Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/a-1809-6477
Ultrasonografische Früherkennung von Venenveränderungen sowie der Nachweis von Biofilmen auf Venenverweilkathetern beim Pferd
Venous catheters in horses – early ultrasonographic venous abnormalities and evidence of biofilmsZusammenfassung
Gegenstand und Ziel Die Nutzung intravenöser Verweilkatheter ist trotz größter Sorgfalt mit Komplikationen verbunden. Gewebeveränderungen und minimale Entzündungsreaktionen an der Vene können bereits vor klinisch erkennbaren Veränderungen auftreten. Ziel dieser Studie war es, die Vena jugularis während und nach der Katheterisierung klinisch und ultrasonografisch zu beurteilen und eine mögliche bakterielle Besiedlung des Katheters zu evaluieren.
Material und Methoden In einer prospektiven Beobachtungsstudie wurden 55 Pferde mit einem Venenverweilkatheter täglich klinisch und ultrasonografisch untersucht. Die steril entfernte Katheterspitze wurde mikrobiologisch mittels Anzucht sowie morphologisch in der Rasterelektronenmikroskopie untersucht. Die erhobenen Daten wurden deskriptiv analysiert und die Venenwanddicke an verschiedenen Lokalisationen und Zeitpunkten hinsichtlich verschiedener Parameter mit nicht-parametrischen Tests verglichen (Signifikanzniveau p < 0,05; Bonferroni-Korrektur bei multiplem Testen).
Ergebnisse Die Verweildauer des Katheters betrug zwischen 19 Stunden und 10 Tagen (Median 69,5 Stunden). Es konnten keine behandlungswürdigen Venenerkrankungen beobachtet werden, lediglich transiente geringgradige Gewebeveränderungen traten bei 41,8 % der Patienten auf. Im Ultraschall konnten Venenklappen und Kollateralgefäße zuverlässig dargestellt werden. Lokalisation (p ≤ 0,001), Jahreszeit (p = 0,006) und Allgemeinanästhesie (p ≤ 0,001) hatten einen signifikanten Einfluss auf die im Ultraschall gemessene Venenwanddicke, welche an der Einstichstelle verbreitert war. Der Nachweis von Bakterien war positiv in 23,5 % (12/51 Proben, mikrobiologische Anzucht) bzw. 25,0 % (4/16 Proben, Rasterelektronenmikroskopie).
Schlussfolgerung und klinische Relevanz Jeder Katheter erzeugt eine Entzündungsreaktion der Venenwand und des umliegenden Gewebes. Diese Veränderungen können vor allem in der ultrasonografischen Untersuchung dargestellt werden, welche eine praxistaugliche Diagnostik darstellt. Eine Vorhersage über sich entwickelnde Venenerkrankungen war bei den untersuchten Probanden nicht möglich. Die Ergebnisse der Rasterelektronenmikroskopie zeigen, dass nicht in jedem Fall morphologisch auf dem Katheter erkennbare Bakterien auch in der Kultivierung nachgewiesen werden können.
Abstract
Objective Complications associated with indwelling intravenous catheters vary from minor to severe. Changes in tissue architecture and vein structure may be detectable prior to clinical alterations. The aim of the study was to characterize and compare changes in a catheterized vein and surrounding tissue by clinical and ultrasonographic examination. Microbiological infestation of catheter specimens was assessed.
Material and methods In this prospective, observational, clinical study 55 horses with an indwelling intravenous catheter have been included. Subsequent to catheter placement, vein and surrounding tissue were daily examined clinically and by ultrasonographic examination at predetermined localizations. After sterile removal of the catheters, specimens underwent microbiological testing and scanning electron microscopy. Obtained data were analyzed via descriptive statistics. Thickness of the venous wall was compared at predetermined localizations and time points for several parameters with the help of non-parametric tests (level of significance at p < 0.05, post-hoc Bonferroni correction).
