Psychiatr Prax 2023; 50(05): 256-263
DOI: 10.1055/a-1997-9556
Originalarbeit

Differentielle Wirksamkeit einer internetbasierten kognitiv-behavioralen Schreibtherapie zur Reduktion von PTBS-Symptomen nach intensivmedizinischer Behandlung: Ergebnisse einer Per-Protokoll-Analyse

Differential Effects of an Internet-Based Cognitive-Behavioral Writing Therapy for Reducing PTSD Symptoms after Intensive Care: Results of a Per-Protocol Analysis
1   Institut für Psychosoziale Medizin, Psychotherapie und Psychoonkologie, Universitätsklinikum Jena
,
1   Institut für Psychosoziale Medizin, Psychotherapie und Psychoonkologie, Universitätsklinikum Jena
,
2   Institut für Medizinische Statistik, Informatik und Dokumentation, Universitätsklinikum Jena
,
Maria Böttche
3   Arbeitsbereich Klinisch-Psychologische Intervention, Freie Universität Berlin
4   Zentrum ÜBERLEBEN gGmbH, Berlin
,
3   Arbeitsbereich Klinisch-Psychologische Intervention, Freie Universität Berlin
,
3   Arbeitsbereich Klinisch-Psychologische Intervention, Freie Universität Berlin
,
1   Institut für Psychosoziale Medizin, Psychotherapie und Psychoonkologie, Universitätsklinikum Jena
› Author Affiliations
Funding Bundesministerium für Bildung und Forschung — http://dx.doi. org/10.13039/501100002347; 01EO1502

Zusammenfassung

Ziel Es wurde die differentielle Wirksamkeit einer internetbasierten, kognitiv-behavioralen Schreibtherapie (iCBT) zur Reduktion der Symptome einer posttraumatischen Belastungsstörung (PTBS) bei intensivmedizinisch behandelten Patient*innen und deren Partner*innen untersucht.

Methodik Im Rahmen einer Reanalyse von Daten einer randomisiert-kontrollierten Studie erfolgte der Vergleich der PTBS-Symptomschwere (gemessen mittels PCL-5) vor und nach Therapie in der Per-Protocol-Population in Abhängigkeit möglicher Einflussfaktoren.

Ergebnisse Es zeigte sich eine signifikante Reduktion der posttraumatischen Symptomschwere nach der Therapie. Elf von 25 behandelten Teilnehmenden wiesen eine klinisch bedeutsame Veränderung (PCL-5 Differenz≥10 Punkte) auf. Die von den Teilnehmer*innen geschriebene Wortzahl in den Therapiemodulen hatte einen signifikanten Einfluss auf den Therapiererfolg.

Schlussfolgerung Die iCBT stellt eine vielversprechende Option zur Erweiterung des Behandlungsspektrums bei PTBS, insbesondere für körperlich eingeschränkte Patient*innen nach kritischer Erkrankung dar.

Abstract

Objective To investigate the differential effects of an internet-based cognitive-behavioral writing therapy (iCBT) on post-traumatic stress disorder (PTSD) symptoms after intensive care in patients and their spouses.

Methods This reanalysis of a randomized controlled trial compared PTSD symptom severity (measured by PCL-5) before and after therapy considering potential influencing factors in the per-protocol population.

Results A significant reduction in post-traumatic symptom severity after iCBT was found. Eleven of the 25 treated participants showed a clinically significant change (PCL-5 difference≥10 points). The number of words written by the participants in the therapy modules had a significant impact on iCBT efficacy.

Conclusion iCBT appears to be a promising option to augment therapy for PTSD, particularly for physically impaired patients following critical illness.

Zusätzliches Material



Publication History

Received: 01 September 2022

Accepted: 05 December 2022

Article published online:
09 February 2023

© 2023. Thieme. All rights reserved.

