Gesundheitswesen 2020; 82(11): 901-908
DOI: 10.1055/a-0921-7076
Originalarbeit

Lehrerbasierte Gesundheitsförderung bei Grundschulkindern in Baden-Württemberg: Effekte auf Ausdauerleistungsfähigkeit und Inzidenz abdominaler Adipositas

Teacher-Based Health Promotion in Primary School Children in Baden-Württemberg: Effects on Endurance Performance and Incidence of Abdominal Obesity
Susanne Kobel*
1   Sport- und Rehabilitationsmedizin, Universitätsklinikum Ulm, Ulm
,
Dorothea Kesztyüs*
2   Institut für Allgemeinmedizin, Universität Ulm, Ulm
,
Jürgen Michael Steinacker
1   Sport- und Rehabilitationsmedizin, Universitätsklinikum Ulm, Ulm
› Author Affiliations

Zusammenfassung

Hintergrund Gesundheitsförderung sollte früh beginnen. Vielen Präventionsprogrammen fehlt der Nachweis der Effektivität. Ein Programm, das einen aktiven und gesunden Lebensstil von Grundschulkindern fördert, ist „Komm mit in das gesunde Boot“.

Ziel der Studie Untersuchung der Wirkung der einjährigen schulbasierten Intervention auf Ausdauerleistungsfähigkeit und Inzidenz abdominaler Adipositas der Kinder in einer clusterrandomisierten Studie.

Methodik Daten von 1739 Kindern (7,1±0,6 Jahre) lagen zu beiden Messzeitpunkten vor. Hintergrundvariablen wurden in Elternfragebögen erfasst. Die Ausdauerleistungsfähigkeit (6-Minuten-Lauf) und anthropometrischen Daten wurden vor Ort erfasst. Kinder mit einem Bauchumfang-Körpergrößenverhältnis (WHtR) ≥0,5 wurden als abdominal adipös eingestuft. Die Differenz der Ausdauerleistungsfähigkeit und die Inzidenz abdominaler Adipositas zwischen den Messzeitpunkten wurden berechnet und in einfachen sowie hierarchischen Regressionsmodellen unter Berücksichtigung des Schuleffekts analysiert.

Ergebnisse Adjustiert auf Geschlecht und Klassenstufe war die Differenz in gelaufenen Metern in der Interventionsgruppe nach einem Jahr signifikant größer (70,5±128,6 m vs. 59,2±106,6 m, n=1708). Nach Berücksichtigung der Datenclusterung in Schulen ging die Signifikanz jedoch verloren. Die Chancen (engl. Odds) für die Entwicklung abdominaler Adipositas in der Interventionsgruppe waren nach Adjustierung auf Geschlecht, Klassenstufe, Baseline WHtR und Nicht-Frühstücken um mehr als die Hälfte verringert (Odds Ratio=0,48, 95% KI [0,25; 0,94], n=1535).

Schlussfolgerung Kinder sollten von klein auf lernen, gesunde Entscheidungen zu treffen. Mit der Prävention abdominaler Adipositas als Indikator zeichnet sich diese Intervention als effektive Gesundheitsförderung aus.

Abstract

Background Health promotion has to start early. Many prevention programmes lack proof of effectiveness. A programme that promotes an active and healthy lifestyle for primary school children in Baden-Württemberg is “Join the Healthy Boat”.

Aim The effect of this one-year school-based intervention on endurance performance and incidence of paediatric abdominal obesity was investigated in a large cluster randomised study.

Methods Data of 1739 children (7.1±0.6 years) were available at baseline and follow-up. Background variables were assessed via parent questionnaires. Endurance performance (6-minute run) and anthropometric data were collected on-site. Children with waist-to-height-ratio (WHtR) ≥ 0.5 were classified as being abdominally obese. The difference in endurance capacity and the incidence of abdominal obesity between baseline and follow-up were calculated and analysed in simple and hierarchical regression models taking into account the school effect.

