Klin Monbl Augenheilkd 2023; 240(04): 509-513
DOI: 10.1055/a-2040-3653
Kasuistik

Central Retinal Vein Occlusion after COVID-19 Infection

Ein retinaler Zentralvenenverschluss nach COVID-19-Infektion
Ngoc-Chau Isabelle Nguyen
Ophthalmology, University Eye Hospital Jules-Gonin FAA, Lausanne, Switzerland
,
Chiara Eandi
Ophthalmology, University Eye Hospital Jules-Gonin FAA, Lausanne, Switzerland
,
Yan Guex-Crosier
Ophthalmology, University Eye Hospital Jules-Gonin FAA, Lausanne, Switzerland
› Author Affiliations

Abstract

Introduction Central retinal vein occlusions are not well-known complications of SARS-CoV-2 infection. We describe a case of central retinal vein occlusion secondary to COVID-19, and a review of the literature was performed.

History and Signs A 47-year-old woman with no underlying ocular or medical condition presented to the hospital complaining about sudden onset of multiple scotomas in her left eye. A COVID-19 infection was confirmed 2 days previously by a PCR test that was performed 2 days after the onset of symptoms. Medical history revealed no risk factors and no oral contraception. Her best-corrected visual acuity was 1.0 in the right eye and 0.04 in the left eye. Clinical exam showed a left relative afferent pupillary defect and a nasally localized papilledema on fundoscopy of the left eye. Multiple dot and blot hemorrhages were also present. Optical coherence tomography revealed cystoid macular edema and paracentral acute middle maculopathy. The results of the fluoresceine angiography were consistent with central retinal vein occlusion. Laboratory workup later revealed an elevated fibrinogen level, corresponding to the COVID-19-induced hypercoagulable state. No other prothrombotic conditions were found. The patient immediately received an intravitreal injection of Lucentis (ranibizumab) after diagnosis. Complete resolution of the retinal hemorrhages and papilledema was observed 1.5 months after treatment and the final visual acuity was 1.25 in the left eye.

Conclusion Coagulation abnormalities are frequently observed in infectious diseases such as COVID-19 infection and the resulting prothrombotic state can sometimes lead to retinal vascular complications, including central retinal vein occlusion, irrespective of the presence of other classical risk factors. The consideration of this information could help clinicians establish a prompt diagnosis and therefore appropriate treatment, which could hopefully lead to complete healing of retinal lesions.

Zusammenfassung

Hintergrund Retinale Zentralvenenverschlüsse sind keine bekannten Komplikationen einer SARS-CoV-2-Infektion. Ein Fall von retinalem Zentralvenenverschluss infolge einer COVID-19-Erkrankung wurde beschrieben und eine Literaturrecherche wurde durchgeführt.

Fallbeschreibung Eine 47-jährige Frau in gutem Allgemeinzustand, ohne ophthalmologische Vorerkrankungen, stellte sich selbst im Spital vor, weil sie über ein plötzlich aufgetretenes multiples Skotom in ihrem linken Auge klagte. Die COVID-19-Infektion wurde durch einen PCR-Test 2 Tage vor Beginn der visuellen Symptome diagnostiziert und die virusbedingten Symptome traten 2 Tage vor der Durchführung des PCR-Tests auf. Die Anamnese ergab keine Risikofaktoren für eine Tiefenvenenthrombose. Eine orale Kontrazeption wurde verneint. Ihre beste korrigierte Sehschärfe war 1,0 rechts und 0,04 links. Die klinische Untersuchung ergab einen linken relativen afferenten Pupillendefekt sowie ein nasal lokalisiertes Papillenödem in der Fundoskopie des linken Auges. Mehrere punkt- und fleckförmige Blutungen waren ebenfalls vorhanden. Die optische Kohärenztomografie zeigte ein zystoides Makulaödem und eine parazentrale akute mittlere Makulopathie. Die Resultate der Fluorescein-Angiografie stimmten mit einem Zentralvenenverschluss überein. Die Laboruntersuchungen ergaben später einen erhöhten Fibrinogenwert, was mit einem COVID-19-induzierten hyperkoagulären Zustand vereinbar ist. Andere prothrombotische Anomalien wurden nicht gefunden. Die Patientin erhielt unmittelbar nach der Diagnose eine intravitreale Injektion von Lucentis (Ranibizumab). Eineinhalb Monate nach der Behandlung wurde eine vollständige Rückbildung der Netzhautblutungen, des Papillenödems sowie eine vollständige Erholung der Sehschärfe des linken Auges auf 1,25 beobachtet.

Schlussfolgerung Gerinnungsanomalien werden häufig bei Infektionskrankheiten und nämlich auch bei COVID-19-Infektion beobachtet. Der daraus resultierende prothrombotische Zustand kann zum Verschluss der retinalen Zentralvenen führen, unabhängig von anderen klassischen Risikofaktoren. Dieses Wissen würde zu einer raschen Diagnose beitragen und somit eine angemessene und rechtzeitige Behandlung ermöglichen, was die Netzhautschäden begrenzen oder sogar vollständig beheben könnte.



Publication History

Received: 15 October 2022

Accepted: 14 February 2023

Article published online:
25 April 2023

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