Georg Thieme Verlag
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  • Literatur

  • 1 Statistisches Bundesamt. Grunddaten der Krankenhäuser: Fachserie 12, Reihe 6.1.1, 2020. https://www.destatis.de/DE/Themen/Gesellschaft-Umwelt/Gesundheit/Krankenhaeuser/Publikationen/Downloads-Krankenhaeuser/grunddaten-krankenhaeuser-2120611207004.pdf
  • 2 Singer M, Deutschman CS, Seymour CW. et al. The third international consensus definitions for sepsis and septic shock (Sepsis-3). JAMA 2016; 315: 801-810
  • 3 Wade D, Hardy R, Howell D. et al. Identifying clinical and acute psychological risk factors for PTSD after critical care: a systematic review. Minerva Anestesiol 2013; 79: 944-963
  • 4 Parker AM, Sricharoenchai T, Raparla S. et al. Posttraumatic stress disorder in critical illness survivors: a metaanalysis. Crit Care Med 2015; 43: 1121-1129
  • 5 Jackson JC, Jutte JE, Hunter CH. et al. Posttraumatic stress disorder (PTSD) after critical illness: A conceptual review of distinct clinical issues and their implications. Rehabil Psychol 2016; 61: 132-140
  • 6 Fleischmann-Struzek C, Rose N, Freytag A. et al. Epidemiology and costs of postsepsis morbidity, nursing care dependency, and mortality in Germany, 2013 to 2017. JAMA Netw Open 2021; 4: e2134290
  • 7 Kosilek RP, Baumeister SE, Ittermann T. et al. The association of intensive care with utilization and costs of outpatient healthcare services and quality of life. PLoS One 2019; 14: e0222671
  • 8 Saeid Y, Salaree MM, Ebadi A. et al. Family intensive care unit syndrome: An Integrative Review. Iran J Nurs Midwifery Res 2020; 25: 361-368
  • 9 Rosendahl J, Brunkhorst FM, Jaenichen D. et al. Physical and mental health in patients and spouses after intensive care of severe sepsis: A dyadic perspective on long-term sequelae testing the actor-partner interdependence model. Crit Care Med 2013; 41: 49-75
  • 10 Wintermann GB, Petrowski K, Weidner K. et al. Impact of post-traumatic stress symptoms on the health-related quality of life in a cohort study with chronically critically ill patients and their partners: age matters. Crit Care 2019; 23: 39
  • 11 Gawlytta R, Wintermann GB, Böttche M. et al. Posttraumatische Belastungsstörung nach Intensivtherapie: Häufigkeit, Risikofaktoren und Behandlungsansätze. Med Klin Intensivmed Notfmed 2019; 114: 9-14
  • 12 Gawlytta R, Brunkhorst F, Niemeyer H. et al. Dyadic post-traumatic stress after intensive care: Case report of a sepsis patient and his wife. Intensive Crit Care Nurs 2020; 58: 102806
  • 13 Deffner T, Rosendahl J, Niecke A. Psychotraumatologische Aspekte in der Intensivmedizin. Med Klin Intensivmed Notfmed 2020; 115: 511-518
  • 14 Gawlytta R, Wintermann G-B, Jaenichen D. et al. Posttraumatische Belastungsstörung nach intensivmedizinischer Behandlung einer Sepsis. Trauma & Gewalt 2017; 11: 308-318
  • 15 Murray H, Grey N, Wild J. et al. Cognitive therapy for post-traumatic stress disorder following critical illness and intensive care unit admission. Cogn Behav Therap 2020; 13: e13
  • 16 Schäfer I, Gast U, Hofmann A. S3-Leitlinie Posttraumatische Belastungsstörung. Berlin: Springer; 2019
  • 17 Bisson JI, Roberts NP, Andrew M. et al. Psychological therapies for chronic post-traumatic stress disorder (PTSD) in adults. Cochrane Database Syst Rev 2013; 12: CD003388
  • 18 Diehle J, Schmitt K, Daams JG. et al. Effects of psychotherapy on trauma-related cognitions in posttraumatic stress disorder: a meta-analysis. J Trauma Stress 2014; 27: 257-264
