Zusammenfassung
Trainingsprotokolle zur Frakturprophylaxe müssen eine Vielzahl von
trainingswissenschaftlichen, logistischen und finanziellen Rahmenbedingungen
berücksichtigen, um die erwünschte Effektivität und
Anwendbarkeit im Einzel- oder Gruppentraining zu gewährleisten.
Basierend auf dem individuellen Risikoprofil ist eine Zuordnung von dedizierten
Trainingszielen als Ausgangspunkt der Trainingsplanung zielführend. Die
konkrete Adressierung individueller Trainingsziele ermöglicht die
Auswahl geeigneter Trainingsinhalte, -mittel und -methoden, die ebenfalls den
gesundheitlichen Status und Neigungen des Betroffenen berücksichtigen
sollten. Durch die idealerweise überdauernde
Trainingsdurchführung kommt der Beachtung nachhaltiger
Trainingsprinzipen (progressive Belastungserhöhung, Periodisierung)
besondere Relevanz im Trainingsprozess zu. Grundsätzlich ist ein
individualisiertes körperliches Training zur Frakturprophlaxe aufgrund
der großen Anzahl von Therapieoptionen und Ansatzpunkten in jedem Alter
und angepasst an funktionellen Status, gesundheitlichen Beschwerden und
potentiellen Kontraindikationen sinnvoll und möglich. Mit Ausnahme von
Angebotsstrukturen für ambulante
Sturzpräventions-Maßnahmen als Einzelangebote existieren im
Gesundheitswesen grundsätzlich belastbare Strukturen, die eine eng
supervidierte, qualifizierte und co-finanzierte Trainingsdurchführung
unterstützen. Die breite Anwendbarkeit und dichte Struktur von
Gesundheitsangeboten zur Frakturprophylaxe für nahezu alle Risiko- und
Neigungsgruppen kollidiert allerdings mit dem häufig zu geringen
Informationsstand bezüglich Effektivität, Durchführung
und Angebotsstruktur von Betroffenen aber auch Entscheidern des
Gesundheitswesens.
Abstract
The design and implementation of promising training protocols for fracture
prevention is a multi-step approach that has to consider a wide range of
diverging aspects. Apart from the effectiveness as such, a large number of
individual, logistical and financial aspects have to be taken into account to
generate ideally persistantly applicable exercise training programs. Applying a
sport scientific approach, the definition of dedicated training aims, based on
the individual fracture risk profile, is the first step of the training process.
The appropriate selection of training content and types along with training
tools and methods that best possibly address the defined training aim(s) should
also consider the (fracture) risk profile, health status and predispositions of
the individual. Since training programs should be maintained as long as
possible, ideally for life, particular attention should be paid to training
principles (e. g. progressive overload, periodization), something often
overlooked in scientific studies of limited duration. Summing up the
applicability of exercise programms for fracture prevention, in view of the
large variaty of training options and technologies, exercise is a feasible and
promizing therapy for most if not all cohorts at risk for fractures –
individually adjustable relating to functional status, health issues and
potential contraindications. With the exception of structures for fall
prevention programs as an individual home-based approach, health care systems
already provide closely supervised, qualified and co-financed training programs
that could be increasingly used as vehicles for fracture prevention.
Unfortunately, the broad applicability of training programs on fracture
prevention for almost all risk and propensity groups is often stymied by the
frequently insufficient level of information of stakeholders and decision-makers
regarding effectiveness, feasibility and applicability of exercise.
Schlüsselworte
Frakturprophylaxe - körperliches Training - Empfehlungen - Kontraindikationen - Angebotsstrukturen
Key words
fracture prevention - exercise training - recommendations - contraindications - setting