Results Overall, in 41.8 % of the horses transient alterations (swelling) of the surrounding tissue occurred during catheterization. Median catheterization was 69.5 hours (19 hour–10 days). With ultrasonography, venous valves and collateral vessels could be detected reliably. Significant alterations in wall thickness during catheterization were associated with various factors (location site [p ≤ 0.001], season [p = 0.006], anesthesia [p ≤ 0.001]).
Microbiological analysis revealed a positive result in 23.5 %, 12 of the 51 samples; raster electron microscopy showed presence of bacteria in 25.0 %, 4 of the 16 investigated catheter samples.
Conclusion and clinical relevance Local tissue changes at the insertion site of the catheter are commonly associated with catheterization, and are easily detectable with ultrasonography. Despite the easy performance in a clinical setting, the benefit of routine ultrasonographic monitoring of catheterized veins might be questionable with regard to early identification and prediction of catheter-associated venous disease. Bacteria might be detectable morphologically on the catheter but frequently lack a positive result from standard bacterial cultivation.
Schlüsselwörter
Thrombophlebitis - Bakterien - Vena jugularis - Ultraschall - Katheter-assoziierte Infektion - VenenklappeKey words
Thrombophlebitis - bacteria - vena jugularis - ultrasound - catheter-associated infection - venous valvePublication History
Received: 11 August 2021
Accepted: 03 December 2021
Article published online:
06 May 2022
© 2022. Thieme. All rights reserved.
Georg Thieme Verlag KG
Rüdigerstraße 14, 70469 Stuttgart, Germany
-
Literatur
- 1 Terry C, Rashmir-Raven A, Linford RL. Placing an intravenous catheter in horses. Veterinary Technician 2000; 21 (04) 207-211
- 2 Tan RHH, Dart AJ, Dowling BA. Catheters: a review of the selection, utilisation and complications of catheters for peripheral venous access. Australian Vet J 2003; 81 (03) 136-139
- 3 Müller C, Gehlen H. Katheterassoziierte Venenerkrankungen beim Pferd. Diagnose und Therapie in der Praxis. Tierarztl Prax Ausg G Grosstiere Nutztiere 2016; 44 (04) 187-194
- 4 Huskamp B. Die chirurgische Behandlung der Thrombophlebitis. Praktische Tierarzt 1985; (66) 38-40
- 5 Norman TE, Chaffin MK, Perris EE. et al. Massive pulmonary thromboembolism in six horses. Equine Vet J 2008; 40 (05) 514-517
- 6 Dolente BA, Beech J, Lindborg S. et al. Evaluation of risk factors for development of catheter-associated jugular thrombophlebitis in horses. 50 cases (1993–1998). J Am Vet Med Assoc 2005; 227 (07) 1134-1141
- 7 Divers TJ. Prevention and treatment of thrombosis, phlebitis, and laminitis in horses with gastrointestinal diseases. Vet Clin North Am Equine Pract 2003; 19 (03) 779-790
- 8 Spurlock SL, Spurlock GH. Risk-Factors Of Catheter-Related Complications. Compend Contin Educ Pract Vet 1990; 12 (02) 241-245
- 9 Mair TS, Smith LJ. Survival and complication rates in 300 horses undergoing surgical treatment of colic. Part 2: Short-term complications. Equine Vet J 2005; 37 (04) 303-309
- 10 Lankveld DPK, Ensink JM, van Dijk P. et al. Factors influencing the occurrence of thrombophlebitis after post-surgical long-term intravenous catheterization of colic horses: a study of 38 cases. J Vet Med A Physiol Pathol Clin Med 2001; 48 (09) 545-552
