Augenheilkunde up2date 2021; 11(04): 307-322
DOI: 10.1055/a-1311-7793
Tränenwege, Augenlider, Orbita

Trauma der Orbita

Orbital Trauma
Malte Zorn
,
Anja Liekfeld
,
Mechthild Bode-Hofmann
,
Ameli Gabel-Pfisterer

Zusammenfassung

Die Behandlung orbitaler Verletzungen gehört zum Alltag der medizinischen Akutversorgung. Bei 10 – 25% aller Gesichtsverletzungen ist die Orbita beteiligt. Dieser Beitrag gibt einen Überblick über die möglichen Pathologien nach Orbitatrauma sowie das primärdiagnostische Vorgehen und die therapeutischen Optionen.

Abstract

Orbital trauma is a common medical emergency with potentially sight-threatening complications. Due to the confined orbital conditions, any direct injury or space-consuming lesion may cause serious tissue damage. Possible complications are orbital fractures, foreign body injuries, development of orbital compartment syndrome and traumatic optic neuropathy. Clinical signs include periorbital hematoma or emphysema, subconjunctival hemorrhage, proptosis, decreased ocular mobility, decreased vision, increased intraocular pressure and relative afferent pupillary defect. Ophthalmic status and low-dose CT-imaging provide key information regarding the therapeutic decision. Treatment options include surgical exploration, reconstruction or decompression or a conservative approach with anti-inflammatory or anti-glaucomatous medication. Rapid interdisciplinary diagnostics and therapy is critical for early detection and prevention of irreversible functional loss respectively. Considering the frequent association with life-threatening comorbidities diagnosis may be complicated.

Kernaussagen
  • Das orbitale Trauma stellt ein häufiges Krankheitsbild in der medizinischen Akutversorgung dar.

  • Essenziell ist eine abgestimmte interdisziplinäre Versorgung, die daher aus unserer Sicht nach Möglichkeit in Zentren erfolgen sollte.

  • Der ophthalmologischen Untersuchung kommt bezüglich der Primärbeurteilung und Therapieentscheidung eine zentrale Rolle zu. Daher sollte sie stets zeitnah und in Hinblick auf einen akuten funktionsbedrohenden Prozess erfolgen.

  • Das Outcome dieser Akutpathologien (Optikuskompression, OKS) ist entscheidend von einem frühestmöglichen Interventionszeitpunkt abhängig.

  • Langzeitschäden im Rahmen einer Neurodegeneration bei der TON können nach aktuellem Stand der Forschung nicht oder nur kaum in ihrem natürlichen Verlauf beeinflusst werden [4], [20].



Publikationsverlauf

Artikel online veröffentlicht:
19. November 2021

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Georg Thieme Verlag KG
Rüdigerstraße 14, 70469 Stuttgart, Germany

