Die Transplantation von postmortal gespendeten Organen ist für Menschen mit irreversiblen
Organversagen im Endstadium seit vielen Jahren eine lebensrettende und die Lebensqualität
verbessernde Therapie [1]
[2]. Nicht zuletzt aufgrund fehlender Leitlinien ist das anästhesiologische Management
bei der Organentnahme erschwert. Der Beitrag fasst die existierende Literatur zusammen
und überprüft, ob evidenzbasierte Empfehlungen für das anästhesiologische Management
abgeleitet werden können.
Abstract
The transplantation of organs from postmortem organ donors has been a lifesaving and
quality-of-life-improving therapy for patients with irreversible organ failure for
many years. In Germany, however, there has been an imbalance between the number of
organs donated postmortem and the number of patients on the waiting list for years.
The anesthesiological management of multiple organ harvesting (MOE) in postmortem
organ donors is not an everyday challenge for various reasons: A lack of practical
expertise due to the small number of MOE, even at university hospitals (usually < 20
per year), complex pathophysiological changes in the cardiovascular system and other
organ functions of the postmortem organ donor and the lack of guidelines complicate
anesthesiological management. This paper compiles the existing literature and reviews
whether evidence-based recommendations can be derived for anesthesiologic management
for MOE.
Schlüsselwörter
postmortale Organspende - Multiorganentnahme - anästhesiologisches Management - Organtransplantation
Keywords
postmortem organ donation - multiorgan harvesting - anesthesiologic management - transplant
medicine