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DOI: 10.1055/s-2008-1027324
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York
Assessment of a Biliary Hamartoma with Contrast-Enhanced Sonography using two Different Contrast Agents
Kontrastmittelverhalten eines Gallengangsadenoms im kontrastmittelgestützten Ultraschall mit zwei unterschiedlichen KontrastmittelnPublication History
received: 6.7.2007
accepted: 27.1.2008
Publication Date:
22 August 2008 (online)
Zusammenfassung
Während der abdominellen Staging-Untersuchung eines 49-jährigen Patienten mit bekanntem Ösophaguskarzinom wurde sonografisch ein beginnender zirrhotischer Umbau und eine hypoechogene fokale Leberläsion mit einem Durchmesser von etwa 5 mm diagnostiziert. Der kontrastmittelgestützte Ultraschall mit SonoVue (Bracco, Mailand, Italien) ergab ein für eine benigne Läsion typisches Kontrastmittelverhalten, während die Untersuchung mit Levovist (Schering, Berlin, Gemany) eine Kontrastmittelaussparung in der leberspezifischen Spätphase (4:30 min p. i.) zeigte; typisch für eine maligne Läsion. Die Ergebnisse führten zu der Einstufung als potenziell maligne Läsion und entsprechend zu einer sonografisch gestützten Punktion der Läsion. Die histologische Aufarbeitung ergab die Diagnose eines Gallengangsadenoms. Das Ergebnis bestätigt, dass die leberspezifischen Eigenschaften eines Ultraschallkontrastmittels die Detektion von sehr kleinen fokalen Leberläsionen erlaubt, welche aus nicht hepatischem Gewebe bestehen. Allerdings besteht durch den typischen „Stanzdefekt” in der Leberspätphase die Gefahr einer Fehlinterpretation als maligne Läsion. Gallengangsadenome sind jedoch benigne Läsionen mit anscheinend ähnlichen Perfusionseigenschaften wie normales Lebergewebe. Sie sind insgesamt sehr häufig, jedoch meist so klein, dass sie dem Nachweis mit bildgebenden Verfahren entgehen. Da SonoVue zwar eine Leberspätphase, jedoch keine Leberspezifität besitzt, ist die Gefahr einer Fehlinterpretation als maligne Läsion bei der Anwendung von SonoVue gering.
Abstract
A 49 year old male with carcinoma of the esophagus was staged using conventional US of the abdomen. US revealed signs of cirrhosis and a hyporeflexive focal liver lesion of about 5 mm in diameter was found. Low-MI contrast-enhanced ultrasound (CEUS) with SonoVue (Bracco, Milano, Italy) showed an enhancement pattern which was typical for benign liver lesions while high-MI CEUS with Levovist (Schering, Berlin, Germany) revealed a contrast defect in the liver late phase (4:30 min p. i.) which is typical for a malignant lesion. Due to these findings the lesion was evaluated as a potentially malignant lesion and a biopsy was performed. Histology showed a benign biliary hamartoma and incomplete cirrhosis. The findings confirmed that liver-specific contrast agents have the ability to detect very small focal liver lesions not derived from hepatic tissue but may lead to a misinterpretation as a malignant lesion. Nevertheless biliary duct adenomas are benign lesions with almost the same perfusion properties as normal liver parenchyma. Therefore, while using SonoVue, such a misinterpretation of these very common but in most cases very small and not detectable lesions seems unlikely.
Key words
contrast-enhanced sonography - biliary hamartoma - liver - Levovist - SonoVue
References
- 1 Karhunen P J. Benign hepatic tumours and tumour like conditions in men. J Clin Pathol. 1986; 39 183-188
- 2 Bernatik T, Becker D, Neureiter D. et al . Detection of liver metastases – comparison of contrast – enhanced ultrasound using first versus second generation contrast agents. Ultraschall in Med. 2003; 24 175-179
- 3 Yanagisawa K, Moriyasu F, Miyahara T. et al . Phagocytosis of ultrasound contrast agent microbubbles by Kupffer cells. Ultrasound Med Biol. 2007; 33 318-325
- 4 Herbay von A, Vogt C, Willers R. et al . Real-time imaging with the sonographic contrast agent SonoVue: differentiation between benign and malignant hepatic lesions. J Ultrasound Med. 2004; 23 1557-1568
- 5 Hohmann J, Skrok J, Puls R. et al . Characterization of focal liver lesions with contrast-enhanced low MI real time ultrasound and SonoVue. Röntgenstr Fortschr. 2003; 175 835-843
- 6 Tranquart F, Bleuzen A, Kissel A. Value of combined conventional and contrast enhanced sonography in the evaluation of hepatic disorders. J Radiol. 2004; 85 755-762
- 7 Oldenburg A, Hohmann J, Foert E. et al . Detection of hepatic metastases with low MI real time contrast enhanced sonography and SonoVue. Ultraschall in Med. 2005; 26 277-284
- 8 Albrecht T, Hoffmann C W, Schmitz S A. et al . Phase-inversion sonography during the liver-specific late phase of contrast enhancement: improved detection of liver metastases. Am J Roentgenol. 2001; 176 1191-1198
- 9 Albrecht T, Blomley M, Bolondi L. et al . Guidelines for the use of contrast agents in ultrasound. January 2004. Ultraschall in Med. 2004; 25 249-256
- 10 Allaire G S, Rabin L, Ishak K G. et al . Bile duct adenoma. A study of 152 cases. Am J Surg Pathol. 1988; 12 708-715
- 11 Bhathal P S, Hughes N R, Goodman Z D. The so-called bile duct adenoma is a peribiliary gland hamartoma. Am J Surg Pathol. 1996; 20 858-864
- 12 Hettinger M, Klotz M, Bolay L. et al . Multiple bile duct hamartomas of the liver – a rare differential diagnosis to liver metastasis. Ultraschall in Med. 2005; 26 150-153
- 13 Zheng R Q, Zhang B, Kudo M. et al . Imaging findings of biliary hamartomas. World J Gastroenterol. 2005; 11 6354-6359
- 14 Jain D, Sarode V R, Abdul-Karim F W. et al . Evidence for the neoplastic transformation of Von-Meyenburg complexes. Am J Surg Pathol. 2000; 24 1131-1139
Dr. Joachim Hohmann
Department of Radiology, University Hospital Basel
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