Abstract
Purpose To assess the diagnostic value of intima media thickness measurements and contrast-enhanced
ultrasound (CEUS) of the supraaortic arteries in the assessment of disease activity
in Takayasu arteritis (TA).
Materials and Methods Patients with TA and involvement of the carotid and/or subclavian/axillary arteries
underwent CEUS imaging in addition to B-mode and color duplex ultrasound. The maximum
IMT (mIMT) was measured and high-resolution CEUS of the most prominently thickened
vessel segment was performed. Two blinded readers reviewed the CEUS movies, with semiquantitative
assessment of microbubble enhancement of the arterial wall (grade 0: no or minimal;
grade 1: moderate; grade 2: pronounced). Clinical symptoms, acute phase reactants,
and established indices of clinical disease activity (NIH criteria, ITAS score) were
recorded.
Results 40 examinations in 17 patients were analyzed. According to clinical judgement, 27
and 13 cases were classified as clinically inactive and active, respectively. An mIMT-cutoff
of > 2.7 mm identified active disease with a sensitivity and specificity of 69.2 %
and 88.9 %, respectively (area under the curve 0.83). The interobserver agreement
of CEUS analysis was substantial (Cohen’s kappa 0.76). By consensus reading, 17, 15,
and 8 cases were classified as uptake grade 0, grade 1 and grade 2, respectively.
Grade 0 uptake was exclusively present in 17 clinically inactive patients. Grade 1
uptake was seen in 10 patients with clinically inactive disease and 5 patients with
clinically active disease. Grade 2 uptake was exclusively present in 8 patients with
active disease.
Conclusion Both sonographic IMT measurements and high-resolution CEUS are promising in the ad-hoc
assessment of disease activity in patients with TA.
Zusammenfassung
Ziel Studienziel war die Untersuchung der diagnostischen Wertigkeit der sonografischen
Intima-Media-Dicken-Messung und der Kontrastmittelsonografie in der Aktivitätsbeurteilung
der Takayasu-Arteriitis (TA).
Material und Methoden Konsekutive Patienten mit Diagnose einer TA und Beteiligung der supraaortalen Arterien
wurden einer hochauflösenden Kontrastmittel-Ultraschalluntersuchung (CEUS) zusätzlich
zur B-Bild- und Duplexsonografie unterzogen. Die maximale Intima-Media-Dicke der A.
carotis communis und A. subclavia/axillaris beidseits wurde bestimmt. Die CEUS-Untersuchung
wurde am Gefäßsegment mit der höchsten IMT durchgeführt. 2 verblindete Untersucher
bewerteten die CEUS-Filme im Hinblick auf die Anreicherung von Mikrobläschen in der
Gefäßwand (Grad 0: keine oder nur minimale Anreicherung; Grad 1: moderate Anreicherung;
Grad 2: starke Anreicherung). Klinische Symptome, Entzündungsmarker und etablierte
Scores der klinischen Krankheitsaktivität wurden erfasst.
Ergebnisse 40 Untersuchungen von 17 Patientinnen wurden analysiert. Nach klinischer Einschätzung
waren 27 Fälle inaktiv, 13 Fälle hingegen aktiv. Ein Grenzwert der maximalen Intima-Media-Dicke
von 2,7 mm wies eine Sensitivität und Spezifität von 69,2 % und 88,9 % für die korrekte
Diskrimination von aktiver und inaktiver TA auf. Die Übereinstimmung der Untersucher
in der Beurteilung der CEUS-Filme war substanziell (Cohens-Kappa 0,76). Gemäß Untersucherkonsens
wurden 17, 15 und 8 Fälle mit einer Anreicherung Grad 0, 1, bzw. 2 klassifiziert.
Eine Grad-0-Anreicherung fand sich nur bei klinisch inaktiven Patienten, wohingegen
eine Grad-1-Anreicherung sowohl bei 10 klinisch inaktiven wie auch 5 klinisch aktiven
Patienten vorlag. Eine Grad-2-Anreicherung war ausschließlich bei 8 klinisch aktiven
Patienten zu beobachten.
Schlussfolgerung Sowohl die Bestimmung der Intima-Media-Dicke als auch die hochauflösende Kontrastmittelsonografie
stellen vielversprechende Verfahren in der Aktivitätsbestimmung der TA dar.
Key words
Takayasu arteritis - large vessel vasculitis - intima media thickness - disease activity
- contrast-enhanced ultrasound