Informationen aus Orthodontie & Kieferorthopädie 2022; 54(01): 31-38
DOI: 10.1055/a-1717-8382
Übersichtsartikel

Einstellung der Zahn-Lippen-Relation im parodontal geschwächten Gebiss mittels Intrusion der Front

Adjustment of the tooth-lip-relation in Periodontally Weakened Dentition by Means of Anterior Intrusion
Larissa Knocks
1   Poliklinik für Kieferorthopädie, Universitätsmedizin Göttingen
,
Daniela Klenke
1   Poliklinik für Kieferorthopädie, Universitätsmedizin Göttingen
,
Philipp Meyer-Marcotty
1   Poliklinik für Kieferorthopädie, Universitätsmedizin Göttingen
› Institutsangaben

Zusammenfassung

Die Parodontitis zählt als chronisch entzündliche Erkrankung des Zahnhalteapparates zu einer der am häufigsten bakteriell, inflammatorisch bedingten Erkrankungen im Erwachsenenalter. Als eine zu mehr als 50% auftretende Komorbidität ist die pathologische Zahnwanderung, die u. a. mit funktionellen Einbußen (insuffizienter Mundschluss, Sprache, Ästhetik) vergesellschaftet ist. Nach einer parodontologisch/kieferorthopädischen Therapie wird eine Wiederherstellung der Funktion und die Verbesserung der knöchernen Situation der bewegten Zähne erreicht.

In der Diagnostik bieten neue Methoden wie die Stereophotogrammetrie hervorragende Möglichkeiten die Bildgebung non-invasiv zu erweitern und den Behandlungsverlauf und die damit verbundene Verbesserung der Weichteilsituation zu beurteilen.

Für eine erfolgreiche Therapie ist die Intrusion und Retrusion der betroffenen Frontzähne mit individuell angepasster Biomechanik notwendig. Dabei sind zu Beginn der kieferorthopädischen Therapie entzündungsfreie parodontale Verhältnisse obligat. Mit Hilfe von segmentierten Apparaturen und skelettaler Verankerung ist eine kontrollierte, nebenwirkungsarme Intrusion, mit dem Ziel ein funktionelles und dentofaziales Gleichgewicht zu erreichen, schon in der Nivellierungsphase möglich.

Für eine erfolgreiche Therapie und eine gute Prognose mit Verbesserung bzw. Erhalt der Mundgesundheit ist eine interdisziplinär parodontlogisch/kieferorthopädische Versorgung notwendig.

Abstract

As a chronic inflammatory disease of the periodontium, periodontitis is one of the most common bacterial inflammatory diseases in adults. A comorbidity that occurs in more than 50% of the patients is pathological tooth migration, which is associated with functional impairments (insufficient mouth closure, speech, aesthetics). After periodontal/orthodontic therapy, the restoration of function and the improvement of the bony situation of the orthodontically moved teeth is achieved.

In diagnostics, new methods such as stereophotogrammetry offer excellent opportunities to expand imaging non-invasively and to assess the course of treatment and the associated improvement of the soft tissue situation.

Successful therapy requires the intrusion and retrusion of the affected anterior teeth with individually adapted biomechanics. At the beginning of orthodontic therapy, inflammation-free periodontal conditions are obligatory. With the help of segmented appliances and skeletal anchorage, a controlled intrusion with few side effects, with the aim of achieving a functional and dentofacial balance, is already possible in the levelling phase.

Interdisciplinary periodontal/orthodontic care is necessary for successful therapy and a good prognosis with improvement or preservation of oral health.



