Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/a-1226-4733
Umgang mit der Dauermedikation bei Patienten mit Diabetes mellitus
Perioperative Management of Long-term Antidiabetic Therapy in Patients with Diabetes Mellitus
Zusammenfassung
Für die perioperative Phase besteht bei Patienten mit Diabetes mellitus ein erhöhtes Risiko für Komplikationen, z. B. durch Entgleisung des Glukosestoffwechsels, erhöhte Rate kardiovaskulärer Ereignisse, Verschlechterung einer vorbestehenden Niereninsuffizienz und vermehrt auftretende Wundinfektionen. Zudem können Nebenwirkungen der antidiabetischen Therapie auftreten. Ein spezieller Umgang mit der Dauermedikation bei solchen Patienten ist wichtig.
Abstract
Drug therapy, as well as diabetes technology, e.g. insulin pumps or sensor glucose measurement, have developed enormously in recent years. Their use differs according to the type of diabetes, secondary or concomitant diseases, and individual factors and target values. In the perioperative phase, diabetic patients are generally at increased risk of complications, including a derailment of glucose metabolism, an increased rate of cardiovascular events, worsening of preexisting renal insufficiency, and increased incidence of wound infections. In addition, drug class-specific side effects of antidiabetic therapy may occur. The prevalence of diabetes patients in anesthesiology is high and will continue to increase. In Germany, more than 8 million people are estimated to live with diabetes mellitus. The rate of new cases is about 600 000 per year. The distinction between type 1 and type 2 diabetes mellitus is essential. Diabetes therapy is becoming increasingly individualized; combination therapies are becoming more common. Therefore, the management of long-term medication should also be individualized. Substance-specific side effects or adverse effects, especially of oral antidiabetic agents, must be considered in the care of patients, e.g. euglycemic diabetic ketoacidosis under SGLT-2 inhibitors is a relevant problem. Insulin therapy is also evolving; knowledge of new preparations and of insulin pump therapy facilitates perioperative management. Both hypoglycemia and hyperglycemia, possibly with ketoacidosis, must be avoided. The purpose of this article is to provide an overview of the management of long-term medication in patients with diabetes mellitus.
-
Die Anzahl von Patienten mit Diabetes mellitus wird in den folgenden Jahren weiter deutlich ansteigen. Die Unterscheidung zwischen Typ-1- und Typ-2-Diabetes mellitus ist essenziell, da eine Fortführung der Insulinsubstitution bei Patienten mit DM Typ 1 zwingend erforderlich ist.
-
Die Diabetestherapie wird zunehmend individualisierter; medikamentöse Kombinationstherapien werden häufiger. Daher sollte auch der perioperative Umgang mit der Dauermedikation individualisiert erfolgen.
-
Substanzspezifische Nebenwirkungen bzw. unerwünschte Wirkungen, insbesondere der oralen Antidiabetika, müssen bei der Betreuung der Patienten berücksichtigt werden. Die (euglykäme) diabetische Ketoazidose unter SGLT-2-Inhibitoren stellt ein relevantes Problem dar.
-
Auch die Insulintherapie entwickelt sich weiter; Kenntnisse über neue Präparationen und über die Insulinpumpen-Therapie erleichtern den perioperativen Umgang.
-
Sowohl Hypoglykämien als auch Hyperglykämien, ggf. mit Ketoazidose, müssen vermieden werden.
Schlüsselwörter
perioperatives Management - Diabetes mellitus - Insulin - orale Antidiabetika - GlukosekontrolleKey words
perioperative management - diabetes mellitus - insulin - oral antidiabetic drugs - glucose controlPublication History
Article published online:
26 October 2021
© 2021. Thieme. All rights reserved.
