Pneumologie 2021; 75(04): 261-267
DOI: 10.1055/a-1384-8934
Originalarbeit

Entwöhnung von der Beatmung (Weaning) nach Langzeitbeatmung infolge SARS-CoV-2-Infektion

Erste ErfahrungenWeaning from Mechanical Ventilation in Patients with SARS-CoV-2 Infection after Prolonged Mechanical VentilationFirst Experience
H. Schäfer
1   Klinik für Pneumologie, Kardiologie und Beatmungsmedizin, Weaningzentrum Frankfurt am Main (DGP), Bürgerhospital und Clementine Kinderhospital gGmbH, Frankfurt am Main
,
I. C. Michels
1   Klinik für Pneumologie, Kardiologie und Beatmungsmedizin, Weaningzentrum Frankfurt am Main (DGP), Bürgerhospital und Clementine Kinderhospital gGmbH, Frankfurt am Main
,
B. Bucher
1   Klinik für Pneumologie, Kardiologie und Beatmungsmedizin, Weaningzentrum Frankfurt am Main (DGP), Bürgerhospital und Clementine Kinderhospital gGmbH, Frankfurt am Main
,
D. Dock-Rust
1   Klinik für Pneumologie, Kardiologie und Beatmungsmedizin, Weaningzentrum Frankfurt am Main (DGP), Bürgerhospital und Clementine Kinderhospital gGmbH, Frankfurt am Main
,
A. Hellstern
2   Klinik für Pneumologie, Kardiologie und Beatmungsmedizin mit Sektion Gastroenterologie, Weaningzentrum Frankfurt am Main (DGP), Bürgerhospital und Clementine Kinderhospital gGmbH, Frankfurt am Main
› Institutsangaben
Preview

Zusammenfassung

Ziel Es sollte untersucht werden, ob Unterschiede im Weaning bei Langzeitbeatmung infolge einer SARS-CoV-2-Infektion bestehen.

Methode Es wurden für den Zeitraum Januar bis Juli 2020 Patientendaten aus dem Weaning-Register des Institutes für Lungenforschung (ILF) ausgewertet. Hierbei wurden nur abgeschlossene Weaning-Fälle aus dem eigenen Zentrum berücksichtigt.

Ergebnisse Insgesamt konnten 28 Patienten ausgewertet werden, 11 wurden wegen Langzeitbeatmung nach SARS-CoV-2-Infektion behandelt, 17 Patienten hatten keine SARS-CoV-2-Infektion. 81,2 % der SARS-CoV-2-Patienten und 76,4 % der SARS-CoV-2-negativen Patienten konnten erfolgreich von der Beatmung entwöhnt werden. Die Mortalität lag bei 18,2 % in der SARS-CoV-2-positiven Gruppe und 11,8 % in der SARS-CoV-2-negativen Gruppe. Bei den Patienten mit SARS-CoV-2-Infektion handelte es sich hauptsächlich um Männer mit kardiovaskulären Begleiterkrankungen und Raucheranamnese. Ein ARDS war hier die häufigste Ursache der akuten respiratorischen Insuffizienz.

Schlussfolgerung Patienten mit Langzeitbeatmung im Rahmen einer SARS-CoV-2-Infektion können erfolgreich vom Respirator entwöhnt werden. Männliche Patienten mit kardiovaskulären Begleiterkrankungen und Raucheranamnese scheinen häufiger von einer prolongierten Entwöhnung vom Respirator betroffen zu sein.

Abstract

Aim With the emergence of a new virus and the associated pandemic, the ICU started to see a brand new kind of patient with severe ARD. As with any disease, sometimes the discontinuation of mechanical ventilation for any reason can be difficult. As a center specializing in weaning patients after prolonged mechanical ventilation, we wanted to compare our results with weaning patients who had prolonged mechanical ventilation for other reasons than those of patients who had prolonged mechanical ventilation due to SARS-CoV-2 infection.

Methods We obtained our data from WeanNet register, the weaning register of the German Institute for Lung Research (ILF). In our analysis, we included only patient data from January until July 2020, which was recorded in our in-house study files.

Results Our analysis included data on 28 patients; 11 were treated with prolonged mechanical ventilation due to SARS-CoV-2 pneumonia, 17 had no SARS-CoV-2 infection. 81.2 % of SARS-CoV-2 patients were successfully weaned from invasive ventilator therapy compared to 76.4 % of patients without SARS-CoV-2. Mortality in the SARS-CoV-2 group was 18.2 % compared to 11.8 % in the other group. Patients with SARS-CoV-2 infections were predominantly males with preexisting cardiovascular disease or a history of nicotine abuse. ARDS was the most common cause of respiratory failure which led to primary intubation.

Conclusion Even though we were only able to analyze a small number of patient histories due to the novelty of the disease, we were able to show that patients with prolonged mechanical ventilation after SARS-CoV-2 infection can be equally successfully weaned compared to patients with prolonged mechanical ventilation due to other diseases. Risk factors for prolonged mechanical ventilation after a severe case of SARS-CoV-2 infection seemed to be male gender, nicotine abuse and cardiovascular disease.



Publikationsverlauf

Eingereicht: 02. Januar 2021

Angenommen: 03. Februar 2021

Artikel online veröffentlicht:
19. April 2021

© 2021. Thieme. All rights reserved.

Georg Thieme Verlag KG
Rüdigerstraße 14, 70469 Stuttgart, Germany