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DOI: 10.1055/a-0859-7561
Evolution of HCV patient characteristics and DAA regimens in the German Hepatitis C Registry (DHC-R) in 2014 and 2015
Evolution der Charakteristika der HCV Patienten und der DAA Regime im Deutschen Hepatitis C Register (DHC-R) in den Jahren 2014 und 2015Publication History
29 November 2018
12 February 2019
Publication Date:
13 May 2019 (online)
Abstract
Background The urgent need in HCV-infected patients with liver disease mandated the rapid implementation of IFN-free DAA combination therapies following their regulatory approval in 2014 and 2015 without full knowledge of the optimal combinations and regimens. Investigating the evolution of the DAA utilization patterns and treatment outcomes could provide learnings for future situations.
Methods This was an analysis of a prospective observational database from the German Hepatitis C Registry (DHC-R) covering a period from May 2014 to September 2015. Adult patients had evidence of chronic HCV GT1 or GT4 infection and were treated with an IFN-free combination regimen of simeprevir (SMV) + sofosbuvir (SOF) or other IFN-free regimens: daclatasvir + sofosbuvir (DCV + SOF), ledipasvir/sofosbuvir (SOF/LDV), paritaprevir/r + ombitasvir ± dasabuvir (PrOD), with or without ribavirine (R).
Results A total of 5496 subjects were followed during the period. During this period, clinical recommendations and treatment patterns evolved rapidly in response to new evidence from clinical trials and clinical routine and regulatory approval of additional regimens. High SVR12 rates were seen in this cohort, even in hard-to-treat patient subgroups. In the multivariate analysis, gender, age, advanced cirrhosis, and intensified treatment for cirrhotics were associated with treatment outcome.
Conclusion Despite limited knowledge of the optimal utilization of the newly approved DAA combinations and treatment durations as well as their comparative efficacy and safety profiles, high SVR rates were achieved regardless of the DAA combination. These outcomes were facilitated by the rapid adaptation of clinical recommendations. Future situations with high unmet medical need may follow a similar approach.
Zusammenfassung
Hintergrund Die dringende Behandlungsbedürftigkeit HCV-infizierter Patienten mit Lebererkrankung verlangte die rasche Einführung IFN-freier DAA-Kombinationstherapien nach ihrer Zulassung in 2014 und 2015 trotz unvollständigem Wissen über deren optimalen Einsatz. Die Untersuchung der Evolution des Einsatzes und der Ergebnisse könnte wichtige Erkenntnisse für zukünftige Situationen bergen.
Methoden Diese Analyse einer prospektiven Kohorte des Deutschen Hepatitis C-Registers (DHC-R) deckt den Zeitraum von Mai 2014 bis September 2015 ab. Erwachsene Patienten mit chronischer HCV-GT1 oder GT4-Infektion wurden mit einer IFN-freien Therapie aus Simeprevir (SMV) + Sofosbuvir (SOF), oder anderen IFN-freien Regimen: Daclatasvir + Sofosbuvir (DCV + SOF), Ledipasvir/Sofosbuvir (SOF/LDV), Paritaprevir/r + Ombitasvir ± Dasabuvir (PrOD), mit oder ohne Ribavirin (R) behandelt.
Ergebnisse 5496 Patienten wurden während des Zeitraums beobachtet. In dieser Periode wandelten sich die klinischen Leitlinien und Behandlungsmuster rasch in Folge neuer Evidenz aus klinischen Studien und klinischer Erfahrung und der Zulassung von neuen Regimen. Hohe SVR12-Raten wurden in dieser Kohorte, selbst in schwierig zu behandelnden Patienten-Subgruppen, beobachtet. Die multivariate Analyse zeigte, dass Geschlecht, Alter, fortgeschrittene Zirrhose und die intensivierte Therapie bei Patienten mit Zirrhose mit dem Behandlungserfolg assoziiert waren.
Schlussfolgerungen Trotz begrenzten Wissens um den optimalen Einsatz von neu zugelassenen DAA-Kombinationen und deren Behandlungsdauer sowie dem Vergleich ihrer Wirksamkeits- und Sicherheits-Profile wurden hohe SVR12-Raten mit verschiedenen DAA-Kombinationen erzielt. Diese Ergebnisse wurden unterstützt von einer raschen Adaption klinischer Therapie-Empfehlungen. Zukünftige Szenarien mit einem erheblichen ungedeckten medizinischen Bedarf könnten einem ähnlichen Ansatz folgen.
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