Results Adjusted for gender and grade level, the difference in completed meters in the intervention group after one year was significantly greater (70.5±128.6 vs. 59.2±106.6 m, n=1708). However, after taking into account data clustering of schools, the significance was lost. Odds for the development of abdominal obesity in the intervention group were more than halved after adjustment for gender, grade, baseline WHtR and no-breakfasts (odds ratio=0.48, 95% CI [0.25; 0.94], n=1535).

Conclusion Children should learn to make healthy choices from an early age. With the prevention of abdominal obesity as an indicator, this intervention is characterised as an effective health promotion.

* geteilte Erstautorenschaft.




Publication History

Article published online:
16 July 2019

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  • Literatur

  • 1 Keß A, Spielau U, Beger C. et al. Further stabilization and even decrease in the prevalence rates of overweight and obesity in German children and adolescents from 2005 to 2015: a cross-sectional and trend analysis. Public Health Nutr 2017; 20: 1-9
  • 2 Schienkiewitz A, Brettschneider A, Damerow S. et al. Overweight and obesity among children and adolescents in Germany . Results of the cross-sectional KiGGS Wave 2 study and trends. J Health Monit 2018; 3: 15-22
  • 3 Janssen I, Katzmarzyk PT, Ross R. Waist circumference and not body mass index explains obesity-related health risk. Am J Clin Nutr 2004; 79: 379-384
  • 4 Després J, Lemieux I, Prud D. Treatment of obesity: need to focus on high risk abdominally obese patients. Br Med J 2001; 322: 716-720
  • 5 Garnett SP, Baur LA, Cowell CT. The prevalence of increased central adiposity in Australian school children 1985 to 2007. Obes Rev 2011; 12: 887-896
  • 6 Javed A, Jumean M, Murad MH. et al. Diagnostic performance of body mass index to identify obesity as defined by body adiposity in children and adolescents: A systematic review and meta-analysis. Pediatr Obes 2015; 10: 234-244
  • 7 Vissers D, Hens W, Taeymans J. et al. The effect of exercise on visceral adipose tissue in overweight adults: A systematic review and meta-analysis. PLoS One 2013; 8: e56415
  • 8 Augste C, Lämmle L, Künzell S. Does current behaviour predict the course of children’s physical fitness?. Eur J Sport Sci 2015; 15: 429-435
  • 9 Gallotta M, Emerenziani G, Iazzoni S. et al. Effects of different physical education programmes on children’s skill- and health-related outcomes: a pilot randomised controlled trial. J Sports Sci 2016; 35: 1547-1555
  • 10 Dreyhaupt J, Koch B, Wirt T. et al. Evaluation of a health promotion program in children: Study protocol and design of the cluster-randomized Baden-Württemberg primary school study [DRKS-ID: DRKS00000494]. BMC Pub Health 2012; 12: 157
  • 11 Kobel S, Wirt T, Schreiber A. et al. Intervention effects of a school-based health promotion programme on obesity related behavioural outcomes. J Obes 2014; 2014
  • 12 Kobel S, Lämmle C, Wartha O. et al. Effects of a randomised controlled school-based health promotion intervention on obesity related behavioural outcomes of children with migration background. J Immigr Minor Health 2017; 19: 254-262
  • 13 Kesztyüs D, Lauer R, Kesztyüs T. et al. Costs and effects of a state-wide health promotion program in primary schools in Germany – The Baden-Württemberg Study: A cluster-randomized, controlled trial. PLoS One 2017; 12: e0172332
