J Nucl Med. 2003; 27 1232-1237
- 20 Deurloo E E, Tanis P J, Gilhuijs K G. et al . Reduction in the number of sentinel lymph node procedures by preoperative ultrasonography of the axilla in breast cancer. Eur J Cancer. 2003; 27 1068-1073
- 21 Paepke S, Paepke D, Kiechle M. et al . Einsatz des Ultraschallkontrastmittels SonoVue in der ultraschallgestützten präoperativen Dignitätsdiagnostik des Sentinel-Lymphknoten (SLN) beim Mammakarzinom. 2004; 27 27 (Suppl)
OA Dr. Alois Hollerweger
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