- 11 Geraghty TE, Love S, Taylor DJ. et al. Assessment of subclinical venous catheter-related diseases in horses and associated risk factors. Vet Rec 2009; 164 (08) 227-231
- 12 Aksoy K, Simhofer H, Patan B. et al. Pathologische Veränderungen an den Jugularvenen von 395 Pferden nach Versorgung mit zwei unterschiedlichen Venenverweilkatheter-Systemen. Wien Tierarztl Monatsschr 2008; 95 (09/10) 243-254
- 13 Gardner SY, Reef VB, Spencer PA. Ultrasonographic evaluation of horses with thrombophlebitis of the jugular vein: 46 cases (1985–1988). J Am Vet Med Assoc 1991; 199 (03) 370-373
- 14 Müller C. Untersuchung zur Auswirkung unterschiedlicher Venenverweilkatheter auf die Jugularvenen beim Pferd [Dissertation]. Berlin: Freie Universität Berlin; 2016
- 15 Dias DPM, Canola PA, Teixeira LG. et al. A Reproducible Venous Thrombosis Model in Horses Induced by the Combination of an Endothelial Lesion and Blood Flow Stasis. J Equine Vet Sci 2014; 34 (04) 578-587
- 16 Dias DPM. Ultrasonographic evaluation of experimental jugular vein thrombophlebitis in horses. Vet Surg 2010; 39: E1-E25
- 17 Borchers P. Sonografische Kontrolle der Vena jugularis externa des Pferdes nach Applikation eines Verweilkatheters [Dissertation]. Bern: Universität Bern; 2003
- 18 Russell TM, Kearney C, Pollock PJ. Surgical treatment of septic jugular thrombophlebitis in nine horses. Vet Surg 2010; 39 (05) 627-630
- 19 Pasolini MP, Passamonti F, Uccello V. et al. Using Cyanoacrylate Microbial Sealant for Skin Preparation Prior to the Placement of Intravenous Catheters in Horses. J Equine Vet Sci 2015; 35 (08) 686-691
- 20 Müller C, Lübke-Becker A, Doherr MG. et al. Influence of Different Types of Catheters on the Development of Diseases of the Jugular Vein in 45 Horses. J Equine Vet Sci 2016; 46: 89-97
- 21 Vaneechoutte M, Devriese LA, Dijkshoorn L. et al. Acinetobacter baumannii-infected vascular catheters collected from horses in an equine clinic. J Clin Microbiol 2000; 38 (11) 4280-4281
- 22 Lindsay D, Holy A von. Bacterial biofilms within the clinical setting: what healthcare professionals should know. J Hosp Infect 2006; 64 (04) 313-325
- 23 van Samkar G, Balraadjsing PPS, Hermanns H. et al. Microbiological and scanning electron microscopic evaluation of epidural catheters. Reg Anesth Pain Med 2020; (45) 381-385
- 24 Kumar A, Prasad R. Biofilms. JK Science: Journal of Medical Education and Research 2006; 8 (01) 14-17
- 25 Donlan RM, Costerton JW. Biofilms: survival mechanisms of clinically relevant microorganisms. Clin Microbiol Rev 2002; 15 (02) 167-193
- 26 Büttiker R, Hess N., Tscharner C. von. et al. Untersuchungen über Gefäßwandveränderungen an der Vena jugularis externa des Pferdes nach intravenösen Infusionen. Pferdeheilkunde 1989; 5: 247-255
- 27 Herschl MA, Trim CM, Mahaffey EA. Effects of 5 % and 10 % guaifenesin infusion on equine vascular endothelium. Vet Surg 1992; 21 (06) 494-497
- 28 Epstein KL. Coagulopathies in horses. Vet Clin North Am Equine Pract 2014; 30 (02) 437-52 ix
- 29 Ettlinger J, Palmer J, Benson C. Bacteria found on intravenous catheters removed from horses. Vet Rec 1992; 130 (12) 248-249
- 30 Schlichting KE, Zeller R. Untersuchungen über Gefäßwandschäden an der Vena jugularis externa des Pferdes bei Verwendung von Kunststoffkanülen. Berl Münch Tierarztl Wochenschr 1978; 91 (12) 232-235