  • 14 Bartholomew L, Parcel G, Kok G. et al. Planning Health Promotion Programs: An Intervention Mapping Approach. 2nd ed. San Francisco: Jossey-Bass; 2006
  • 15 Bandura A. Social cognitive theory: an agentic perspective. Annu Rev Psychol 2001; 52: 1-26
  • 16 Bronfenbrenner U. Ökologische Sozialisationsforschung. Ein Bezugsrahmen. In: Bauer U, Bittlingmacer U, Scherr A. Handbuch Bildungs- und Erziehungssoziologie. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften; 2012: 167-176
  • 17 Wartha O, Lämmle C, Kobel S. et al. Aufbau des Bewegungsmoduls des schulbasierten Gesundheitsförderprogramms „Komm mit in das gesunde Boot“. Dtsch Z Sportmed 2017; 68: 20-26
  • 18 Dreyhaupt J, Koch B, Wirt T. et al. Evaluation of a health promotion program in children: Study protocol and design of the cluster-randomized Baden-Wuerttemberg primary school study [DRKS-ID: DRKS00000494]. BMC Pub Health 2012; 12: 157
  • 19 Dordel S, Koch B. Basistests zur Erfassung der motorischen Leistungsfähigkeit von Kindern und Jugendlichen – Manual [Internet]Available from http://www.fitnessolympiade.de/Inhalt/manual-dordel-koch-test.pdf
  • 20 Stewart A, Marfell-Jones M, Olds T. et al. International Standards for anthropometric Assessment. ISAK; Lower Hutt, New Zealand: 2011
  • 21 Kromeyer-Hauschild K, Wabitsch M, Kunze D. et al. Perzentile für den Body-Mass-Index für das Kindes- und Jugend- alter unter Heranziehung verschiedener deutscher Stichproben. Monatsschrift Kinderheilkd 2001; 149: 807-818
  • 22 McCarthy HD, Ashwell M. A study of central fatness using waist-to-height ratios in UK children and adolescents over two decades supports the simple message – ’keep your waist circumference to less than half your height’. Int J Obes 2006; 30: 988-992
  • 23 Kurth BM, Schaffrath Rosario A. Übergewicht und Adipositas bei Kindern und Jugendlichen in Deutschland. Bundesgesundheitsblatt - Gesundheitsforsch – Gesundheitsschutz 2010; 53: 643-652
  • 24 Brauns H, Steinmann S. Educational reform in France, West-Germany and the United Kingdom: updating the CASMIN educational classification. ZUMA Nachrichten 1999; 23: 7-44
  • 25 Myers J, Prakash M, Froelicher V. et al. Exercise Capacity and Mortality among Men referred for Exercise Testing. N Engl J Med 2002; 346: 793-801
  • 26 Tomkinson G. Aerobic fitness thresholds for cardio metabolic health in children and adolescents. Br J Sports Med 2011; 45: 686-687
  • 27 Tomkinson GR. Global changes in anaerobic fitness test performance of children and adolescents (1958–2003). Scand J Med Sci Sport 2007; 17: 497-507
  • 28 Augste C, Künzell S. Längsschnittstudie zu gesundheitsrelevanten Verhaltensmustern in der Grundschule. Dtsch Z Sportmed 2015; 66: 17-22
  • 29 WHO. Global recommendations on physical activity for health. Geneva World Heal Organ 2010; 60 Available from http://medcontent.metapress.com/index/A65RM03P4874243N.pdf%5Cnhttp://scholar.google.com/scholar?hl=en&btnG=Search&q=intitle:Global+Recomendations+on+physical+activity+for+health#0
  • 30 Jonas D, Finger GV, Anja Borrmann CL. et al. Körperliche Aktivität von Kindern und Jugendlichen in Deutschland – Querschnittergebnisse aus KiGGS Welle 2 und Trends. J Health Monit 2018; 3: 24-31
  • 31 Jiménez-Pavón D, Kelly J, Reilly JJ. Associations between objectively measured habitual physical activity and adiposity in children and adolescents: Systematic review. Int J Pediatr Obes 2010; 5: 3-18