Publikationsverlauf

Artikel online veröffentlicht:
29. Juni 2022

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  • Literatur

  • 1 Thilander B. Indications for orthodontic treatment in adults. Eur J Orthod 1979; 1: 227-241
  • 2 Proffit WR, Fields HW, Moray LJ. Prevalence of malocclusion and orthodontic treatment need in the United States: estimates from the NHANES III survey. Int J Adult Orthodon Orthognath Surg 1998; 13: 97-106
  • 3 Ong MM, Wang HL. Periodontic and orthodontic treatment in adults. Am J Orthod Dentofacial Orthop 2002; 122: 420-428
  • 4 Brunsvold MA. Pathologic Tooth Migration. J Periodontol 2005; 76: 859-866
  • 5 Eliasson LA, Hugoson A, Kurol J. et al. The effects of orthodontic treatment on periodontal tissues in patients with reduced periodontal support. Eur J Orthod 1982; 4: 1-9
  • 6 Towfighi PP, Brunsvold MA, Storey AT. et al. Pathologic migration of anterior teeth in patients with moderate to severe periodontitis. J Periodontol 1997; 68: 967-972
  • 7 Meyer-Marcotty P, Stellzig-Eisenhauer A. Kieferorthopädische Behandlung erwachsener Patienten unter besonderer Berücksichtigung parodontaler Aspekte. Die Quintessenz 2012; 63: 1215-1220
  • 8 Diedrich P. Wechselbeziehungen zwischen Kieferorthopädie und Parodontologie. Fortschr Kieferorthop 1989; 50: 347-364
  • 9 Kirschneck C, Fanghanel J, Wahlmann U. et al. Interactive effects of periodontitis and orthodontic tooth movement on dental root resorption, tooth movement velocity and alveolar bone loss in a rat model. Ann Anat 2017; 210: 32-43
  • 10 Knocks L. Pathologische Zahnwanderung der Frontzähne im parodontal geschädigten Gebiss. Med. Dent. Diss. Göttingen: 2020
  • 11 Rangel FA, Maal TJ, Berge SJ. et al. Integration of digital dental casts in 3-dimensional facial photographs. Am J Orthod Dentofacial Orthop 2008; 134: 820-826
  • 12 Kuhn M, Markic G, Doulis I. et al. Effect of different incisor movements on the soft tissue profile measured in reference to a rough-surfaced palatal implant. Am J Orthod Dentofacial Orthop 2016; 149: 349-357
  • 13 Plooij JM, Maal TJ, Haers P. et al. Digital three-dimensional image fusion processes for planning and evaluating orthodontics and orthognathic surgery. A systematic review. Int J Oral Maxillofac Surg 2011; 40: 341-352
  • 14 Kim HH, Lee JW, Cha KS. et al. Three-dimensional assessment of upper lip positional changes according to simulated maxillary anterior tooth movements by white light scanning. Korean J Orthod 2014; 44: 281-293
  • 15 Sawyer AR, See M, Nduka C. 3D stereophotogrammetry quantitative lip analysis. Aesthetic Plast Surg 2019; 33: 497-504
  • 16 Ceinos R, Lupi L, Tellier A. et al. Three-dimensional stereophotogrammetric analysis of 50 smiles: A study of dento-facial proportions. J Esthet Restor Dent 2017; 1-8
  • 17 Harrel SK, Nunn ME. The effect of occlusal discrepancies on periodontitis. II. Relationship of occlusal treatment to the progression of periodontal disease. J Periodontol 2001; 4: 495-505
  • 18 Melsen B, Agerbaek N, Markenstam G. Intrusion of incisors in adult patients with marginal bone loss. Am J Orthod Dentofacial Orthop 1989; 96: 232-241
  • 19 Cao T, Xu L, Shi J. et al. Combined orthodontic-periodontal treatment in periodontal patients with anteriorly displaced incisors. Am J Orthod Dentofacial Orthop 2015; 148: 805-813
  • 20 Jepsen K, Jaeger A, Jepsen S. Esthetic and functional rehabilitation of a severely compromised central incisor: an interdisciplinary approach. Int J Periodontics Restorative Dent 2015; 35: 35-43
  • 21 Minch LE, Sarul M, Nowak R. et al. Orthodontic intrusion of periodontally-compromised maxillary incisors: 3-dimensional finite element method analysis. Adv Clin Exp Med 2017; 26: 829-833
  • 22 Melsen B, Agerbaek N, Eriksen J. et al. New attachment through periodontal treatment and orthodontic intrusion. Am J Orthod Dentofacial Orthop 1988; 94: 104-116
  • 23 Cardaropoli D, Re S, Corrente G. et al. Intrusion of migrated incisors with infrabony defects in adult periodontal patients. Am J Orthod Dentofacial Orthop 2001; 120: 671-675
  • 24 Gkantidis N, Christou P, Topouzelis N. The orthodontic-periodontic interrelationship in integrated treatment challenges: a systematic review. J Oral Rehabil 2010; 37: 377-390
  • 25 Oh SL. An interdisciplinary treatment to manage pathologic tooth migration: a clinical report. J Prosthet Dent 2011; 106: 153-158
  • 26 Xie Y, Zhao Q, Tan Z. et al. Orthodontic treatment in a periodontal patient with pathologic migration of anterior teeth. Am J Orthod Dentofacial Orthop 2014; 145: 685-693
  • 27 Meyer-Marcotty P. Erwachsenenkieferorthopädie – Segment moderner interdisziplinärer Zahnheilkunde. Wissen kompakt 2010; 2: 17-27
  • 28 Re S, Cardaropoli D, Abundo R. et al. Reduction of gingival recession following orthodontic intrusion in periodontally compromised patients. Orthod Craniofac Res 2004; 7: 35-39
  • 29 Carvalho CV, Saraiva L, Bauer FPF. et al. Orthodontic treatment in patients with aggressive periodontitis. Am J Orthod Dentofacial Orthop 2018; 153: 550-557
  • 30 Burstone CR. Deep overbite correction by intrusion. Am J Orthod 1977; 72: 1-22
  • 31 Melsen B, Konstantellos V, Lagoudakis M. et al. Combines intrusion and retraction generated by cantilevers with helical coils. Journal of Orofacial Orthopedics 1997; 58: 232-241