  • 19 Smith JR, Workneh A, Yaya S. Barriers and facilitators to help-seeking for individuals with posttraumatic stress disorder: A systematic review. J Trauma Stress 2020; 33: 137-150
  • 20 Ebert DD, Erbe D. Internetbasierte psychologische Interventionen. In: Berking M, Rief W, Hrsg. Klinische Psychologie und Psychotherapie: Band II: Therapieverfahren. Berlin, Heidelberg: Springer Berlin Heidelberg; 2012: 131-140
  • 21 Küster A, Niemeyer H, Knaevelsrud C. Internet-based interventions for posttraumatic stress: A meta-analysis of randomized controlled trials. Clin Psychol Rev 2016; 43: 1-16
  • 22 Simon N, Robertson L, Lewis C. et al. Internet-based cognitive and behavioural therapies for post-traumatic stress disorder (PTSD) in adults. Cochrane Database Syst Rev 2021; 5: CD011710
  • 23 Flückiger C, Del Re AC, Wampold BE, Horvath AO. The alliance in adult psychotherapy: A meta-analytic synthesis. Psychotherapy (Chic) 2018; 55: 316-340
  • 24 Klasen M, Knaevelsrud C, Böttche M. Die therapeutische Beziehung in internetbasierten Therapieverfahren: Ein Überblick. Nervenarzt 2013; 84: 823-831
  • 25 Gawlytta R, Niemeyer H, Böttche M. et al. Internet-based cognitive-behavioural writing therapy for reducing post-traumatic stress after intensive care for sepsis in patients and their spouses (REPAIR): study protocol for a randomised-controlled trial. BMJ Open 2017; 7: e014363
  • 26 Gawlytta R, Kesselmeier M, Scherag A. et al. Internet-based cognitive-behavioural writing therapy for reducing post-traumatic stress after severe sepsis in patients and their spouses (REPAIR): results of a randomised-controlled trial. BMJ Open 2022; 12: e050305
  • 27 Lakens D. Calculating and reporting effect sizes to facilitate cumulative science: A practical primer for t-tests and ANOVAs. Front Psychol 2013; 4
  • 28 Weathers FW, Litz BT, Keane TM. The PTSD checklist for DSM-5 (PCL-5). National Center for PTSD, U.S. Department of Veteran Affairs. 2013 http://www.ptsd.va.gov
  • 29 Krüger-Gottschalk A, Knaevelsrud C, Rau H. et al. The German version of the Posttraumatic Stress Disorder Checklist for DSM-5 (PCL-5): Psychometric properties and diagnostic utility. BMC Psychiatry 2017; 17: 379
  • 30 Knaevelsrud C, Böttche M, Pietrzak RH. et al. Integrative testimonial therapy: an internet-based, therapist-assisted therapy for German elderly survivors of the World War II with posttraumatic stress symptoms. J Nerv Ment Dis 2014; 202: 651-658
  • 31 Rosendahl J, Kisyova H, Gawlytta R. et al. Comparative validation of three screening instruments for posttraumatic stress disorder after intensive care. J Crit Care 2019; 53: 149-154
  • 32 Weathers FW, Blake DD, Schnurr PP. et al. The Clinician-Administered PTSD Scale for DSM-5 (CAPS-5). National Center for PTSD, U.S. Department of Veteran Affairs. 2013 http://www.ptsd.va.gov
  • 33 Cwik J, Woud M, Schnyder U. Clinician-Administered PTSD Scale for DSM-5 (German translation). 2020
  • 34 Call M, D’Errico L, Bents H. et al. Allgemeine Wirkfaktoren in ambulanter Ausbildungstherapie: Validierung der deutschen Fassung des SACiP. Psychotherapeut 2018; 63: 473-482
  • 35 Cohen J. A power primer. Psychological Bulletin 1992; 112: 155-159
  • 36 Ehring T, Welboren R, Morina N. et al. Meta-analysis of psychological treatments for posttraumatic stress disorder in adult survivors of childhood abuse. Clin Psychol Rev 2014; 34: 645-657