 
  • Literatur

  • 1 Rossin EJ, Szypko C, Giese E. et al. Factors Associated With Increased Risk of Serious Ocular Injury in the Setting of Orbital Fracture. JAMA Ophthalmol 2021; 139: 77-83
  • 2 Erdmann D, Follmar KE, Debruijn M. et al. A Retrospective Analysis of Facial Fracture Etiologies. Ann Plast Surg 2008; 60: 398-403
  • 3 Fulcher TP, McNab AA, Sullivan TJ. Clinical features and management of intraorbital foreign bodies. Ophthalmology 2002; 109: 494-500
  • 4 Steinsapir KD, Goldberg RA. Traumatic Optic Neuropathy: An Evolving Understanding. Am J Ophthalmol 2011; 151: 928-933.e2
  • 5 Wilhelm H. Traumatische Optikusneuropathie. Laryngo-Rhino-Otol 2009; 88: 194-207
  • 6 Smith B, Regan jr. WF. Blow-out fracture of the orbit; mechanism and correction of internal orbital fracture. Am J Ophthalmol 1957; 44: 733-739
  • 7 Fujino T, Makino K. Entrapment Mechanism and Ocular Injury in Orbital Blowout Fracture. Plast Reconstr Surg 1980; 65: 571-574
  • 8 Iftikhar M, Canner JK, Hall L. et al. Characteristics of Orbital Floor Fractures in the United States from 2006 to 2017. Ophthalmology 2021; 128: 463-470
  • 9 Ko MJ, Morris CK, Kim JW. et al. Orbital Fractures: National Inpatient Trends and Complications. Ophthalmic Plast Reconstr Surg 2013; 29: 298-303
  • 10 Kersten RC, Vagefi MR, Bartley GB. Orbital “Blowout” Fractures: Time for a New Paradigm. Ophthalmology 2018; 125: 796-798
  • 11 Bartoli D, Fadda MT, Battisti A. et al. Retrospective analysis of 301 patients with orbital floor fracture. J. Craniomaxillofac Surg 2015; 43: 244-247
  • 12 Kunz C, Audigé L, Cornelius CP. et al. The Comprehensive AOCMF Classification System: Midface Fractures – Level 2 Tutorial. Craniomaxillofac Trauma Reconstr 2014; 7 (Suppl. 01) S059-S067
  • 13 Burnstine MA. Clinical recommendations for repair of isolated orbital floor fractures: an evidence-based analysis. Ophthalmology 2002; 109: 1207-1210 discussion 1210–1211; quiz 1212–1213
  • 14 Deutsche Gesellschaft für Mund-, Kiefer- und Gesichtschirurgie e.V. (DGMKG). S2e-Leitlinie Rekonstruktion von Orbitadefekten. AWMF-Registernr. 007/099; 2013. Im Internet (Stand: 24.08.2021): https://www.awmf.org/uploads/tx_szleitlinien/007_099l_S2e_Rekonstruktion_Orbita_2013-07_01.pdf
  • 15 Lima V, Burt B, Leibovitch I. et al. Orbital Compartment Syndrome: The Ophthalmic Surgical Emergency. Surv Ophthalmol 2009; 54: 441-449
  • 16 Kopecky A, Rokohl AC, Nemcansky J. et al. Das retrobulbäre Hämatom – eine potenziell visusbedrohende Komplikation. Klin Monbl Augenheilkd 2019; 238: 609-615 DOI: 10.1055/a-0958-9584.
  • 17 Chen YA, Singhal D, Chen YR. et al. Management of acute traumatic retrobulbar haematomas: A 10-year retrospective review. J Plast Reconstr Aesthet Surg 2012; 65: 1325-1330
  • 18 Hayreh SS, Jonas JB. Optic disk and retinal nerve fiber layer damage after transient central retinal artery occlusion: an experimental study in rhesus monkeys. Am J Ophthalmol 2000; 129: 786-795
  • 19 Jamal BT, Pfahler SM, Lane KA. et al. Ophthalmic Injuries in Patients With Zygomaticomaxillary Complex Fractures Requiring Surgical Repair. J Oral Maxillofac Surg 2009; 67: 986-989
  • 20 Lee V, Ford RL, Xing W. et al. Surveillance of traumatic optic neuropathy in the UK. Eye 2010; 24: 240-250
  • 21 Levin LA, Beck RW, Joseph MP. et al. The treatment of traumatic optic neuropathy. Ophthalmology 1999; 106: 1268-1277
  • 22 Welkoborsky HJ, Möbius H, Bauer L. et al. Traumatische Optikusneuropathie: Langzeitergebnisse nach endonasaler mikrochirurgischer Dekompression des N. opticus. HNO 2011; 59: 997-1004
  • 23 Yu-Wai-Man P, Griffiths PG. Steroids for traumatic optic neuropathy. Cochrane Database Syst Rev 2013; (2013) CD006032 DOI: 10.1002/14651858.CD006032.pub4.
  • 24 Yu-Wai-Man P, Griffiths PG. Surgery for traumatic optic neuropathy. Cochrane Database Syst Rev 2013; (06) CD005024 DOI: 10.1002/14651858.CD005024.pub3.
  • 25 Edwards P, Arango M, Balica L. et al. Final results of MRC CRASH, a randomised placebo-controlled trial of intravenous corticosteroid in adults with head injury – outcomes at 6 months. Lancet 2005; 365: 1957-1959
  • 26 Kashkouli MB, Yousefi S, Nojomi M. et al. Traumatic optic neuropathy treatment trial (TONTT): open label, phase 3, multicenter, semi-experimental trial. Graefes Arch Clin Exp Ophthalmol 2018; 256: 209-218