- 31 Traub-Dargatz JL, Dargatz DA. A Retrospective Study of Vein Thrombosis in Horses Treated With Intravenous Fluids in a Veterinary Teaching Hospital. J Vet Intern Med 1994; 8 (04) 264-266
- 32 Hipp K-P, Gerhards H, Deegen E. Die ultrasonographische Untersuchung der Vena jugularis externa beim Pferd. Pferdeheilkunde 1991; 7 (05) 265-271
- 33 Dorst A. Sonographie der Glandula thyreoidea und der Vena jugularis externa bei Hengsten der Rassen Bayerisches Warmblutpferd, Süddeutsches Kaltblutpferd und Haflinger [Dissertation]. München: Ludwig-Maximilian-Universität München; 2001
- 34 Meister D, Furst A, Kaegi B. et al. Erfahrungen mit der langdauernden intravenösen Therapie mittels Teflonkathetern bei 80 Pferden. Tierarztl Prax 1993; 21 (05) 437-443
- 35 Bubeck K, Bartmann CP, Schiemann V. et al. Antikoagulatorische Behandlung von Thrombosen der Vena jugularis externa mit Phenprocoumnon beim Pferd. Pferdeheilkunde 2005; 21 (06) 526-530
- 36 Kidd JA, Lu KG, Frazer ML. Atlas of Equine Ultrasonography. Ultrasonography of Vascular Structures. John Wiley & Sons; 2014.
- 37 Rouleau G, Babkine M, Dubreuil P. Factors influencing the development of jugular thrombophlebitis in cattle and comparison of 2 types of catheter. Can Vet J 2003; 44 (05) 399-404
- 38 Pusterla N, Braun U. Ultrasonographic evaluation of the jugular vein of cows with catheter-related thrombophlebitis. Vet Rec 1995; 137 (17) 431-434
- 39 Hipp K-P, Gerhards H, Deegen E. Heparinprohylaxe katheterbedingter Venenveränderungen beim Pferd. Pferdeheilkunde 1991; 7 (01) 3-8
- 40 Burrows CF. Inadequate skin preparation as a cause of intravenous catheter-related infection in the dog. J Am Vet Med Assoc 1982; 180 (07) 747-749
- 41 Collin J, Constable FL, Collin C. et al. Infusion thrombophlebitis and infection with various cannulas. Lancet 1975; 306 (7926) 150-153
- 42 Byars TD, Davis D, Divers TJ. Coagulation in the equine intensive-care patient. Clinical Techniques in Equine Practice 2003; 2 (02) 178-187
- 43 Spurlock SL, Spurlock GH, Parker G. et al. Long-term jugular vein catheterization in horses. J Am Vet Med Assoc 1990; 196 (03) 425-430
- 44 Bach A, Böhrer H. Infektionen durch intravasale Katheter. Ätiopathogenese, Diagnose, Therapie, Prävention. Anasthesiol Intensivmed Notfallmed Schmerzther 1993; 28 (07) 404-414
- 45 Milne M, Bradbury L. The Use of Ultrasound to Assess the Thrombogenic Properties of Teflon and Polyurethane Catheters for Short-Term Use in Systemically Healthy Horses. J Equine Vet Sci 2009; 29 (12) 833-841
- 46 Niehaus WL, Howlin RP, Johnston DA. et al. Development of X-ray micro-focus computed tomography to image and quantify biofilms in central venous catheter models in vitro. Microbiology (Reading, Engl) 2016; 162 (09) 1629-1640
- 47 Franson TR, Sheth NK, Rose HD. et al. Scanning electron microscopy of bacteria adherent to intravascular catheters. J Clin Microbiol 1984; 20 (03) 500-505
- 48 Machado JDC, Suen VMM, Figueiredo Jose Fernando de Castro. et al. Biofilms, infection, and parenteral nutrition therapy. J Parenter Enteral Nutr 2009; 33 (04) 397-403
- 49 Warmerdam EPL. Ultrasound corner: “Pseudo-catheter-sleeve” sign in the jugular vein of a horse. Vet Radiol Ultrasound 1998; 39 (02) 148-149