Klin Monbl Augenheilkd 2023; 240(04): 402-407
DOI: 10.1055/a-2013-2770
Klinische Studie

Immunohistochemical Findings in Retrocorneal Membranes of Eyes with Corneal Decompensation after Complicated Intraocular Surgery

Immunhistochemische Befunde retrokornealer Membranen von Augen mit kornealer Dekompensation nach komplizierten intraokularen Eingriffen
Heinrich Gerding
1   Department of Ophthalmology, Pallas Kliniken AG, Olten, Switzerland
2   Department of Ophthalmology, University of Münster, Munster, Germany
,
Manuel Schlageter
3   Department of Pathology, Viollier AG, Allschwil, Switzerland
,
Andreas Zettl
3   Department of Pathology, Viollier AG, Allschwil, Switzerland
,
David Goldblum
1   Department of Ophthalmology, Pallas Kliniken AG, Olten, Switzerland
4   Department of Ophthalmology, University of Basel, Basel, Switzerland
,
Christoph Tappeiner
1   Department of Ophthalmology, Pallas Kliniken AG, Olten, Switzerland
5   Department of Ophthalmology, University Hospital Essen, University Duisburg-Essen, Essen, Germany
6   Department of Ophthalmology, San Raffaele Scientific Institute, University Vita-Salute, Milan, Italy
7   Medical Faculty, University of Bern, Bern, Switzerland
› Author Affiliations

Abstract

Background Retrocorneal membranes (RCMs) may result from epithelial ingrowth, stromal keratocytic downgrowth, fibrous metaplasia of the corneal endothelium, or a combination of these processes. In an institutional case series, the clinical history, ocular findings, and immunohistochemical staining results of RCMs were analysed in patients with unilateral corneal decompensation after complicated intraocular surgery.

Methods and Patients Between January 2021 and September 2022, six retrocorneal membranes were excised during Descemetʼs stripping automated endothelial keratoplasty (DSAEK) and Descemet membrane endothelial keratoplasty (DMEK) procedures and classified after screening with haematoxylin and eosin, periodic acid-Schiff, elastic van Gieson staining, and immunohistochemical screening with cytokeratin 7 (CK7), anti-cytokeratin (CAM5.2 and AE1/3), cell surface glycoprotein CD34, smooth muscle actin (α-SMA), and vimentin.

Results On the basis of the immunohistochemical screening, the majority of excised RCMs (5 of 6) could histopathologically be classified as membranes originating from fibrous metaplasia of the corneal endothelium. All these RCMs were positive for CK7, α-SMA, and vimentin and negative for CAM5.2 and CD34. In one patient, an RCM had developed after 18 days of corneal contact to a free-floating dexamethasone implant in the anterior chamber and was classified as originating from stromal keratocyte downgrowth (α-SMA- and vimentin-positive, all others negative). All eyes in this series had a previous history of complicated cataract surgery, partially with subsequent intraocular lens exchange. No eyes after previous penetrating keratoplasty were in this series.

Conclusions In this series of eyes with previous complicated intraocular interventions (in most cases cataract surgery and revisions), the dominating RCM belonged to the type originating from fibrous metaplasia of the corneal endothelium.

Zusammenfassung

Hintergrund Retrokornealen Membranen (RCMs) können durch Einwanderung von Hornhautepithel, einer Migration und Vermehrung stromaler Keratozyten oder durch fibröse Metaplasie cornealer Endothelzellen entstehen. In einer institutionellen Fallserie wurden die klinischen Vorgeschichten, aktuellen Befunde und die Ergebnisse immunhistologischer Untersuchungen retrokornealer Membranen von Patienten mit einseitigen cornealen Dekompensationen nach komplizierten intraokularen Eingriffen analysiert.

Methoden und Patienten Zwischen Januar 2021 und September 2022 wurden sechs retrocorneale Membranen während einer DSAEK oder DMEK gewonnen und nach Anfärbung mit Hematoxylin-Eosin, PAS, van-Gieson und einem immunhistologischem Screening auf Cytokeratin 7 (CK7), anti-Cytokeratin (CAM5.2. und AE1/3), Zelloberflächen-Glykoprotein CD34, Aktin der glatten Muskulatur (α-SMA) und Vimentin klassifiziert.

Ergebnisse Auf Basis des immunhistologischen Screenings konnte der überwiegend Teil der retrokornealen Membranen (5 von 6) pathophysiologisch klassifiziert und der Gruppe von Membranen zugeordnet werden, die aufgrund einer fibrösen Metaplasie des cornealen Endothels entstehen. Die Membranen dieses Typs waren CK7-, α-SMA- und Vimentin-positiv und negativ für CAM5.2 und CD34. In einem Fall stellte sich die Entwicklung einer RCM ein, nachdem über 18 Tage ein mechanischer Kontakt der Hornhaut zu einem in die Vorderkammer dislozierten und dort frei flotierendem Dexamethason-Implantat bestand. In diesem Fall wurde die RCM dem Ursprung nach als durch Invasion stromaler Keratozyten klassifiziert (α-SMA- und Vimentin-positiv, ansonsten immunhistologisch negativ). In der Vorgeschichte aller Augen wurde eine kompliziert verlaufende Cataract-Operation, teils mit Revisionen oder Austausch einer IOL, berichtet. Bei keinem Auge dieser Serie war eine perforierende Keratoplastik durchgeführt worden.

Schlussfolgerungen In dieser Fallserie von Augen mit vorangehenden komplizierten intraoperativen Eingriffen (meist Cataract-Operation mit Revisionen) wurden am häufigsten retrokorneale Membranen gefunden, die nach fibröser Metaplasie des cornealen Endothels entstehen.



Publication History

Received: 17 October 2022

Accepted: 03 January 2023

Article published online:
25 April 2023

© 2023. Thieme. All rights reserved.

Georg Thieme Verlag KG
Rüdigerstraße 14, 70469 Stuttgart, Germany

 
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