  • 32 Woll A, Bös K. Wirkungen von Gesundheitssport. B&G Bewegungstherapie und Gesundheitssport 2004; 20: 97-106
  • 33 Biddle SJH, Asare M. Physical activity and mental health in children and adolescents: a review of reviews. Br J Sports Med 2011; 45: 886-895
  • 34 Cattuzzo MT, dos Santos Henrique R, Ré AHN. et al. Motor competence and health related physical fitness in youth: A systematic review. J Sci Med Sport 2016; 19: 123-129
  • 35 Kaiser-Jovy S, Scheu A, Greier K. Media use, sports activities, and motor fitness in childhood and adolescence. Wien Klin Wochenschr 2017; 129: 464-471
  • 36 Spengler S, Rabel M, Kuritz AM. et al. Trends in motor performance of first graders: A comparison of cohorts from 2006 to 2015. Front Pediatr 2017; 5: 1-7
  • 37 Johnson W, Li L, Kuh D. et al. How has the age-related process of overweight or obesity development changed over time? Co-ordinated analyses of individual participant data from five United Kingdom birth cohorts. PLoS Med 2015; 12: 1-20
  • 38 Tambalis KD, Panagiotakos DB, Psarra G. et al. Inverse but independent trends in obesity and fitness levels among greek children: A time-series analysis from 1997 to 2007. Obes Facts 2011; 4: 165-174
  • 39 Olds T, Ridley K, Tomkinson G. Declines in aerobic fitness: are they only due to increasing fatness?. In: Tomkinson G, Olds T. Pediatric Fitness Secular Trends and Geografic Variability. Basel: Karger; 2007: 226-240
  • 40 Dehghan M, Akhtar-Danesh N, Merchant AT. Childhood obesity, prevalence and prevention. Nutr J 2005; 4: 1-8
  • 41 Kesztyüs D, Erhardt J, Schönsteiner D. et al. Treatment options for abdominal obesity in adults – a meta-analysis and systematic review of randomized controlled trials. Dtsch Arztebl Int 2018; 115
  • 42 Doyle SL, Donohoe CL, Lysaght J. et al. Visceral adiposity, insulin resistance and cancer risk. Proc Nutr Soc 2012; 3: 12
  • 43 Freemantle N, Holmes J, Hockey A. et al. How strong is the association between abdominal obesity and the incidence of type 2 diabetes?. Int J Clin Pract 2008; 62: 1391-1396
  • 44 Hawkes C, Smith TG, Jewell J. et al. Smart food policies for obesity prevention. Lancet 2015; 385: 2410-2421
  • 45 Pischon T, Boeing H, Hoffmann K. et al. General and abdominal adiposity and risk of death in Europe. N Engl J Med 2008; 359: 2105-2120
  • 46 Kesztyüs D, Wirt T, Kobel S. et al. Is central obesity associated with poorer health and health-related quality of life in primary school children? Cross-sectional results from the Baden-Württemberg Study. BMC Pub Health 2013; 13: 260-268
  • 47 Kropski JA, Keckley PH, Jensen GL. School-based Obesity Prevention Programs: An Evidence-based Review. Obesity 2008; 16: 1009-1018
  • 48 Langford R, Bonell CP, Jones HE. et al. The WHO Health Promoting School framework for improving the health and well-being of students and their academic achievement. Cochrane Database Syst Rev 2014; 4: CD008958
  • 49 Waters E, de Silva-Sanigorski A, Hall BJ. et al. Interventions for preventing obesity in children. Cochrane database Syst Rev 2011; CD001871
  • 50 Wartha O, Koch B, Drenowatz C. et al. Entwicklung und Implementierung eines landesweiten Multiplikatorensystems zur flächendeckenden Umsetzung des schulbasierten Präventionsprogramms “Komm mit in das gesunde Boot – Grundschlue.”. Gesundheitswesen 2014; 76: 655-661
  • 51 Reinehr T. Type 2 diabetes mellitus in children and adolescents. World J Diabetes 2013; 4: 270-281