Georg Thieme Verlag KG
Rüdigerstraße 14, 70469 Stuttgart, Germany
-
Literatur
- 1 Martin LD, Hoagland MA, Rhodes ET. et al. Perioperative management of pediatric patients with type 1 diabetes mellitus, updated recommendations for anesthesiologists. Anesth Analg 2020; 130: 821-827
- 2 Kleinwechter H, Schäfer-Graf U, Bührer C. et al. Diabetes und Schwangerschaft. Diabetologie 2019; 14 (Suppl. 02) S188-S195
- 3 Nauck M, Gerdes C, Petersmann A. et al. Definition, Klassifikation und Diagnostik des Diabetes mellitus: Update 2020. Diabetologie 2020; 15 (Suppl. 01) S9-S17
- 4 Deutsche Diabetes Gesellschaft (DDG), diabetesDE – Deutsche Diabetes-Hilfe. Deutscher Gesundheitsbericht Diabetes 2019. Mainz: Kirchheim & Co GmbH; 2019. Im Internet (Stand: 22.02.2021): http://www.diabetesde.org/system/files/documents/gesundheitsbericht_2019.pdf
- 5 Landgraf R, Aberle J, Birkenfeld A. et al. Therapie des Typ-2-Diabetes. Diabetologie 2020; 15 (Suppl. 01) S65-S92
- 6 Reitz KM, Marroquin OC, Zenati MS. et al. Association between preoperative metformin exposure and postoperative outcomes in adults with Typ 2 diabetes. JAMA Surg 2020; 155: e200416
- 7 Thiruvenkatarajan V, Meyer EJ, Nanjappa N. et al. Perioperative diabetic ketoacidosis associated with sodium-glucose co-transporter-2 inhibitors: a systematic review. Br J Anaesth 2019; 123: 27e36
- 8 Milder DA, Milder TY, Kam PCA. Sodium-glucose co-transporter type-2 inhibitors: pharmacology and perioperative considerations. Anaesthesia 2018; 73: 1008-1018
- 9 Hulst A, Visscher M, Godfried M. et al. Liraglutide for perioperative management of hyperglycaemia in cardiac surgery patients – A multicentre, prospective, randomised superiority trial. J Cardiothorac Vasc Anesth 2019; 33: 89
- 10 Scirica BM, Braunwald E, Raz I. et al. Heart failure, saxagliptin, and diabetes mellitus: observations from the SAVOR-TIMI 53 randomized trial. Circulation 2014; 130: 1579-1588
- 11 Cosentino F, Grant P J, Aboyans V. et al. 2019 ESC Guidelines on diabetes, pre-diabetes, and cardiovascular diseases developed in collaboration with the EASD: The Task Force for diabetes, pre-diabetes, and cardiovascular diseases of the European Society of Cardiology (ESC) and the European Association for the Study of Diabetes (EASD). Eur Heart J 2020; 41: 255-323
- 12 Haak T, Götz S, Fritsche A. et al. Therapie des Typ-1-Diabetes. Diabetologie 2020; 15 (Suppl. 01) S40-S50
- 13 Heinemann L, Deiss D, Siegmund T. et al. Glukosemessung und -kontrolle bei Patienten mit Typ-1- oder Typ-2-Diabetes. Diabetologie und Stoffwechsel 2020; 15 (Suppl. 01) S18-S39
- 14 American Diabetes Association. Diabetes Care in the Hospital: Standards of Medical Care in Diabetes – 2021; Diabetes Care. Diabetes Care 2021; 44 (Suppl. 01) S211-S220
- 15 Rupprecht B, Stöckl A, Stöckl S. et al. Therapie des Diabetes mellitus in der perioperativen Medizin – ein Update. Anaesthesist 2021; 70: 451-465
- 16 Robinson C, McGinlay M, Mruthunjaya S. Perioperative management of diabetes. Anaesth Intensive Care Med 2020; 21: 548-557
- 17 Deutsche Diabetes Gesellschaft (DDG). Positionspapier der Deutschen Diabetes Gesellschaft zur Therapie des Diabetes mellitus im Krankenhaus. 2. revidierte Fassung. Mai 2017. Im Internet (Stand: 03.06.2021): http://www.deutsche-diabetes-gesellschaft.de/fileadmin/user_upload/06_Gesundheitspolitik/01_Stellungnahmen/2018/2018_Positionspapier_der_DDG_zur_Therapie_des_DM_im_Krankenhaus_2._revidierte_Fassung_Dreyer_2017_SV_30052017.pdf
- 18 Partridge H, Perkins B, Mathieu S. et al. Clinical recommendations in the management of the patient with type 1 diabetes on insulin pump therapy in the perioperative period: A primer for the anaesthetist. Br J Anaesth 2016; 116: 18-26