Psychiatr Prax 2008; 35(8): 392-398
DOI: 10.1055/s-2008-1067503
Originalarbeit

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Fachärztliche Depressionsbehandlung – subjektive Wahrnehmung der Versorgungssituation und erlebte Barrieren

Depression Treatment by Psychiatrists – Treatment Strategies and Experienced Barriers from Psychiatrists' Point of ViewIsaac  Bermejo1 , Luise  Bachmann1 , Levente  Kriston1 , Martin  Härter1
  • 1Abteilung für Psychiatrie und Psychotherapie, Universitätsklinik Freiburg
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Publikationsverlauf

Publikationsdatum:
05. September 2008 (online)

Zusammenfassung

Anliegen Erfassung des Status quo der Depressionsbehandlung aus subjektiver Sicht der Fachärzte. Methode Querschnittsbefragung von 71 Fachärzten für Psychiatrie und Psychotherapie bzw. Nervenheilkunde. Ergebnisse Diagnostische und therapeutische Kenntnisse werden als sehr gut bewertet, allerdings stimmt die klinische Diagnose nur zur Hälfte mit den ICD-10-Kriterien überein. Die Hauptversorgungsbarrieren werden in strukturellen Erschwernissen gesehen. Die Kooperationszufriedenheit mit dem psychosozialen Sektor ist im Vergleich zu der mit Hausärzten, Psychotherapeuten und stationären Einrichtungen niedriger. Schlussfolgerungen Die gute fachärztliche Versorgung zeigt Verbesserungsspielräume insbesondere bezüglich Diagnostik und Vernetzung.

Abstract

Objective To analyse the status quo of depression treatment (procedure, responsibilities, and treatment barriers) from psychiatrists' point of view. Methods Cross-sectional survey (n = 71 psychiatrists; return rate: 45.5 %). Results Diagnostic and therapeutic knowledge were validated as good. Psychiatrists view their responsibility mainly in identifying depressed patients, in differential diagnosis and medical treatment. The clinical diagnosis corresponded only in 52.7 % to ICD-10 criteria. Pharmacotherapy and referral were according to guidelines. Psychiatrists were less satisfied with cooperation with the psychosocial sector (social service, counselling centres) than with family physicians, psychotherapists and hospitals. The need for continuous medical education was seen specifically regarding therapeutic procedures (prophylaxis of relapse and combined therapy) and less concerning the diagnoses. Conclusions The results affirm the quality outpatient psychiatric care of depressive patients. Improvement potentials regard evidence-based diagnostic and networking with the psychosocial sector.

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Dr. Isaac Bermejo

Abteilung für Psychiatrie und Psychotherapie, Sektion Klinische Epidemiologie und Versorgungsforschung, Universitätsklinikum Freiburg

Hauptstraße 5

79104 Freiburg

eMail: isaac.bermejo@uniklinik-freiburg.de